اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۵ تير ۱۳۹۷ - 26 June 2018
وزیر نیرو مطرح کرد:
وزیر نیرو با اشاره به اینکه از میان 334 شهر دارای تنش آبی، 17 میلیون نفر در وضعیت قرمز قرار دارند، گفت: با مصوبه هفته گذشته دولت هزار میلیارد تومان برای اجرای 1195 پروژه در 280 شهر کشور به منظور کاهش تنش آبی در نظر گرفته شده است.

34 میلیون نفر کماکان در وضعیت قرمز تنش آبی هستند

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، رضا اردکانیان در نشست خبری سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای اختصاص 10 هزار میلیارد ریال اعتبار به منظور کاهش تنش آبی در مناطق بحرانی کشور، گفت: این اعتبار در چهار محور به منظور تامین آب شرب اضطراري، ارتقای کیفیت و کمک به طرح های تامین آب پایدار شهرها و روستاهای کشور اختصاص پیدا کرده است.

اردکانیان به جزییات اجرای این برنامه اشاره کرد و افزود: برنامه نخست مربوط به اجرای 101 پروژه در 164 شهر با اعتباری بالغ بر 432 میلیارد تومان برای اجرای پروژه های تامین آب شرب اضطراري خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: در این طرح برنامه های از قبیل: خرید چاه های کشاورزی، اجرای خطوط انتقال در کرمان، حفر و تجهیز چاه و ارتقای تصفیه خانه ها در مشهد، ارتقای وضعیت تصفیه خانه‌ها در شهر میناب، طرح های آبرسانی به مناطق مختلف سیستان و بلوچستان و... پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: برنامه دوم این طرح اجرای 54 پروژه در 57 شهر به منظور بهبود کیفیت آب شرب با اختصاص اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان خواهد بود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: طرح سوم این برنامه به موضوع آبرسانی روستایی و سیار در میان پنج تا 6 هزار روستای کشور با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

وزیر نیرو ادامه داد: تکمیل 40 پروژه در 59 شهر با اختصاص 288 میلیارد تومان از محل اعتبار مصوب شده از سوی دولت چهارمین برنامه ای است که برای کاهش تنش آبی در کشور در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس در مجموع یک هزار و 195 پروژه در 280 شهر کشور و آبرسانی به بیش از پنج هزار روستای کشور به منظور کاهش تنش آبی در دستور کار قرار گرفته است.

اردکانیان افزود: براساس ارزیابی صورت گرفته در سال جاری از میان هزار و 157 شهر کشور حدود 334 شهر با جمعیت 34 میلیون نفر در شرایط تنش آبی هستند.

وزیر نیرو تصریح کرد: از این 34 میلیون نفر حدود 17 میلیون نفر در وضعیت قرمز تنش آبی هستند. در این شرایط این شهرها بیش از 20 درصد از نیاز آبی شرب خود با کمبود مواجه هستند.

 

هیچ طرح و تصمیم و پروژه‌ای برای انتقال آب به هیچ کشوری نداریم

رضا اردکانیان وزیر نیرو با تاکید بر اینکه وزارت نيرو هیچ طرح و تصمیم و پروژه ای برای انتقال، فروش و صادرات قطره ای از آب این سرزمین به هیچ کشوری خارج از مرزهای ایران ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع در اوایل دهه 80 از سوی کسانی که از به ثمر رسیدن طرح انتقال آب کشور به کویت منتفع بودند، مطرح شده بود.

وی یادآور شد: در آن مقطع زمانی اصلی‌ترین فرد مخالف اجرای این طرح معاون وزیر نیرو در امور آب بوده است که امروز از بد حادثه برای دلالان، این فرد وزیر نیرو شده است و با اختیارات بیشتر فعلیش به شدت از وقوع این اتفاق جلوگیری خواهد کرد.

اردکانیان تاکید کرد: این افراد هر روز  در عرصه های مختلف آب شایعات جدیدی را برای رسیدن به منافع خود ایجاد خواهند کرد و همان‌گونه که لوله طرح آب غدیر را به عنوان مسیر انتقال آب به خارج از کشور معرفی و مردم را در این مناطق تحریک کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به 166 ميليمتر رسیده که این میزان بارش در مقایسه با سال گذشته کاهش 26 درصدی داشته است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در استفاده از آب و برق جامعه بدمصرفی هستیم، ادامه داد: افت بی‌سابقه بارندگی ها این فرصت را برای ما فراهم خواهد کرد تا نگاهی جدی به شیوه‌های مصرفی خود داشته باشیم و به سمت اصلاح آن گام برداریم.

اردکانیان تصریح کرد: اگر در بخش کشاورزی که مصرف کننده اصلی آب کشور است بتوانیم در حدود 10 درصد بهره وری مصرف این مایع حیاتی را بهبود ببخشیم مطمئنا برای ده ها سال مشکلی برای تامین حقابه های زیست محیطی و مصارف بخش شرب و صنعت نخواهیم داشت.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: