اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۲ تير ۱۳۹۷ - 03 July 2018
مرکز آمار؛
مرکز آمار ایران با انتشار شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان ها در خرداد ۹۷ اعلام کرد که درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کل کشور ۱۰.۲ درصد است.

تورم نقطه به نقطه مصرف کننده به ۱۰.۲ درصد رسیدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، مرکز آمار ایران اعلام کرد: در خرداد ۱۳۹۷ عدد شاخص کل برای خانوارهای کل کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۱۶.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد افزایش نشان می دهد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کل کشور ۱۰.۲ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۱۳,۹ درصد) و کمترین آن مربوط به استان اردبیل (۶.۹ درصد) است. مرکز آمار توضیح داده که براساس این آمار، خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط ۳.۷ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان اردبیل به طور متوسط ۳.۳ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ۱۳۹۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۱۳.۹ درصد) و کمترین آن مربوط به استان اردبیل (۶.۹ درصد) است. یعنی خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط ۳.۷ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان اردبیل به طور متوسط ۳.۳ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ۱۳۹۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۷ برای خانوارهای کل کشور به عدد ۸.۲ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه (۱۱.۱درصد) و کمترین آن مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۵.۹ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در خرداد ماه ۵.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۲ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

 خانوارهای شهری

در خرداد ۱۳۹۷ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری کل کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۱۶.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۱۰.۲ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری کشور مربوط به استان همدان (۱۴.۶ درصد) و کمترین آن مربوط به استان اردبیل (۶.۸ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۷ برای خانوارهای شهری کشور به عدد ۸.۲ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (۱۱.۴ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۶.۱ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در خرداد ماه ۵.۳ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۲ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

خانوارهای روستایی

در خرداد ۱۳۹۷ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۱۷.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای کل کشور ۹.۹ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به استان کرمانشاه (۱۴.۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (۵.۶ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۷ برای خانوارهای روستایی کشور به ۷.۹ درصد رسید.

بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه (۱۱.۴ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان وبلوچستان (۴.۷ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در خرداد ۶.۸ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۲ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: