اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۹ تير ۱۳۹۷ - 30 June 2018
وزیر صنعت،‌معدن و تجارت:
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به احتمال سوء استفاده برخی واردکنندگان از واردات کالا با ارز 4200 و فروش کالا با قیمت ارز بازار آزاد گفت: براساس دستور رییس جمهور ما هم کاملا با این موضوع موافق هستیم و به هیچ وجه با اعلام اسامی کسانی که ارز با قیمت 4200 تومان دریافت کرده‌اند مخالف نیستم.

دولت مخالف اعلام اسامی استفاده کنندگان ارز دولتی نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی عصرپرس، محمد شریعتمداری امروز در نشست خبری که به مناسبت روز صنعت ، معدن و تجارت در محل وزارت خانه برگزار شد در جمع خبرنگاران، گفت: امسال روز ملی صنعت و معدن در حالی برگزار می شود که تحریم‌های جدید علیه ایران وضع شده و باید با شرایط خاص به استقبال این شرایط رفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال 92 و آغاز به کار دولت یازدهم، اقتصاد ایران و سیاست خارجی، از موضوع عدم قطعیت رنج می برد اما با بازگشت قطعیت در سیاست خارجی ایران و انتظارات مردمی، شاهد آرامش و ثبات در اقتصاد بودیم، به طوری که رشد 300 درصدی ارزش دلار در مقابل پول ملی، از تب و تاب افتاد و روند انتظارات عقلایی مردم نیز مثبت شد.

وی اظهار داشت: با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رییس جمهور آمریکا، همه مناسبات بین المللی به تاخیر افتاد و پمپاژ عدم قطعیت، تخریب انتظارات مردمی، ایجاد انتظارات عقلایی منفی و به هم ریختگی در عرصه سیاست خارجی به وجود آمد و نوک تیز خنجر شرایط جدید، قلب مردم ایران را نشانه رفت.

شریعتمداری گفت: تحریم ها که با هدف کاهش درآمدهای نفتی، کاهش مناسبات تجاری ایران، کاهش اشتغال، گسست سیاست های پولی و بانکی و غیره پیش بینی شده بود، دولت را بر آن داشت تا به عنوان نخستین تصمیم، سیاست های جدید ارزی را با اعلام یک نرخ ثابت در دستور کار قرار دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تصمیمات اخیر ارزی یکی از راه های مقابله با تحریم ها بود و مسیر حرکت کنترل نرخ ارز در یک سامانه در دستور کار دولت قرار گرفت و این آرایش برای شرایط خاص پیش گرفت شد.

شریعتمداری اظهار داشت: اگر منابع ارزی کشور محدود است، باید یک نظام مدیریت صادرات و واردات هم ایجاد شود، به همین دلیل در این شرایط به اولویت بندی واردات اقدام شد.

وی افزود: در جلسه روز گذشته شورای امنیت کشورهای مختلف از برخورد آمریکا در بر جام اظهار تاسف کردند، با این اقدام، آمریکا امروز منزوی است وما با تکیه بر توانایی مردم و تولیدکنندگان و صنعت گران از این شرایط عبور خواهیم کرد.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه اظهار داشت: در شرایط حاضر باید بار فعالیت‌های اقتصادی را بر دوش بخش خصوصی انداخت .

وی با اشاره به احتمال سوء استفاده برخی واردکنندگان از واردات کالا با ارز 4200 و فروش کالا با قیمت ارز بازار آزاد گفت: براساس دستور رییس جمهور ما هم کاملا با این موضوع موافق هستیم و ما به هیچ وجه با اعلام اسامی کسانی که ارز با قیمت 4200 تومان دریافت کرده‌اند مخالف نیستم.

وی با تاکید بر اینکه باید با سودجویان و رانت خواری مبارزه کرد، گفت: در تیرماه سال گذشته برای کنترل بازار واردات خودرو ممنوعیت ثبت سفارش انجام شد، اما بعد از ممنوعیت مشخص شد که 6481 فقره بر اساس اعلام حراست صنعت و معدن ثبت سفارش غیرقانونی صورت گرفت و ما هم بلافاصله به دستگاه‌های ذیربط اعلام کردیم و بدین ترتیب از واردات 4500 خودرو جلوگیری شد و بقیه هم که وارد شده باید موارد بطور کامل پیگیری شود و ما این موضوع را خودمان اعلام کرده‌ایم و به شدت خواهان پیگیری و شناسایی متخلفان هستیم .

وی افزود: حدود 40 هزار واحد صنفی تقاضای پلمب شده و حدود 1700 واحد که قیمت های غیرمتعارف داشته اند یا به مصرف کنندگان اجحاف کرده اند پلمب شده اند.

شریعتمداری تاکید کرد: ​در حال حاضر به خاطر انحصاری که به علت تحریم ها به اقتصاد ایران تحمیل شده است نمی توان اجازه داد قیمت ها بصورت رقابتی تعیین شود.

وی گفت: در شورای هماهنگی سران سه قوه و با ابلاغ رئیس جمهور مقرر شد که تنها مرجع قیمت گذاری کالاها، سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان باشد و بحث کنترل قیمت ها و واردات با هماهنگی ستاد یا کارگروه تنظیم بازار صورت می گیرد .

شریعتمداری گفت: با وجود همه فشارها، صادرات غیرنفتی در دوماهه امسال 18.8 میلیون تن با ارزش حدود 7.8 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مشابه سال گذشته 28.9 درصد رشد داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این مدت تاسیس واحدهای صنعتی 22.2 و رشد مصرف برق صنعتی 7.9 رشد داشته است .

شریعتمداری با اشاره به موضوع ممنوعیت ورود 135 گروه کالایی تا بیش از هزار ردیف کالا گفت: اینها کالاهایی هستند که در داخل امکان تولید دارند و یا ورود آنها ضرورتی ندارد.

وی گفت: ما می توانیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و با هدایت تولید به سمت واحدهای داخلی از ظرفیت های خالی کارخانه ها برای جبران واردات و همچنین ایجاد اشتغال استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به ایجاد بازار رقابتی برای تامین ارز واردات از محل 20 درصد صادرات غیرنفتی اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان می توانند از طریق بورس و یا روش های موازی ، پروانه صادراتی خود را به عنوان مجوز واردات در اختیار واردکنندگان قرار دهند که نرخ این ارز بصورت توافقی تعیین خواهد شد.

 خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: