اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۷ - 28 June 2018
معاون وزیر علوم:
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طراحی فاز نخست حذف کنکور برای رشته های کم متقاضی در سال 98 گفت: در زمان حاضر برنامه ای برای حذف کنکور رشته های پرمتقاضی نداریم.

کنکور رشته‌های پرمتقاضی حذف نمی ‌شود

به گزارش عصرپرس، مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه علم و صنعت در جمع خبرنگاران در مورد اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور از طریق مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس سال گذشته با تصویب سهمیه 5 درصدی ایثارگران و خانواده‌های آنها مشکلاتی را برای آموزش عالی و سازمان سنجش ایجاد کرد و به تبع آن همکاران در سازمان سنجش ناگزیر شدند گزارشی را به مجلس ارائه کنند و این گزارش کاملا توجیه کننده این بود که مصوبه باید به نوعی اصلاح شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: هم اکنون اصلاحیه سهمیه ایثارگران در آزمون سراسری تدوین شده و در درست بررسی است؛ البته کلیات این اصلاحیه اخیرا توسط مجلس تصویب شده اما جزییات آن از سوی نمایندگان رای نیاورد و این طرح به منظور انجام کار کارشناسی بیشتر مجددا به کمیسیون آموزش بازگردانده شد.

وی تاکید کرد: عدالت آموزشی ایجاب می‌کند تا وزارت علوم شرایطی را در عرصه آموزش عالی برای ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها فراهم سازد تا براساس آن افراد مستعد بتوانند در دانشگاه‌هایی که شایسته ویژگی‌های علمی و شخصی آنها است؛ ورود پیدا کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اعمال اصلاحیه سهمیه‌ها در کنکور امسال منوط به تصمیم گیری مجلس دارد، گفت: هر زمان این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس به جمع بندی نهایی برسد و در نهایت در صحن علنی تصویب شود ما آن را اجرایی خواهیم کرد؛ در واقع بر اساس آنچه که در طرح اصلاحیه سهمیه‌ها پیش‌بینی شده، این است که کف حد نصاب پذیرش در آزمون از سوی ایثارگران افزایش پیدا کند تا این داوطلبان با سطح علمی بالاتری به دانشگاه‌ها ورود پیدا کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه کنکور یکی از دغدغه های جامعه بوده و با تدابیری که می توان برای آن اندیشید، می توان از اثر روانی و اجتماعی آن کاست، اظهار داشت: مبحث حذف کنکور یکی از موضوعات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و به همین اساس نیز کارگروهی در این زمینه تشکیل شده است.

شریعنی نیاسر گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر همین اساس طرحی را در دست تدوین دارد تا شرایطی فراهم شود که آن دسته از داوطلبانی که به صورت طبیعی می توانند وارد دانشگاه شوند، بدون شرکت در فرآیند کنکور وارد دانشگاه شوند.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته مباحثی در مورد استرس داوطلبان کنکور در برنامه های مختلف مطرح شده بود که این امر گویای دغدغه خانواده ها در مورد کنکور و اثرات روانی آن است، افزود: معتقدم بخشی از این دغدغه ها قابل برطرف کردن است و با توجه به اینکه در برخی از رشته ها نیاز به شرکت در کنکور نیست، این فشار روانی می تواند کاهش یابد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم طرح بدون کنکور را در فاز نخست برای رشته‌های کم متقاضی با تدابیری که با همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای آن می‌اندیشند، اجرایی کنیم.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: البته رشته های پر متقاضی امکان دارد تا مدت ها در قالب کنکور دانشجو پذیرش کنند، هر چند که معتقدم در رشته های پرمتقاضی نیز می توان به تدریج پذیرش را به دانشگاه ها واگذار کرد.

منبع: ایرنا

 


نام:
ایمیل:
* نظر: