اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - 02 June 2018
نشریه نیوزویک نوشت؛
چین و اتحادیه اروپا با حمايت سازمان ملل توافق هسته‌ای ایران را اجرا می‌کنند.

اتحادیه اروپا و چین؛ اجرای توافق هسته‌ای ایرانبه گزارش سرويس سیاسی عصرپرس، نشریه نیوزویک در گزارشی نوشت: چین و اتحادیه اروپا وعده دادند توافق هسته‌ای ایران را اجرا خواهند کرد، توافقی که آمریکا ماه گذشته از آن خارج شد.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل دیدار و اعلام کردند به تلاش برای اجرای این توافق نامه بین المللی ادامه خواهند داد.

وانگ یی در سخنانی گفت: ما موضع خود را در حفظ آن (توافق هسته ای) تغییر نخواهیم داد.

وی همچنین گفت: سازمان ملل متحد از این معاهده حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد: همه طرف‌ها موظف هستند آن را اجرا کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در سخنانی مشابه از تلاش‌های پکن برای حفظ توافق هسته‌ای تمجید کرد.

او گفت: اروپا و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای با یکدیگر "به طور کامل همکاری خواهند کرد" تا تضمین کنند توافق هسته‌ای همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

از زمان اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای لغو توافق هسته‌ای در روز هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت) و اعمال مجدد تحریم ها، رهبران اروپایی در تلاش برای نجات توافق هسته‌ای هستند. چین و روسیه که همواره روابط نزدیک خود را با ایران حفظ کرده اند، برای حفظ توافق هسته‌ای از خود تمایل نشان داده اند. زمانی که ترامپ تصمیم خود را اعلام کرد، او این توافق نامه بین المللی را "وحشتناک" و "یک طرفه" توصیف کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: این توافق به ایران اجازه داد تا به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد و با گذشت زمان بتواند در آستانه فرار هسته‌ای قرار گیرد

حسن روحانی رئیس جمهور ایران به سخنان ترامپ واکنش نشان داد و اعلام کرد به دیپلمات‌های خود دستور داده است تنها با اروپا، روسیه و چین در این باره گفتگو کنند. او افزود توافق هسته‌ای بدون واشنگتن می‌تواند بقاء داشته باشد. هم پیمانان سنتی آمریکا یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس سریعا از تصمیم دونالد ترامپ انتقاد کردند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در آن زمان در توئیتر خود نوشت:  فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم آمریکا برای کنار رفتن از توافق ایران متأسف هستند. رژیم منع اشاعه هسته‌ای در معرض خطر قرار گرفته است.  مکرون چند روز قبل از این سخنان به واشنگتن سفر کرد به این امید که ترامپ نظر خود را تغییر دهد.

دنیل او سولیوان سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد اروپا باید در این باره تصمیم گیری کند که آیا می‌خواهد به تعهدات خود در قبال ایران پایبند باقی بماند و به مراودات تجاری با تهران ادامه دهد یا این که می‌خواهد در کنار هم پیمان سنتی خود یعنی آمریکا بماند. او در سخنانی در موسسه وورو ویلسون (Woodrow Wilson) در واشنگتن دی سی گفت: بر این باور است که "اروپا به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای" تا مادامی پایبند باقی خواهد ماند که ایران فعالیت بر سر تسلیحات هسته‌ای را از سر نگیرد.

جِین هرمان رئیس و مدیر اجرایی موسسه وودرو ویلسون نیز در سخنانی گفت: "در این باره نگرانی وجود دارد که کنار کشیدن از توافق هسته‌ای خطر منزوی شدن آمریکا را در پی دارد و این موضوع سبب می‌شود کار ما برای همکاری با هم پیمانانمان در ارتباط با دیگر چالش‌ها دشوارتر شود. "

وی افزود: هم پیمانان ما از تصمیم آمریکا در ارتباط با توافق نامه پاریس و دست کشیدن از توافق نامه‌های تجاری چند جانبه ناامید شده اند.


نام:
ایمیل:
* نظر: