اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۷ - 24 June 2018
ظریف:
وزیر امور خارجه گفت: هدف دشمن نه نظام جمهوری اسلامی و نه دولت روحانی، بلکه ایران است . این ایران است که مانع بعضی اهداف و تمایلات است . می خواهند ایران را نابود کنند.

هدف دشمن نابودی ایران است نه نظام و دولت

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد جواد ظریف روز دوشنبه در جمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: ما در ایران از اصولگرا و اصلاح طلب، بی خط، مخالف جمهوری اسلامی و مخالف دولت، همه در یک کشتی نشسته ایم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: خیال نکنیم اگر روحانی رفت یک اصولگرا موفق می شود و خیال نکنند بعضی ها اگر جمهوری اسلامی رفت آن ها می آیند.

ظریف تصریح کرد: امروز ایران با این وضعیت جغرافیایی و موجودیت عظیم و پرافتخار تاریخی و با این مردم، توانمندی و ذخایر و آینده درخشان هدف است و ما همه با هم این هدف را ناکام می کنیم.

**دوستان دلواپس ایراد می گرفتند

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما همواره بر نقش بخش خصوصی اعتقاد داشته ایم، اظهار داشت :همواره تلاش کرده ایم هم بعنوان مشاورو هم بعنوان کمک کار و کارفرما از بخش خصوصی استفاده کنیم و کماکان هم بر این اعتقاد هستیم و می توانیم در آینده پر امید کشور بیشتر و بهتر با هم کار کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان دو مقدمه اظهار داشت: دوستانی که امروز صحبت کردند به اهمیت اقتصاد در قدرت ملی اشاره کردند، من هم به این امر واقف هستم، یکی از مواردی که دوستان دلواپس ایراد می گرفتند این بود که من گفتم اگر چه قدرت نظامی برای امنیت کشور مهم است اما قدرت تنها نظامی نیست.

وی افزود: اگر زمانی دیپلماسی نمایش قایق های توپدار و تعداد قایق ها و توپ ها بود این مسائل مربوط به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است و از ابتدای قرن ۲۰ میلادی قدرت اقتصادی در کنار قدرت نظامی باعث پیشرفت و یا عقب ماندگی کشورها شده است.

ظریف ادامه داد: به همین دلیل از ابتدای قرن ۲۰ دیدیم که دیپلمات ها تنها نمایندگان بخش سیاسی نبودند بلکه دیپلماسی اقتصادی هم وارد حوزه دیپلماسی شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت ما امروز وارد حوزه قدرت معنایی شده ایم، یعنی قدرت دولت ها صرفا بر اساس میزان برد تانک و هواپیما تعیین نمی شود بلکه بر اساس نفوذ کلامشان این قدرت مطرح می شود.

** با دستگیری ضراب و صدرهاشمی مجاری تنفسی ایران را شناسایی کردند

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در دوران تحریم گذشته عاملی که باعث عدم کار با ایران می شد، به آن «عامل بدنامی» می گفتند و بیان می کردند هزینه بدنامی کار با ایران باعث می شود با ایران کار نکنیم و این خود یک هزینه بود اما امروز هزینه بدنامی را ترامپ پرداخت می کند.

وی یادآور شد: اعتقاد دارم گرچه در کوتاه مدت هارت و پورت آمریکا موثر می شود و این را هم قبول داریم که آمریکا مجاری تنفسی ما را شناسایی کرده و اگر هم به اندازه کافی شناسایی نکرده بود، با دستگیری ضراب و صدرهاشمی این ها را شناسایی کردند، من این مسائل را دنبال می کنم و دشواری شما را می فهمم اما امروز هزینه بدنامی را ترامپ می دهد.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اصطلاحی که از اقتصاد به حوزه روابط بین الملل وارد شده است، این است که پیش بینی یک مسئول و یا فعال اقتصادی فقط پیش بینی نیست بلکه پیش بینی او به واقعیت تبدیل می شود و در روابط بین المللی می گویند این ها پیش بینی هایی است که خود به خود محقق می شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد اگر شما سهامدار عمده یک بنگاه اقتصادی باشید و اعتقاد داشته باشید که سهام آن در آینده نزدیک سقوط خواهد کرد چه می کنید. علی القاعده اگر بخواهید بعنوان کنشگر عقلانی عمل کنید باید سهام خود را بفروشید.

وی افزود: فروش شما باعث می شود عرضه بالا برود و پیش بینی شما محقق شود، در قیمت سهام پایین می آید و شما سهام را می فروشید و بعد ادعا می کنید پیش بینی شما درست و دقیق بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: