اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 10 June 2018
عراقچی
معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان اینکه نباید به دلیل ترس از معرفی حزب الله به عنوان گروه تروریستی در آینده خود را از مزایای FATF محروم کنیم، گفت: FATF حزب الله را به عنوان گروه تروریستی معرفی نکرده است.

نپیوستن به FATF نوعی خودتحریمی است

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، سید عباس عراقچی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه 20 خرداد) در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم در دفاع از این لایحه گفت: لایحه مذکور یکی از ابزارهای بین المللی برای مبارزه با تروریسم است. جمهوری اسلامی ایران از دو منظر از طرف تروریسم مورد تهدید واقع می شود؛ نخست تروریسم بین المللی و دوم سوءاستفاده های کشورهای غربی از مفهوم تروریسم.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه توضیح داد: تروریسم بین المللی شامل تروریسم تکفیری و دیگر گروه های مشابه می شود، همچنین کشورهای غربی از مفهوم تروریسم در جهت تروریسم جلوه دادن جنبش های مقاومت به ویژه جنبش های صورت گرفته علیه اسرائیل استفاده کرده و آنها را تحت الشعاع قرار می دهند، لذا ما باید با هر دوی این تهدیدها مقابله کنیم، هر چند از نظر جامعه بین المللی 4 گروه القاعده، طالبان، جبهه النصره و داعش به عنوان تروریسم معرفی و شناخته شده اند.

عضو تیم مذاکره کننده برجام با بیان اینکه ما خود قربانی تروریسم هستیم و همین مجلس سال گذشته قربانی حمله تروریستی داعش بود، گفت: اما این تروریسم دارای شبکه های بین المللی بیشماری است، لذا بدون الحاق به کنوانسیون های بین المللی، مقابله با آنها و به ویژه خشکاندن تامین مالی آنها غیرممکن است.

وی با تاکید بر اینکه در حالی جوانان ما در سوریه برای مقابله با تروریسم، خون می دهند، که در داخل کشور حفره ها و روزنه هایی در حوزه شبکه های بانکی وجود دارد و امکان فعالیت به شبکه های تروریستی و مواد مخدر از این طریق مهیا می شود، اضافه کرد: بنابراین باید در مقابل تامین مالی تروریسم وارد همکاری های بین المللی شویم، همانطور که کشورهای همسایه و حتی سوریه با این کنوانسیون ها همراه شده اند.

هیچ تهدیدی امنیت ایران را در پیوستن به کنوانسیون مذکور تهدید نخواهد کرد

عراقچی در توضیح تهدید دوم ایران از سوی تروریسم، بیان کرد: اما تهدید دوم این است که کشورهای غربی از این مفهوم سوءاستفاده می کنند و ممکن است گروه های مقاومت را تروریسم قلمداد و جلوه دهند، بنابراین برای مقابله با این تهدید نیز اندیشه کرده ایم. به عنوان مثال تمام ارگان های امنیتی کشور همچون اطلاعات، اطلاعات سپاه و... از دو سال گذشته بر روی این لایحه کار امنیتی و کارشناسی کرده و در نهایت شورایعالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مقام امنیتی کشور گواهی داده که هیچ تهدیدی امنیت ایران را در پی پیوستن به کنوانسیون مذکور تهدید نخواهد کرد.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه برای تمام حوزه های موجود که ممکن است منجر به سوءاستفاده از ایران شود، تدابیر لازم را اندیشیده ایم، گفت: از نظر آنها فقط 4 گروه یاد شده تروریسم محسوب می شوند، لذا ما نباید از ترس آنکه ممکن است در آینده حزب الله نیز جزو گروه های تروریستی محسوب شوند، خود را از پیوستن به چنین کنوانسیونی محروم کنیم.

وی افزود: در این لایحه باب خروج به کفایت پیش بینی شده است و ما حق حاکمیتی خود را داریم، بنابراین هرگاه احساس کنیم عضویت در آن به ضرر کشور است، می توانیم از آن خارج شویم، اما چرا باید اکنون ضرر آن را متحمل شویم، آن هم در شرایطی که تحریم ها بیشتر شده و ایران در شرایط خاصی به سر می برد، بنابراین نباید با دست خودمان تحریم های جدیدی را علیه کشور ایجاد کنیم.


برچسب ها
عراقچی ، مجلس ، تروریسم
نام:
ایمیل:
* نظر: