اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۷ - 25 June 2018
سخنگوی وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص برنامه های صداو سیما در حوزه سلامت وتغذیه گفت: در آموزش پخت غذاها باید سلامت روانی و اجتماعی جامعه مد نظر باشد چرا که اکنون عمده غذاهای آموزش داده شده با استطاعت مردم مطابقت ندارد.

صداوسیما در حوزه سلامت باید تمام اقشار جامعه را مدنظر قراردهد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس؛ ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با راه‌اندازی سامانه تیپک اظهارداشت: اخیراً در سایت رسمی سازمان غذا و دارو سامانه‌ای را برای دسترسی مردم به وضعیت دارویی کشور راه‌اندازی کرده‌ایم.

 وی افزود: آدرس این سایت IRC.FDA.GOV.IR است که این سامانه از 2 هفته پیش راه‌اندازی شده و تا اوایل هفته آینده نسخه اندروید آن نیز در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مردم در صورتی که نام دارو را در این سامانه وارد کنند قیمت دارو و نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که این دارو را موجود دارد برایشان اعلام می‌شود و در صورتیکه مشکلی در قیمت و کمبود بود آن را از طریق این سامانه و یا شماره 190 می‌توانند اطلاع دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی شرکت‌های واردکننده دارویی در حال حاضر سفارش نمی‌پذیرند و برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه چیست، گفت: اقداماتی در حوزه سلامت انجام می‌شود که گاهی به آن کم توجهی شده یا بدیهی در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: طی 2 ماه تعداد زیادی کالای خارجی تحت تاثیر معنادار قرار گرفتند ولی وزارت بهداشت تولید و واردکنندگان دارو سینه سپر کرده که کل افزایش قیمت دارو کمتر از 9 درصد در یکسال باشد و بر این مسئله پافشاری و عمل می‌کنیم.

وی بیان داشت: هیچ شرکت دارویی نیست که بگوید ارز 4200 خواسته و ما آن را تأمین نکرده‌ایم چرا که رسیدگی سریع در این زمینه در بانک مرکزی گذاشته‌ایم و دولت با هوشمندی این شرایط را کنترل کرده است.

حریرچی عنوان کرد: روزانه وضعیت داروخانه‌ها را به صورت لحظه‌ای و در سراسر کشور رصد می‌کنیم ولی باید توجه داشت که در همه کشورهای دنیا با بازار چندهزار قلمی دارو، کمبود یک تا 1.5 درصد قابل قبول و اجتناب ناپذیر است. و بهترین سیستم‌ها که تولیدکننده دارو هستند بازازرشان به دلیل نوسانات مختلف است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: البته در زمینه برخی داروهای خارجی کمبود وجود دارد و بعضاً تخلفاتی در مورد دارو و تجهیزات داریم، اگر کسی با دلار 4200 دارو آورد باید با همان قیمت عرضه کند و در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستم نظارتی وجود داشته و از کانال‌های مختلفی بررسی می‌شود.

 

افزایش تخت‌های بیمارستانی به بیش از 130 هزار مورد

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش تخت‌های بیمارستانی به 130 هزار و 650 مورد اشاره کرد و گفت: ضمن حرکت به  سمت تأمین استاندارد تخت‌ها از لحاظ تعداد و کیفیت نیز برنامه‌های متعددی برای بستری‌های غیر ضروری و جایگزینی درمان به صورت سرپایی انجام شده است.

حریرچی افزود: 685 درصد بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت بوده و 6 درصد دیگر در سایر بیمارستان‌های دولتی، 9.5 درصد در نهادهای عمومی غیر دولتی، 13 درصد در بخش خصوصی و 3 درصد در بیمارستان‌های خیریه است.

وی گفت: 981 بیمارستان در کشور مشغول فعالیت بوده که چند مورد دیگر نیز آماده راه‌اندازی است همچنین 401 هزار و 395 نفر در مجموع این بیمارستان‌ها مشغول فعالیتند که 64.6 درصد (259 هزار نفر) در بخش دولتی مشغول هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه شرایط دارو به حالت عادی برگشته و در مورد داروهای تولید داخل مشکلی نداریم، گفت: برای رفع کمبود دارویی اقدامات متعددی توسط وزارت بهداشت انجام گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه از ابتدای طرح تحول سلامت 34 میلیون و 215 هزار مورد بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت داشته‌ایم، گفت: 77.14 درصد بستری کشور (سه چهارم) در بخش دولتی و تحت پوشش این طرح صورت گرفته است.

حریرچی گفت: همچنین 22 هزار و 180 مورد بستری نیز به صورت موقت در بیمارستان‌های دولتی داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در راستای ترویج زایمان طبیعی و سیاست‌های جمعیتی 2 میلیون و 32 هزار زایمان طبیعی کاملاً رایگان با اجرای طرح تحول انجام شده است و جهت راحتی مادران 1800 واحد تک نفره زایمان در سراسر کشور در 366 بیمارستان دولتی ایجاد شد.

وی گفت: اکنون 85 درصد هزینه درمان ناباروری با تعرفه بخش دولتی انجام می‌گیرد و 17 مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم تأسیس و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شاغلین حرفه پزشکی در مورد درمان سلبریتی‌ها چگونه باید عمل کنند؟

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: سلبریتی‌ها، مسئولان اجرایی، سیاستمداران و به طور کلی افرادیکه مورد اقبال عموم هستند و مردم نسبت به سلامت آنها حساسیت دارند 2 سوال برای انجام درمان آنها وجود دارد. اول اینکه آیا مجازیم وضعیت سلامتی، نوع درمان و سوابق آنها را اعلام کنیم؟

وی گفت: دوم اینکه برای این مشاهیر آیا سیستم بهداشتی و درمانی مجاز است خدمات مازادی را ارائه دهد که بحث نظری در این زمینه وجود دارد و براساس اسناد بین‌المللی اخلاقی و قانونی اصل عدالت و بی‌طرفی برای همه افراد باید رعایت شود مگر اینکه شخص شرایطش اورژانسی و نیاز فوری به خدمات درمانی داشته باشد.

حریرچی افزود: براساس ماده 48 راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای در نظام پزشکی شاغلین حرف پزشکی باید انصاف را در مورد همه بیماران و عدالت را بین بیماران و همه مراجعه کنندگان پاس بدارند و در اولویت دادن به بیماران باید شاخص روشن، مشخص و موجهی مانند وضعیت بیمار و شرایطش مد نظر باشد.

وی تأکید کرد: شاغلین حرف پزشکی و وابسته نباید در ارائه خدمات به بیماران با انگیزه مالی و غیرمالی و یا به دلیل تمکن مالی بیمار به طور مثال خدمات بیشتری همچون جلو انداختن نوبت آنها انجام دهند.

حریرچی عنوان کرد: براساس ماده 50 این آئین‌نامه شاغلین حرف پزشکی ضمن رعایت انصاف بین بیماران باید افرادی که آسیب‌پذیر هستند را مورد توجه ویژه قرار دهند که سالمندان ، کودکان، زندانیان، معلولان جسمی و ذهنی از این دسته هستند.

وی به نمایش یکی از سریال های کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: در این سریال رئیس جمهور فرضی احتیاج به پیوند کبد داشت که شبکه پیوند آن کشور پاسخ داد کامپیوتر ما شناختی به رئیس جمهور و مقامات ندارد و نمی‌داند که مشهور و ثروتمند چه کسی است و تنها براساس معیار درمانی تصمیم می‌گیریم.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص برنامه های صداو سیما در حوزه سلامت وتغذیه گفت: این سازمان در کشور نقش کلیدی دارد و در مورد این مسائل سبک زندگی مردم مورد توجه است. البته می‌دانیم این سازمان محدودیت بودجه‌ای و اعتباری دارد ولی درخواست ما این بوده که غذاهایی که برای سلامت مردم مضر است تبلیغ نشود.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: در آموزش پخت غذاها باید سلامت روانی و اجتماعی جامعه مد نظر باشد چرا که اکنون عمده غذاهای آموزش داده شده با استطاعت مردم مطابقت نداشته و ما نسبت به این مسئله گلایه داریم.

حریرچی خاطرنشان کرد: همه خانواده‌ها هر روز نمی‌توانند پروتئین حیوانی مصرف کنند ولی باید به حسرتی که از طریق آموزش پخت غذا و سریال برجای گذاشته می‌شود توجه داشت.


خبرنگار: پریسا مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: