اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - 30 May 2018
هدف عمده گشت تحقیقاتی با کشتی "کاوشگر دریایی خلیج‌فارس" رصد آسیب‌ها و کشف ظرفیت‌های زیستی و طبیعی در آب‌های جنوب ایران عمده هدف گشت تحقیقاتی است، که محققان به آن دست یافتند.

ظرفیت‌های زیستی و طبیعی آب‌های جنوب ایران شناسایی شد

به گزارش عصرپرس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مرحله دوم گشت تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی با کشتی "کاوشگر دریایی خلیج‌فارس" در تنگه هرمز – خلیج‌فارس و دریای عمان به پایان رسید، در این مرحله ۱۵ محقق از پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر حضور داشتند.

طرح پایش خلیج‌فارس تنگه هرمز و دریای عمان طرحی بلندمدت است که زیر نظر پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی انجام می‌شود و در این فرایند رصد آسیب‌ها و کشف ظرفیت‌های زیستی و طبیعی در آب‌های جنوب ایران عمده هدف گشت تحقیقاتی است.

کاوشگر اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی خلیج‌فارس به‌عنوان یک طرح کلان ملی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت ایران توسط صنعتگرانی از ۱۵۰ مرکز صنعتی و تحقیقاتی با ۲۷ میلیارد تومان هزینه در صنایع کشتی‌سازی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مدت چهار سال ساخته‌شده که ۴۰ درصد صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است.

در ابتدا ساخت این شناور به صنایع دریایی کشور واگذار و مقرر شد کار طراحی را یک شرکت ایتالیایی انجام دهد که به علت وجود تحریم و برخی مشکلات پیش‌آمده در آن زمان شرکت ایتالیایی از همکاری در این پروژه سرباز زد، ازاین‌رو تمام‌کار طراحی و ساخت آن کاملاً بومی و توسط محققان داخلی انجام‌شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: