اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۹۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۴ - ۱۸ تير ۱۳۹۷ - 09 July 2018
وزیرخارجه روسیه گفت: طرف‌های اروپایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران موافقت کردند در روابط تجاری با تهران دلار را کنار بگذارند.

توافق ۳ کشور اروپایی برای تجارت با ایران بدون دلار

به گزارش عصرپرس، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی؛ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: سه کشور بزرگ اروپایی با برقراری روابط تجاری مبتنی با ارزی غیر از دلار با ایران موافقند.

لاوروف گفته است طرف های بزرگ اروپایی دخیل در مذاکرات هسته ای با ایران فرانسه، آلمان و انگلیس موافقت کرده اند روابط تجاری خود را با تهران با دلار آمریکا انجام ندهند.

راشاتودي افزود: شرکت های اروپایی تحت فشارهای فزاینده آمریکا قرار دارند تا روابط تجاری خود را با ایران قطع کنند. از آنجا که اکثر مراودات در حال حاضر با استفاده از دلار آمریکا انجام می شود، شرکت های فعال در ایران با تحریم های احتمالی آمریکا مواجه اند.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، این تصمیم به صورت خاص شامل شرکت های کوچک و متوسط می شود. وي همچنین گفت که حاضران در توافق هسته ای ایران با در پیش گرفتن اقداماتی به منظور حفاظت از روابط تجاری کشورها در مقابل تحریم های آمریکا موافقت کرده اند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: "همگان با این موضوع موافقند که تحریم های آمریکا یک سیاست کاملا غیرقانونی و غیر قابل قبول محسوب می شود، اما این موضوع می تواند تغییر کند و مناقشاتی در فضای تجاری، اقتصادی و سیاسی ایجاد خواهد شد."

راشاتودي ادامه داد: هفته گذشته قانون گذاران اروپایی در تلاش برای حفظ توافق هسته ای سال دو هزار و پانزده ایران، اقدام بانک توسعه اروپا را برای سرمایه گذاری در ایران تأیید کردند.

زیگفرید مورسان قانون گذار حزب راست میانه خلق اروپا گفت: " اگر طرح های مناسبی وجود داشته باشد، ما در حال ارائه ظرفیت برای بانک توسعه اروپا به منظور سرمایه گذاری در ایران هستیم."او با اشاره به توافق هسته ای قدرت های جهانی در سال دو هزار و پانزده با ایران گفت: "توافق هسته ای ایران برای امنیت اروپا توافق خوبی است.


نام:
ایمیل:
* نظر: