اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - 18 June 2018
سخنگوی وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت گفت:هیچگونه افزایش قیمتی بر تجهیزات و کالا‌های پزشکی اعمال نشده است و در تمام موارد با قیمت تعیین شده قبلی باید این موارد به فروش برسند.

هیچگونه افزایش قیمت بر تجهیزات پزشکی اعمال نشده است

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس: ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درنشست هفتگی خود با اصحاب رسانه اعلام کرد:با توجه به نوسانات ارزی اخیر و موضوع تحریم، در حال حاضر ما در کشور حدود ۲۷۰ هزار قلم تجهیزات ثبت شده پزشکی در اداره کل تجهیزات وزارت بهداشت داریم و تخصیص ارز با همکاری بانک مرکزی به صورت روان به میزان مورد نیاز و با قیمت ۴۲۰۰ تومان در حال انجام است و به غیر از مواردی اندک، کمبودی درباره تجهیزات پزشکی در کشور وجود ندارد.

وی افزود: با تدابیر و برنامه ریزی‌های انجام شده، روند تولید تجهیزات پزشکی در داخل و واردات موارد لازم از خارج با همکاری وزارت صنعت و معدن و گمرک در حال انجام است و تیر دشمن خارجی در این زمینه به سنگ خورده است و مشکلی بری مردم عزیز ایران ایجاد نخواهد کرد، البته تطابق با شرایط جدید و هماهنگی‌های جدید ممکن است در بعضی موارد زمان بر باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در برخی موارد بر خلاف منافع و مصالح مردم و روند کلی تولیدکنندگان و تامین کنندگان تجهیزات پزشکی، برخی از واردکنندگان تجهیزات پزشکی که با دلار ۳۸۰۰ تومانی تخصیصی و یا قیمت آزاد ۴ هزار و چند صد تومانی در سال گذشته و در ابتدای سال جاری واردات داشته اند، می‌خواهند کالای خود را با قیمت ارز بسیار بالاتر ادعایی به فروش برسانند؛ در مواردی نیز عرضه نکردن و یا عرضه ناقص کالا مشاهده شده است.

وی افزود: بنده رسما اعلام می‌کنم که هیچگونه افزایش قیمتی بر تجهیزات و کالا‌های پزشکی اعمال نشده است و در تمام موارد با قیمت تعیین شده قبلی باید این موارد به فروش برسند؛ از مردم عزیز و مسئولین مراکز درمانی دولتی و خصوصی درخواست می‌کنم که هرگونه تخلف قیمتی یا مواردی از کمبود و احتکار را به شماره تلفن ۱۹۰ یا به اداره بازرسی و نظارت تجهیزات پزشکی یا به شعبه تعزیرات ویژه رسیدگی به تخلفات تجهیزات پزشکی که از دو هفته پیش در وزارت بهداشت مستقر شده است یا شعب تعزیرات حکومتی در استان‌ها حتما اطلاع دهند.

حریرچی گفت: بر اساس دستورالعمل‌های صادره با متخلفین برخورد قاطع قانونی صورت گرفته و مجوز واردات برای شرکت‌های دیگر صادر خواهد شد.

وی افزود: همچنین بر اساس بخشنامه‌های صادره وزارت بهداشت، همه بیمارستان‌ها شامل دولتی، خصوصی، خیریه و نهاد‌های عمومی غیر دولتی مثل تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح، مکلف به تامین همه تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی بیماران در داخل بیمارستان هستند و هرگونه تخلف در این زمینه و اعزام بیمار به خارج بیمارستان برای تهیه ملزومات پزشکی را به شماره تلفن ۱۹۰ اطلاع دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ۳ سازمان مختلف کمبود‌های دارویی را به صورت روزانه رصد و پایش می‌کنند که درباره دارو‌های ژنریک تولید داخل، کمبود جدی نداریم، ولی درباره دارو‌های خارجی در ۵۷ قلم دارو کمبود داریم.

حریرچی افزود: قیمت داروی خارجی گران است و فروش هر واحد آن سود بالایی دارد از طرفی فروشندگان مشکل دریافت پول از بیمه‌ها را هم ندارند و پول خود را نقدی از بیمار دریافت می‌کنند برای همین سودجویان بیماران را تشویق به مصرف داروی خارجی می‌کنند.

حریرچی درباره افزایش 9 درصدی قیمت دارو در سال جاری گفت: باید توجه کرد که سبد دارویی کشور به طور متوسط 9 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند. البته این موضوع برای همه داروها نیست بلکه برخی داروها دچار کاهش قیمت شده، برخی زیر 9 درصد افزایش پیدا می‌کنند و برخی اقلام دارویی هم افزایش قیمت بالای 9 درصد خواهند داشت. در زمینه تجهیزات پزشکی نیز در اکثر موارد افزایش قیمت نداریم.

حریرچی در ادامه گفت: با کمک دولت وزارت بهداشت تعهد کرده است که در پنج سال آینده سالانه ۶۰ هزار شغل جدید را عمدتا در بخش غیردولتی و در زمینه‌های جدید خدماتی مانند مراقبت در منزل و ... ایجاد کند و امسال نیز ایجاد ۷۳ هزار شغل را تقبل کردیم که تا کنون ۲۸ هزار شغل احصا شده و قرار است میزان ۲۳۷۰ میلیارد تومان وام برای این میزان اشتغال اختصاص یابد که در حال انجام است. بهره این وام‌ها هم برابر میزان بهره وام‌های معمول است، اما در ادامه که میزانی از اشتغال ایجاد شد، قسمتی از وام از طریق یارانه دولتی جبران می‌شود تا کار مقرون به صرفه باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره محرومیت دو دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دلیل حضور در تجمعات صنفی گفت: درباره اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد، مراجع لازم در داخل دانشگاه رسیدگی می‌کنند و احکامی را صادر می‌کنند که قابل پیگیری است. البته من در این مورد اطلاعی ندارم، اما اگر چنین موضوعی باشد آن را رسیدگی می‌کنیم.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره کمک‌هایی که برای واکسن HPV جمع‌آوری شده است، گفت: این واکسن جزء برنامه‌های کشوری بر مبنای تولید داخلی است و فردی هم کمک‌های مردمی را جمع‌آوری نکرده، بلکه این کمک‌ها توسط برنامه تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و تا ریال آخر به انستیتو پاستور داده می‌شود.

وی درباره وضعیت ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور نیز گفت: طبق آماری که تا ساعت 9 دیشب داده شده، در کل کشور طی امسال، 34 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو داشتیم که سه مورد از آنها فوت کردند که البته هر سه تن نیز بیماری زمینه‌ای داشته‌اند. در این زمینه توصیه‌های لازم بهداشتی اعلام شده که باید مردم آنها را رعایت کنند. باید توجه کرد که عمده افرادی که با دام تماس مستقیم دارند و یا اقدام به ذبح دام می‌کنند، در معرض این بیماری هستند.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره قانون تاسیس داروخانه در فواصل مشخص گفت: برخی داروسازان قدیمی که داروخانه دارند معتقدند که فاصله‌ها باید رعایت شود و در فواصل میان داروخانه‌ها هم داروخانه جدیدی تاسیس نشود. در عین حال فارغ التحصیلان جدید هم که طرح‌شان را گذرانده‌اند، ‌می‌گویند ما چه کنیم؟ این موضوع در جامعه داروسازان بحثی پردامنه است و شکایاتی هم مطرح شده و در وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حریرچی همچنین درباره اجرای نظام ارجاع در کشور گفت: نظام ارجاع ساده و آسان نیست، بلکه اقدامی پیچیده است و باید هماهنگی‌های لازم برایش انجام شود. در بحث نظام ارجاع موضوع دروازه بانی وجود دارد و باید به تدریج فرهنگ مردم را تغییر دهیم. از طرفی تغییر رفتار نیز باید در نظام سلامت انجام شود. موضوع مهم در اجرای نظام ارجاع بحث نظارت و دروازه بانی است. یعنی پزشکی عمومی یا پزشک خانواده باید بیماران را ببیند و درصدی را که مجاز است، ارجاع دهد و پزشک متخصص هم درصدی را که مجاز است، تقبل کند. بنابراین تغییر رفتار و تغییر نظام پرداخت باید همزمان انجام شود و این اقدامات بدون نظام ثبت الکترونیک ممکن نیست. البته قسمت عمده‌ای از این نظام الکترونیک ایجاد شده و در حال تکمیل است.



خبرنگار: پریسا مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: