اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 10 June 2018
لاریجانی
رئیس مجلس درصحن مجلس گفت: ایران منتظر وعده‌های بی زمان اروپا نمی‌ماند، اروپا بايد تصمیم خود را صریح‌تر و سريع تر اعلام کند.

ایران منتظر وعده‌های بی زمان اروپا نمی‌ماند

به گزارش عصرپرس به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 20 خرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه روزها و شب های گذشته برای همه مؤمنان به مناسبت لیالی قدر توأم با راز و نیاز خالصانه با ساحت احدیت بود و امیدواریم خداوند بهترین ها را برای ملت ما تقدیر کرده باشد، گفت: عزاداری های گسترده ملت در تعزیت شهادت مولای متقیان علی(ع) باعث فخر امت، عزت و سربلندی کشور خواهد شد.

حضور پرشکوه ملت در راهپیمایی روز قدس عظمت اراده آنها را در پایبندی به راه امام (ره) نشان داد

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن پاسداشت سالروز رحلت پیشوای بزرگ انقلاب، حضرت امام (ره) و روز قدس که با حضور پرشور ملت برگزار شد، اظهار داشت: حضور پرشکوه مردم عظمت اراده ملت را در پایبندی به راه امام (ره) و یکی از میراث گرانقدر صراط او که روز قدس است، به جهانیان نشان داد که از همت بلند ملت در این امور صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سالروز رحلت امام خمینی(ره) بیان داشت: ایشان به خوبی عظمت مقام امام(ره) و اهمیت راه او را بیان داشتند که تأسی به سیره امام علی(ع) بود و توجه به آن نیاز امروز ایران است به خصوص هشدارهای ایشان در مسأله هسته ای چه برای مذاکرات با اروپا اهمیت بسزایی داشت و چه برای آمادگی در فعال شدن بخش‌هایی از صنعت هسته ای.

سازمان انرژی اتمی و کمیسیون امنیت ملی دستورهای مقام معظم رهبری در حوزه هسته‌ای را اجرا و پیگیری کنند

لاریجانی در ادامه، دستورهای حضرت آیت الله خامنه ای را در این مقطع حساس بسیار به موقع دانست و افزود: دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز باید به دقت این دستورها را به انجام برساند و کمیسیون امنیت ملی مجلس هم پیگیری مستمر در جهت تحقق آن را داشته باشد.

دکتر صالحی فردی دانشمند و آگاه از مسائل هسته ای است/ توهین به افراد در مجامع ملی خلاف عقل و اخلاق است

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به اینکه در راهپیمایی روز گذشته برخی توهین ها به رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی افراد دیگر شد که به هیچ وجه درست نبود، عنوان کرد: آقای دکتر صالحی فردی دانشمند و مخلص و آگاه از مسائل هسته ای است که باید قدر ایشان را دانست و اصولا توهین به هر کس در اینگونه مجامع ملی خلاف عقل و اخلاق است.

دوره‌گردی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران دیگری در منطقه است

وی همچنین با اشاره به دوره گردی نخست وزیر پلید رژیم صهیونیستی در اروپا برای همراه کردن کشورهای اروپایی با امریکا در خروج از توافق هسته ای ابراز کرد: به نظر می رسد با ضربه خوردن تروریست ها در عراق و سوریه، این رژیم ماجراجو به دنبال ایجاد بحران دیگری در منطقه است تا بر مشکلات داخلی و خارجی رژیم سرپوش بگذارد.

ایران منتظر وعده های بی زمان اروپا نمی ماند/ اروپا تصمیم خود را صریح تر و سریع تر اعلام کند

لاریجانی ادامه داد: قطعا ایران با تدبیر، خواست ملت را دنبال می کند اما آنقدر روشن باشد که مسئولان جمهوری اسلامی منتظر وعده های بی زمان اروپا نمی مانند و زمان مذاکرات در حال اتمام است، از این رو اگر اروپا این توانمندی را در خود می بیند که توافق هسته ای را حفظ کند باید تصمیم خود را صریح تر و سریع تر اعلام کند در غیر این صورت جمهوری اسلامی گام های بعدی را چه در زمینه هسته ای و چه مسائل دیگر بر می دارد.

دولت مدل بودجه‌ای متناسب با شرایط جدید ارائه کند

رئیس قوه مقننه همچنین اضافه کرد: نکته دیگری که لازم است دولت سریع تر تدبیر کند، طراحی مدل بودجه ای متناسب با شرایط پیش روست به نحوی که نیازهای اصلی کشور تأمین شود، گرچه در این زمینه شورای هماهنگی اقتصادی باید گام های سریع تری بردارد اما لازم است کمیسیون برنامه و بودجه در نشست هایی با سازمان برنامه و بودجه سیمای روشنی از نحوه فعالیت دولت در شرایط جدید حاصل کند و اگر نیاز به تغییراتی در قانون بودجه است، تدارک ببیند.

وی سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا را بسیار ژاژ و پریش در حوزه سیاست خواند و خاطرنشان کرد: صدر و ذیل سخنان وی تناسبی با یکدیگر نداشت چرا که از یک طرف تصمیمات توهم آمیز اخیر امریکا در منطقه را توصیف کرد که به نظر می رسد ترامپ واقعیات صحنه سیاسی را با حالت دفعی روانی شعف انگیز تصنعی خلط کرده است که چندان محل توجه ما نیست و مانعی ندارد که در این خوش خیالی بماند.

ترامپ قلمرو سیاست را با چانه زنی های میدان تره بار عوضی گرفته است

لاریجانی افزود: مسأله این است که در همین حال که از تحریم های سنگین علیه ایران حرف می زنند، مدعی ضرورت نوعی گفتگوی جدید برای حل مسائل شده اند که آنقدر این سخنان ناشیانه بیان می شود که به نظر می رسد ایشان قلمرو سیاست را با چانه زنی های میدان تره بار عوضی گرفته اند، وقتی وی توافق هسته ای را که بعد از چند سال مذاکره حاصل شده است بدون توجه به تعهدات اخلاقی و حرفه ای خود به راحتی زیر پا می گذارد، چه توقعی دارد که در مقابل این ژاژخواهی ها کسی به او توجه کند.

وی در ادامه با بیان اینکه دنیای سیاست محل مراودات و محاسبات عقلانی است و نه رفتار بی نزاکت سیاسی، عنوان کرد: امریکا مطمئن باشد ملت ایران در مقابل دشمنی های امریکا و صهیونیست‌ها با اراده قوی تر تحت رهبری های داهیانه حضرت آیت الله خامنه ای به راه خویش ادامه خواهد داد.

 تسلیت رئیس مجلس در پی رحلت حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تسلیت رحلت عالم پارسا، حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدی به جامعه دانشگاهی و حوزوی، خاطرنشان کرد: ایشان که یک دوره نماینده مجلس نیز بودند، سال ها عضو شورای انقلاب فرهنگی و همچنین مسئول سازمان «سمت» بودند و خدمات بسیار ارزشمندی به کشور به خصوص به جامعه دانشگاهی ارائه کردند که از خداوند متعال علو درجات را برای آن سفرکرده خواستاریم و به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنیم.

تعویق بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم

با رأی نمایندگان مجلس، بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم به مدت دو ماه به تعویق افتاد.

این تصمیم با تصویب طرحی اتخاذ شد که پیش از این به امضای 50 نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود و در نهایت در صحن علنی به رأی گذاشته شد که از 253 نماینده حاضر با 138 موافق، 103 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به تصویب رسید و قرار شد؛ این لایحه پس از بررسی نتایج مذاکرات با اروپایی ها در زمینه برجام، مجددا در صحن علنی مجلس بررسی شود.

طرح نمایندگان برای تعلیق دوماهه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم

نمایندگان مجلس طرحی را برای تعلیق دو ماهه لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم ارائه دادند.

این طرح به امضا 50 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است و تاج گردون در دفاع از این طرح در صحن علنی سخنرانی کرد.

پیش از این؛ لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس بررسی و برای رسیدگی بیشتر به کنوانسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شده بود که امروز دوباره در دستور کار مجدد مجلس قرار گرفت.

 

اصلاح لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته

نمایندگان مجلس با اصلاح لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) موافقت کردند.

براساس گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، این لایحه پیش از این در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده بود که پس از تصویب به لحاظ تطابق نداشتن ترجمه با متن اصلی، مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت که پس از اصلاح آن در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، امروز در صحن علنی به تصویب رسید.

 

مخالفت با طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مخالف کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه 20 خرداد) در جریان بررسی طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با اصلاحات و الحاقات بعدی این طرح با 70 رأی موافق، 104 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

غلامرضا کاتب در موافقت با طرح مذکور گفت: طبق پیشنهاد ارائه شده از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مشکل بار مالی یا به عبارتی اصل 75 در این خصوص برطرف شده است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پیشنهاد ارائه شده درخصوص تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، مغایر برنامه ششم نیست و به نفع آموزش و پرورش است.

همچنین نادر قاضی پور در مخالفت با طرح مذکور گفت: در این طرح مشخص نشده است که چه گروه هایی - مانند پیش دبستانی ها، نهضتی ها و ... - در اولویت قرارگرفته اند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صددرصد نیروهای مذکور باید تعیین تکلیف شوند، زیرا در مناطق مرزی و محروم فعالیت کرده اند؛ در طرح مذکور متولی برگزاری آزمون مشخص نیست، همچنین باید اذعان کرد شرکت در آزمون برای این افراد نیز دشوار است.

وی با اشاره به اینکه کمبود 169 هزار معلم در سال جاری وجود دارد، تصریح کرد: بر این اساس این افراد گزینش شده اند و از هفت خوان آموزش و پرورش عبور کرده اند، لذا باید زودتر تعیین تکلیف شوند.

محمدمهدی زاهدی نیز ضمن اعلام مخالفت کمیسیون آموزش و تحقیقات با طرح مذکورگفت: این طرح با برنامه ششم مغایر است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: طبق قانون، تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شود.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، گفت: بررسی طرح مربوط به تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در جلسه روز سه شنبه 22 خرداد انجام خواهد شد.

 

طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی اعلام وصول شد

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی را اعلام وصول کرد.

محمدعلی وکیلی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 20 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

 

- طرح الحاق ماده 23 نحوه فعالیت احزاب

- طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی

- طرح ایجاد وزرای منطقه ای

- طرح نحوه اجرای احکام اعدام، قطع عضو و نقص عضو

- سوال ملی عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه از وزیر کشور درباره عدم اجرای قانون دائم مصوب سال 91 درباره ساخت 100 هزار کانکس برای حوادث

- سوال ملی جواد کریمی قدوسی و دو تن از نمایندگان از وزیر اطلاعات در خصوص عدم ارائه پاسخ به استعلام دادستان کل کشور در خصوص لیست افراد دو تابعیتی

- سوال ملی علی ساری نماینده مردم اهواز و دو تن دیگر از نمایندگان از وزیر نفت درباره عدم پاسخگویی مدیران حوزه نفت و توزیع نامناسب خدمات اجتماعی و عدم اعطای مالیات شهرداری ها

- سوال ملی علی ساری نماینده مردم اهواز و 7 تن دیگر از نمایندگان از وزیر نفت درباره عدم اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از بحران مازوت

- سوال ملی حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار از وزیر نیرو در خصوص عدم توجه به خرید کالای ایرانی

- سوال ملی سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین و دو تن دیگر از نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش درباره عدم شفافیت در آمار و اعلام آسیب های موجود در مدارس با توجه به روند رو به رشد آسیب های اجتماعی.


برچسب ها
مجلس ، لاریجانی ، برجام ، اروپا
نام:
ایمیل:
* نظر: