اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۷ - 11 July 2018
مدیر عامل شرکت منابع ایران اعلام کرد: 
مدیرعامل شرکت منابع آب ایران اعلام کرد: در سال جاری ورودی سدها 34 درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد و حجم ذخایر سدها به 25 میلیارد و 820 میلیون متر مکعب رسیده یعنی کاهش 16 درصدی را داشته است. 
کاهش 16 درصدی حجم مخازن سدها در کشور 
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس،
 محمد حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت منابع آب ایران در نشست خبری با اشاره به کاهش 30 درصدی بارش ها در سال آبی جاری گفت: در متوسط دراز مدت 167 میلی متر گزارش شده که تا پایان شهریور به 180 میلی متر خواهد رسید که رتبه 47 را به خود اختصاص داده آیم در حالی که در سال گذشته رتبه 50 را داشته آیم. 
حاج رسولی ها در ادامه گفت: 8 استان در شرایط بهتر به سرمی برند و 10 درصد بالای نرمال بارندگی قرار گرفته اند اما 23 استان کشور بارندگی کمتری را داشته اند و 4 استان تهران ، ایلام،  گلستان و لرستان با کاهش 10 درصدی مواجه هستند.
وی افزود: 19 استان کشور بالای 10 درصد کاهش بارندگی را دارند و 5 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان ، فارس و بوشهر کاهش بالای 50 درصدی را دارند و با وضعیت بحرانی قرار دارند و مدیریت را سخت می کند.
مدیرعامل شرکت منابع آب ایران در ادامه تصریح کرد: اقدامات کوتاه مدتی برای گذر از سال آبی و پشت سر گذاشتن بحران انجام داده ایم.
وی با اشاره کاهش چشمگیر رون‌آب‌های کشور گفت: در زمان حاضر نسبت به متوسط درازمدت کاهش 70 درصدی تغییر نوع بارش از جامد به مایع داشته‌ایم و آثار این تغییر در استان‌های مختلف موجب شده تا آورد رودخانه به یکباره از یک متر مکعب در ثانیه به دویست لیتر تبدیل شود و منشا تغذیه رودخانه از بین برود که دلیل اصلی این امر نیز کاهش جدی بارش برف در سال آبی جاری بوده است.
کاهش 34 درصدی ورودی سدها نسبت به سال گذشته
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه منشا جریانات سطحی برف است و کمبود بارش برف موجب شده تا در تابستان با کمبود شدید روان‌آب مواجه باشیم، ادامه داد: جریانات سطحی ناشی از بارندگی و ذوب برف در پشت سدها موجب شده تا ورودی به سدها 34 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.
وی ادامه داد: حجم مخازن نیز نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش یافته است ولی با این وجود پیش‌بینی می‌شود تامین آب شرب از طریق این سدها با برنامه‌ریزی مناسب امکان‌پذیر باشد.
حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه  در سدهای تهران با توجه به مدیریت روی مخزن دغدغه‌ای جدی برای تامین آب شرب نداریم ولی در برخی نقاط کشور با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو هستیم، افزود: حجم قابل بهره‌برداری از سد درودزن استان فارس 300 میلیون مترمکعب است که با توجه به اینکه موجود فعلی این سازه 341 میلیون مترمکعب است، بنابراین تنها 41 میلیون مترمکعب آب قابل رهاسازی به پایین دست سد است. همچنین ورودی این سد نسبت به سال گذشته هم 53 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: حجم موجود سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد به 244 میلیون مترمکعب رسیده است که ورودی به آن نسبت به سال گذشته کاهش بیش از 40 درصدی داشته است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از کاهش 56 درصدی موجودی مخزن سد زاینده رود نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سد استقلال در سال جاری ورودی خاصی نداشته است و در کنار عدم ورودی به سد شمیل و نیان هرمزگان با شرایط ویژه‌ای در این استان مواجه هستیم. چاه‌های نیمه‌های سیستان و بلوچستان هم تنها سه میلیون مترمکعب ورودی داشته‌ است.
وی با تاکید بر اینکه شوری آب خرمشهر و آبادان ارتباطی به سد گتوند ندارد، گفت: در حال حاضر کیفیت خروجی از این سد بسیار ایده‌آل است و EC آب خروجی از این سازه به 600 میکرموس کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: کیفیت آب خروجی سد گتوند در حالی است که EC آب پایین دست کارون به دلیل رهاسازی پساب صنایع، تخلیه فاضلاب و... به مراتب بیش از آب رها شده از این سد است، بنابراین شوری آب خرمشهر و آبادان به هیچ عنوان ارتباطی به آب رهاشده از سد گتوند ندارد.
حاج رسولی‌ها خاطرنشان کرد: پیش از این اثربخشی سد گتوند در شوری آب کارون حداکثر 25 درصد بوده است که در سال جاری به دلیل افزایش کیفیت آب خروجی از سازه، میزان اثربخشی سد گتوند در شوری آب کارون به مراتب کمتر از گذشته شده است.
وی در خصوص افت ورودی به چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان و ارتباط آن با کاهش رهاسازی حقابه سیستان از افغانستان به این استان، گفت: بخش زیادی از این ورودی مربوط به سیلاب‌های ماه‌های اسفند و فروردین این منطقه است که در سال آبی جاری با افت بی سابقه بارندگی، سیلاب‌های خاصی در این مقطع زمانی نداشته‌ایم.
حاج رسولی‌ها با تاکید بر اینکه شاهد کاهش ورودی کنترل شده از افغانستان نبوده‌ایم، اضافه کرد: تمامی این کاهش ورودی ناشی از دبی‌های کنترل شده نیست؛ حجم زیاد ورودی به چاه نیمه‌ها مربوط به سیلاب‌هاست که در سال آبی جاری سیلابی بزرگی نداشته‌ایم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه سال گذشته حدود 14 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است، تصریح کرد: در سال جاری به دلیل کاهش شدید بارندگی‌ها و افت منابع سطحی معیشت بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته و برای امسال تاکنون هزار و 400 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: