اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۷ - 02 July 2018
با مدیریت مصرف برق؛
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این مطلب که رشد مصرف برق در دیگر کشور ها حتی به نصف مصرف کشور ایران نمی رسد، گفت: اگر مشترکین درست مصرف کنند یک سوم برق تولیدی برای مصرف کافی است.

یک سوم برق تولیدی برای مصرف کشور کافی است به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست خبری با بیان اینکه مدیریت مصرف و تقاضا دست مردم است و آنها باید با صرفه جویی در مصرف برق به ما کمک کنند، گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی، 4600 مگاوات از ظرفیت 9600 مگاواتی نیروگاه های برقآبی کاهش یافته است.

وی افزود: علاوه بر کاهش تولید برق در نیروگاه های برقآبی، زمانی که مصرف برق در زمان پیک از حدی بیشتر شود، برخی تجهیزات دیگر جواب نمی دهد؛ در این شرایط ترانس ها دچار اضافه بار و کابل ها با مشکل مواجه می شوند.

معاون وزیر نیرو درامور برق و انرژی در ادامه با اشاره به برخی خاموشی ها در کشور گفت: خاموشی ها برنامه ریزی شده نیست اما در بعضی از مواقع که مصرف پیک افزایش می یابد این خاموشی ها صورت می گیرد که امیدوارم با همکاری مردم در آینده خاموشی نداشته باشیم.

حائری در ادامه گفت: تاکنون خاموشی برنامه ریزی شده در دستور کار قرار نداده ایم که ساعت های خاموشی مشخص باشد اما مذاکراتی در این زمینه با شرکت های توزیع برق داشته ایم.

معاون وزیر نیرو افزود: از آنجا که مصرف برق تابعی از دمای هوا است، نمی توان برای قطعی های موقتی پیش بینی داشت.

وی در ادامه افزود: به ازای افزایش هر یک درجه دما، مصرف برق کل کسور 1500 مگاوات افزایش پیدا می کند، با این حال تاکید داریم که قبل از قطع شدن برق، موضوع به نوعی به مردم آن منطقه اطلاع رسانی شود.

اختصاص 20 هزار مگاوات مصرف برق کشور به سیستم‌های سرمایشی

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: حدود 20 هزار مگاوات مصرف برق کشور اختصاص به سیستم‌های سرمایشی دارد که این عدد برابر کل مصرف 4 کشور همسایه است.

تابستان بدون خاموشی، با صرفه جویی 10 درصدی برق

وی تاکید کرد: اگر هر مشترک مصرف خود را ١٠ درصد کاهش دهد، به راحتی از شرایط کنونی گذر می کنیم و مشکلی نخواهیم داشت.

با تاکید بر اهمیت واقعی شدن قیمت برق، اظهار کرد: برای آغاز این طرح تعرفه برق ادارات دولتی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، ۲۰ درصد افزایش قیمت اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه تعرفه گذاری باید بر اساس الگو های مصرف باشد، گفت: این الگو در بخش خانگی، تجاری و صنعتی متفاوت است اما در مجموع وزارت نیرو به دنبال این است که تعرفه های برق برای مشترکان پر مصرف واقعی شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: دریافت واقعی قیمت برق از مشترکان پرمصرف که یارانه بیشتری از دولت دریافت می‌کنند جزء برنامه‌های اصلی وزارت نیرو است که امسال اولین مرحله آن که دریافت قیمت برق براساس الگوی مصرف و قیمت واقعی خواهد بود، اجرا می‌شود و مشترکان پرمصرف پول برق بیشتری پرداخت خواهند کرد.

۸۰ هزار مگاواتظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور 

وی با اشاره به وضعیت تامین برق نیروگاه‌ها در زمان پیک مصرف گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور ۸۰ هزار مگاوات است و با توجه به پیش بینی‌هایی که از سال قبل مبنی بر خاموشی‌های تابستان سال جاری صورت می‌گرفت، از انتهای سال گذشته روی موضوع مدیریت مصرف تاکید کرده‌ایم.

معاون وزیر نیرو افزود: در حال حاضر قابلیت تامین برق در کشور وجود دارد. به طوری که هفته گذشته تمام نیروگاه‌های حرارتی با تمام ظرفیت وارد مدار بوده‌اند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به افزایش مصرف وسایل سرمایشی در کشور گفت: سال گذشته از ۵۴ هزار مگاوات میزان مصرفی که صورت گرفت ۲۱ هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی بود که این میزان معادل مصرف کل چهار کشور همسایه ماست.؛ لذا لازم است که راهکار اساسی برای این مسئله صورت گیرد.

یک سوم برق تولیدی در کشور برای مصرف کافی است

وی گفت: اگر مدیریت مصرف صورت گیرد، یک سوم ظرفیت نصب شده‌ای که در حال حاضر داریم، اضافه است.

به گفته وی، امسال تفاهم نامه‌ای را با بخش صنایع و کشاورزی در راستای مدیریت مصرف ۱۳۰۰ مگاوات امضا کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم از این طریق از خاموشی‌ها دور شویم.

حائری افزود: از ۵هزار مگاواتی که کمبود داریم با کمک مردم و صرفه جویی های صورت گرفته ۱۶۰۰ مگاوات جبران شد اما باید گفت که پتانسیل صرفه جویی تا ۱۵۰۰ مگاوات در این میان وجود دارد که لازم است به این مسئله اهتمام بیشتری ورزیده شود.

واردات۷۰۰ مگاوات برق را از کشورهای همسایه

وی در خصوص وضعیت واردات برق نیز گفت: با کشور آذربایجان تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده‌ایم تا در تابستان بتوانیم ۱۶۰ تا ۱۸۰ مگاوات برق را از این کشور وارد کنیم علاوه بر این از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان نیز برق به ایران وارد می ‌شود که باید گفت در مجموع ۷۰۰ مگاوات برق را از کشورهای همسایه وارد می‌کنیم.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر ۶۵۰ مگاوات برق توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه احداث نیروگاه بادی و خورشیدی صورت گرفته است و علی رغم تحریم‌های جدید آمریکا هنوز موضع کشورهای اروپایی برای فعالیت در ایران مشخص نیست و شرکت‌های حاضر فعالیت خود را انجام می‌دهند.

حائری در ادامه با اشاره به مطالبات بخش خصوصی از وزارت نیرو گفت: متاسفانه بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی رقم بالای است که امسال در بودجه بخشی از آن با تهاتر و اوراق قرضه پرداخت شده اما همچنان با بدهی به این شرکت ها مواجه هستیم که امیدواریم در آینده بتوانیم این مطالبات را پرداخت کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: