اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۷ - 04 July 2018
معاون اجتماعی وزارت بهداشت مطرح کرد:
معاون اجتماعی وزارت بهداشت، گفت: بهره‌گیری از مشارکت مردم و توانمندسازی جوامع از ارکان مهم دست‌یابی به سلامت همگانی و عدالت در سلامت است.

اجتماعی شدن سلامت یک ضرورت است

به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، سیدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت در همایش آموزشی، توجیهی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت که به منظور تبیین اهداف و ماموریت‌های معاونت اجتماعی برگزار شد، گزارشی درخصوص اجتماعی شدن سلامت و نظام سلامت ارائه داد.

وی بهره‌گیری از مشارکت مردم و توانمندسازی جوامع را به شنیده شدن صدای مردم در امر سلامت تعبیر کرد و آن را از ارکان مهم برای دست‌یابی به سلامت همگانی و عدالت در سلامت دانست و با تاکید بر همکاری‌های بین‌بخشی، خواستار پذیرش مسئولیت دیگر دستگاه‌ها و نهادها در امر سلامت شد.

ایازی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: امروز اجتماعی شدن سلامت به عنوان یک ضرورت و نه یک انتخاب مطرح است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت برگزاری مجمع سلامت در سطوح گوناگون ملی، استانی، شهرستانی و محله‌ای در سطح کشور و راه‌اندازی کانون سلامت محلات در سراسر کشور را امری مهم و در راستای سلامت همگانی و رویکرد جامعه‌محور و پایدار به سلامت عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه چنان که شهردار مشهد داوطلب پایلوت شدن این شهر است، بسیاری از شهرها و جوامع محلی کوچک و بزرگ کشور مشغول راه‌اندازی کانون‌های سلامت هستند.

در ادامه این همایش، خدایی، مشاور معاون اجتماعی وزارت بهداشت و قائم‌مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امور مشارکت‌های اجتماعی، گفت: متاسفانه، حوزه اجتماعی سلامت در طول این سال‌ها مغفول مانده بود، اما در حال حاضر با تاکید معاونت اجتماعی به رویکرد اجتماعی شدن سلامت و نظام سلامت، امیدواریم که به اهداف خود در این زمینه دست یابیم.

دارابی محبوب، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیزگفت: در این دولت و در دوره وزارت دکتر هاشمی تحول در نظام سلامت و نگاه به حوزه سلامت جدی شد و ایشان توانست حمایت مسئولان و مدیران استانی و شهری را جذب کند، به طوری که همه، خود را در حوزه سلامت دخیل بدانند و سهم خود را در این زمینه ادا کنند.

رییس دانشگاه مشهد ادامه داد: اگرچه با وضعیت مطلوب فاصله داریم ولی با رویکرد اجتماعی شدن سلامت می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

نوروزیان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی نیز با تقدیر از خدمات سلامت، گفت: نخستین بار، ایده اجتماعی شدن در دهه ۷۰ میلادی در آلماآتا مورد تصریح سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: سلامت اجتماعی شاخصی موثر در عدالت اجتماعی و عدالت اجتماعی شاخصی برای امنیت اجتماعی است. باید توجه داشت که دیدگاه نسبت به امنیت از زمینه نظامی به ابعاد اجتماعی و رفاه و عدالت و توسعه رسیده است و مسلما باید سلامت و عدالت اجتماعی را در امنیت دخیل بدانیم.

در ادامه این همایش، دکتر تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد، سلامت را از موضوعات پایه‌ای هر شهر دانست و اظهار داشت: سلامت، اولویت مهم شهر و شهرداری مشهد نیز هست.

تقی‌زاده خامسی با ابراز خرسندی از ورود محلات به موضوع سلامت،گفت: کانون‌های سلامت محلات در مشهد در حال راه‌اندازی هستند. آمادگی داریم تا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونت اجتماعی، پایلوت کشوری راه‌اندازی پایگاه‌های سلامت محله‌ای را در ۲۰ نقطه شهر بسازیم.

گفتنی است، در همایش یک‌روزه آموزشی، توجیهی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت که در مشهد با حضور روسا و معاونان اجتماعی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان کلان‌منطقه ۹ کشور در حال برگزاری است، برخی از مسئولان فعال در زمینه اجتماعی شدن سلامت در استان خراسان رضوی، از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز، مورد تقدیر قرار گرفتند.


نام:
ایمیل:
* نظر: