اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - 11 June 2018
خسروتاج مطرح کرد:
رئیس سازمان توسعه تجارت از افزایش ۲۲ درصدی صادرات در دو ماهه نخست امسال خبر داد.

افزایش ۲۲ درصدی صادرات در دو ماهه نخست

به گزارش عصرپرس، مجتبی خسروتاج در نشست خبری گفت:در دو ماهه امسال ارزش صادرات غیر نفتی ( کالا و میعانات گازی ) ۷.۷ میلیارد دلاربوده است و ۲۲ درصد رشد نشان می دهد .

وی اضافه کرد : واردات کالا در همین مدت ۶.۷ میلیارد دلار بود که نیم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است .

معاون صادراتی وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه ۵ کشوراول صادراتی ۶۵ درصد سهم کل صادرات کشور را از آن خود کرده اند گفت : ۵ بازار نخست صادراتی کشور به ترتیب چین با ارزش ۱.۴ میلیارد دلار ، امارات متحده عربی با ۱.۳ میلیارد دلار ، عراق با ۱.۱ میلیارد دلار ، افغانستان با ۵۷۷ میلیون دلار و هند با ۴۶۹ میلیون دلار بوده است .

به گفته وی ۵ مبدا اول وارداتی کشور به ترتیب چین با ۱.۷ میلیارد دلار ،‌امارت متحده عربی با ۹۸۶ میلیون دلار ، جمهوری کره با ۴۲۳ میلیون دلار ، آلمان با ۳۵۷ میلیون دلارو ترکیه با ۳۵۳ میلون دلاربوده است .

خسروتاج در ادامه اعلام کرد : بیشترین اقلام صادراتی بنا بر کتاب مقررات در ۲ ماهه گذشته فصل ۲۷ با سوخت های معدنی ،‌ روغنهای معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها مواد قیری و مومهای معدنی با ۲.۴ میلیارد دلار وصادرات مواد پلاستیکی و اشیا ساخته شده از این مواد با ۱.۰۵ میلیارد دلار بوده است .

به گفته وی ارزش کل صادرات غیر نفتی ده فصل اول کتاب مقررات صادرات در ۲ ماه سال جاری حدود ۶ میلیارد دلار بود که ۷۷ درصد از صادرات غیر نفتی را در این مدت به خود اختصاص داد و ۳۰ درصد رشد کرد.

معاون صادراتی وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت ادامه داد : تنها از ۴ کشور ۲۰ کشورهدف صادراتی شامل هند ، تایوان ، ترکمنستان و ژاپن کاهش صادرات صورت گرفته واز ۱۶ کشور افزایش قابل ملاحظه ای در صادرات صورت گرفته است به طوری که ارزش صادرات به این کشورها که حدود ۹۱ درصد صادرات دو ماهه را از آن خود کردند با ۲۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷.۰۲ میلیارد دلار بوده است .

وی ادامه داد : بر اساس آمارگمرک و به تفکیک فصول عمده کتاب مقررات جمع ده فصل اول ارزش واردات دو ماهه ابتدای سال ۴.۳ میلیارد دلاربود که این میزان ۶۴ درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص داد.

به گفته خسروتاج بیشترین واردات بر این اساس رآکتورهای هسته ای ،‌دیگهای بخار و آبگرم ،‌ماشین آلات وسایل مکانیکی ، اجزا و قطعات آنها با ۱.۱ میلیارد دلاربوده است .

بررسی مهمترین مبادی واردات کشور طی دو ماهه اول سال نشان می دهد که واردات ازاکثر کشورهای مبدا کاهش داشته وارزش واردات از ۲۰ کشور اول وارداتی ۶.۱ میلیارد دلاربوده است که ۹۰ درصد ارزش کل واردات کشور را از آن خود کرد .

همچنین به گفته رییس کل سازمان توسعه تجارت طی ۲ ماهه ابتدای سال سهم کالاهای واسطه ای ۶۳.۵ درصد ، سرمایه ای ۱۵.۴ درصد ، مصرفی ۱۵.۳ درصد و سایر ۵.۸ درصد از کل واردات بوده است و بدین ترتیب واردات کالاهای مصرفی ۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاش داشته است .

به بیان خسرو تاج ارزش مبادلات تجاری ( صادرات کالا و میعانات و نیز واردات ۱۴.۵ میلیارد دلار در دو ماهه اول سال بوده است و این در حالی است که تراز تجاری کشوردر همین مدت ۹۴۲ میلیون دلارمثبت شد و نسبت صادرات غیر نفتی به واردات در دو ماه اول سال ۱.۱۴ بوده است.

وی با اشاره به ۱۰۰ قلم اول صادراتی کشور گفت : درصد تغییرات دو ماهه ابتدای سال ۹۷ نسبت به دو ماهه ابتدای سال ۹۶ دراکثر اقلام افزایشی بوده است .


نام:
ایمیل:
* نظر: