اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - 13 June 2018
با موافقت نمایندگان:
نمایندگان مردم در خانه ملت با تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.

قرائت گزارش روند پیگیری تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 خردادماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با 137 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

قرائت گزارش روند پیگیری تحقق اقتصاد مقاومتی

رحیم زارع در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 خردادماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در خصوص نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را قرائت کرد.

براساس این گزارش در تصویب نامه تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مقرر شده است وزرای کابینه به علاوه روسای سازمان های اصلی (اعم از سازمان صدا و سیما) و معاونین رئیس جمهور در این ستاد عضو داشته باشند. همانطور که مشخص است اکثریت قریب به اتفاق اعضای این ستاد از قوه مجریه بوده و هیچ عضوی از قوای دیگر در این ستاد عضویت ندارد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده که براساس ماده 3 قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دولت اجرای قوانین مربوط به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار داده و در لوایح ارسالی خصوصا برنامه پنجساله و بودجه های سنواتی این سیاست ها و احکام قانونی مرتبط را مدنظر قرار دهد اما مفاد این ماده نیز به صورت کاملا حداقلی اجرا شده است.

انتقاد لاریجانی از نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در دولت

رئیس مجلس شورای اسلامی از نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد و گفت: در این خصوص تخلف صورت گرفته است و می بایست جلساتی برای هماهنگی بین قوای مختلف تشکیل می شد.

لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 23 خرداد) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش نماینده دولت درخصوص نحوه اجرای قانون "نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی" افزود: در این خصوص تخلف صورت گرفته است و توضیحات ارائه شده اشکال عدم اجرای قانون را رفع نمی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق گزارش ارائه شده در سطح قوه جلسه برگزار شده، اما طبق قانون می بایست جلساتی برای هماهنگی قوای مختلف تشکیل می شد که این مهم انجام نشده است.

وی تصریح کرد: اگر ابهامی در این خصوص وجود داشت می بایست برای رفع آن سوال می شد، زیرا قانون به دولت ابلاغ شده است و باید اجرایی شود.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: البته نکات مثبتی در گزارش ارائه شده، وجود دارد.


لاریجانی: بررسی موضوع گرانی های اخیر برخی کالاها در جلسه هفته آینده مجلس

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی از گرانی های اخیر برخی کالاها انتقاد کرد که لاریجانی در پاسخ از برگزاری جلسه در هفته آینده برای بررسی این موضوع خبر داد.

سیدتقی کبیری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 خرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با استناد به ماده 110 آیین نامه گفت: با توجه به وضع اخیر گرانی برخی از کالاها ازجمله خودرو ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یا غیرعلنی این موضوع را بررسی کند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می رسد رئیس مجلس نیز باید دستور ویژه ای برای بررسی این موضوع صادر کند.

لاریجانی نیز در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: این موضوع روز گذشته در هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد هفته آینده جلسه ای در این خصوص برگزار شود.

اعتراض کواکبیان به افزایش قیمت ارز و خودرو

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری در خصوص طرح اصلاح قانون مربوط به قاچاق کالا و ارز گفت: من خجالت می کشم از این دولت حمایت کردم با این وضع اقتصادی که الان کشور با آن رو به روست.

مصطفی کواکبیان با انتقاد شدید از دولت برای عدم جلوگیری از افزایش سرسام آور قیمت ارز، خودرو، مسکن و پایین آمدن قدرت خرید مردم افزود: ما نمی توانیم با این وضعیت موجود اسکله های غیرقانونی، به جلوگیری از قاچاق کالا و ارز بپردازیم.

وی تاکید کرد: می گویند سپاه و نیروی انتظامی دارای اسلکه های غیرقانونی خودشان هستند، به خدا چنین چیزی نیست و چنین چیزی امکان ندارد.

کواکبیان گفت: عناصری در کشور هستند که قاچاق کالا می کنند آنوقت ما به یک کولبر گیر می دهیم که قاچاق کالا می کند و سرمنشأهای اصلی را فراموش می کنیم.

این نماینده مجلس به آمار دولت درخصوص کاهش قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: این طرح با توجه به شرایط فعلی در کشور پاسخگو نیست و ما باید به قدرت خرید مردم توجه کنیم و مردم دارای مشکلات عدیده ای هستند.


دلخوش: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا با رأی‌گیری استمزاجی به صحن ارائه شده است

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی از عدم رأی گیری صحیح در خصوص لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون اقتصادی انتقاد داشت که آقای لاریجانی دستور رسیدگی به این مهم را صادر کرد.

سید کاظم دلخوش اباتری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 خرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به ماده 65 آیین نامه گفت: براساس این ماده اعتبار برای رسمیت جلسات کمیسیون ها حضور حداقل دو سوم اعضاست و مصوبات نیز باید با اکثریت مطلق حاضر اتخاذ شود.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولیت کارگروه رسیدگی به مبارزه با قاچاق کالا و ارز را برعهده داشتم لذا لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد بررسی قرار گرفت اما پس از ارائه به کمیسیون این مهم به صورت استمزاجی رأی گیری شد که خلاف آیین نامه است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نباید سر یکدیگر کلاه بگذاریم، افزود: رأی گیری استمزاجی به معنای این است که لایحه با دو تا چهار نفر رأی گیری شده است در حالی که حق اعضاست در جلسه حضور داشته باشند و درباره این موضوع نظر دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بنابراین، این لایحه باید به کمیسیون بازگردد و در مورد آن رأی گیری شود.

لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: از نظر آیین نامه وقتی رئیس کمیسیون نامه را امضا می کند فرض بر این است که دو سوم نمایندگان حضور داشته و اکثریت به آن رأی داده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر شبهه ای وجود داشته باشد می توان آن را بررسی کرد وگرنه باید متن را مدنظر قرار دهیم؛ براین اساس فردی را مشخص خواهیم کرد تا برای حصول اطمینان این موضوع را بررسی کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: