اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - 29 May 2018
سخنگوی دولت مطرح کرد:
سخنگوی دولت گفت: تا ۶ خرداد ماه امسال یک میلیون و ۶۳۵ هزار تن گندم به مبلغ هر کیلو ۱۳۰۰ تومان که در واقع برای دولت ۱۴۰۰ تومان در هر کیلو تمام می شود، خریداری شده است.

خرید 1 میلیون و 635 هزار تن گندم تا ششم خرداد ماه از سوی دولت

به گزارش عصرپرس، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران عنوان کرد: بر اساس گزارشی که از وزارت صمت دریافت شده، از اول فروردین تا تاریخ ۶ خرداد ماه بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار برای ۱۸۲ هزار و ۲۱۶ قلم کالا ثبت سفارش صورت گرفته است. او همچنین اضافه کرد: از ۲۲ فروردین ماه و همزمان با اولین روز اجرای سیاست های ارزی برای ۷۱هزار و ۹۰۳ قلم کالا بالغ بر ۸ میلیارد و ۲۵۴ میلیون دلار ثبت سفارش صورت گرفته است.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در حال اجرا است، گفت: تا ۶ خرداد یک میلیون ۶۳۵ هزار تن گندم به مبلغ هر کیلو ۱۳۰۰ تومان که در واقع برای دولت ۱۴۰۰ تومان در هر کیلو تمام می شود خریداری شده است. ارزش گندم خریداری شده بالغ بر ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان است. از این رقم تا تاریخ ۶ خرداد ۱۱۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است و هزار و ۷۰ میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که ظرف چند ماه آینده پرداخت می شود.

نوبخت در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: بودجه اساسا یک پیش بینی از منابع و مصارف است. پیش بینی منابع فرایندی دارد که ابتدا سازمان برنامه پیش بینی می کند و آن را به دولت می دهد و هیات محترم وزیران آن را ارزیابی و در مجلس عدد دیگری تصویب می شود. این پیش بینی منابع است. به ازای این پیش بینی مصارف نیز داریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: همه سال ها دقیقا عددی که نهایتا در قانون پیش بینی شد، در منابع تحقق پیدا نمی کند. مثل سال گذشته که دولت پیش بینی منابع و مصارف ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی داشت که به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و ۲۶ هزار میلیارد تومان از سوی نمایندگان اضافه شده است و دولت به این اعتقاد نمایندگان احترام می گذارد اما در ادامه این میزان افزایش ممکن است محقق نشود.

کسری بودجه نداریم، عدم تحقق منابع داریم

سخنگوی دولت گفت: سال گذشته دولت ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی منابع و مصارف داشت که با نظر مجلس شورای اسلامی ۲۶ هزارمیلیارد تومان افزایش یافت که در نهایت ۳۲۰ هزارمیلیارد تومان تخصیص یافت.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری خود افزود: اما مبلغ اضافه شده از طرف مجلس به دلیل فقدان منابع امکان تحقق نیافت لذا ما کسری بودجه نداریم بلکه عدم تحقق منابع داریم.

وی گفت: سال گذشته چون درآمد کسب نشد، ۲۶ هزارمیلیارد تومان تخصیص داده نشد.

نوبخت افزود: برای امسال هم بدون احتساب منابع صندوق ۳۴۷ میلیارد تومان است اما رقم مصوب ۳۸۴ میلیارد تومان است و تلاش می کنیم که رقم تصویب شده محقق شود.

وی ادامه داد: صندوق بین المللی پول به دقت روند تغییرات بودجه را رصد می کند آنها نهم فروردین گزارشی دادند که رشد اقتصادی بالاست و تورم دو رقمی است و امسال بیش از ۹۷ میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی افزوده می شود.

نوبخت گفت: از من سوال شد که شما سال گذشته با ۸ میلیارد دلار کسری مواجه بودید چطور تامین کردید؟ با وجود اینکه توضیح دادم عدد ما به ۱۰۶ نرسید دیروز دیدم که کسری درآمد ارز از صندوق توسعه ملی جبران شد که این خبر صحیح نیست و عدد تحقق درآمد ارزی از صندوق توسعه ملی تأمین شده که صحیح نیست و دولت ریالی از این صندوق برای عدم تحقق درآمدها استفاده نمی کند مگر با مصوبه مجلس و اجازه مقام معظم رهبری.

وی افزود: از نظر من امسال کسری بودجه نداریم و مطمئن هستم که ۳۸۵ هزار میلیارد تحقق نخواهد یافت ولی در حال اولویت بندی و تخصیص هستیم تلاش می کنیم با مدیریت تخصیص کشور را به پیش ببریم. لذا عدم تحقق درآمدها به مفهوم کسر بودجه نیست.

نوبخت گفت: ما حالات مختلفی را پیش بینی کرده ایم به هر حال دشمن تحریم های ظالمانه ای را اعلام کرده است و ما وظایف خود را بدون بازگویی تفصیلی انجام خواهیم داد.

وی افزود: در ماه های آینده غیر از گندمکاران که پیش بینی ماست که ۸۵۰۰ میلیارد تومان باید پرداخت کنیم که همه تلاش خود را برای پرداخت تا ماه های پایان سال انجام می دهیم.

سخنگوی دولت گفت: رقم بعدی 5000 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان پرداخت شود که رقم سنگینی است با احتساب سایر بازنشستگان به 7000 میلیارد تومان می رسد که برنامه ریزی کردیم طی چند ماه آینده پرداخت خواهد شد.

 

آغاز روند پرداخت ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان

سخنگوی دولت گفت: باید معادل۳۴۰۰ میلیارد تومان دیگر بابت متناسب سازی حقوق بازنشستگان پرداخت شود.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود افزود: این رقم باید از ابتدای فروردین پرداخت می شد که به دلیل اختلاف در تفسیر قانون افزایش حقوق انجام نشد ولی از این ماه روند پرداخت این رقم به اضافه افزایش حقوق مصوب آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد : قصد داریم تا پیش از پایان برنامه، همسان سازی کامل شود و تلاش می کنیم سالهای بعد بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص دهیم تا مشکل بازنشستگان حل شود.

سخنگوی دولت افزود : هیچ گاه دولت مدعی نیست که مردم مشکل ندارند و ما تنها چیزی که کم نداریم مشکل است.

نوبخت تصریح کرد: ما ادعا نداریم که با وجود مثبت کردن رشد اقتصادی ،تک رقمی کردن تورم و اشتغالزایی ۷۹۰ هزار نفر در سال گذشته مشکلات پایان یافته است ما هنوز بیکاری ۱۱ درصدی داریم و باید برای ۳ میلیون نفر شغل ایجاد کنیم اما دشمنان تلاش می کنند تا چشمه درآمدهای نفتی را بخشکانند و دراین راه به زعم خود تحریم های فلج کننده اعمال کنند قبلا هم کرده اند اما هنر اداره کشور در این شرایط است.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما وظیفه داریم که مشکلات مردم را کم کنیم و فشار به دولت مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: سیاست دولت پرداخت مطالبات پیش از مراجعه است اما منابع، محدودکننده است.

 

سؤالات را نمایندگان رئیس جمهور قبلا در کمیسیون ها پاسخ داده اند

سخنگوی دولت گفت: ­سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق مجلس شورای اسلامی است، باید از تمام این ابزاها بجا استفاده شود، چه سوالی از رئیس جمهور، رئیس جمهور هر چند برگی از درختان پاستور بر زمین بیفتد باید پاسخ دهد، اما پاسخ این سوالات را نمایندگان رئیس جمهور قبلا در کمیسیون ها داده اند.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری خود افزود: در شرایط کنونی که دولت درگیر مسائل مختلف داخلی و خارجی است، من به وجدان عمومی مجلس ایمان دارم اما تعدادی از نمایندگان گویای کلیت مجلس نیست و نمود آن را در استیضاح ها دیدیم که به اعتماد مجدد منتهی شد.

وی ادامه داد: نمایندگان و وزرای دولت مدام در مجلس حضور دارند و می توان ابهامات را برطرف کرد اگر ابهام از نمایندگان برطرف شود آیا کار نادرستی است؟

نوبخت گفت: تاکید می کنم نباید این سخنان میان دولت و نمایندگان مردم فاصله ایجاد کند، باید قبول کنیم وظیفه مجلس وضع قانون برای کاستن و حل مشکلات مردم است. هرچند این خط سیاسی ادامه همان حامیان دولت های نهم و دهم است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات موگرینی اظهار داشت: آنها واهمه ای نادرست از فعالیت های هسته ای ایران داشتند که این فعالیت ها نظامی است لذا تاکید داشتند که از غیرنظامی بودن فعالیت ها مطمئن شوند لذا اروپایی ها احساس خطر بیشتری نسبت به طرف های دیگری که آن سوی کره زمین هستند می کردند.

وی افزود: آنها بر حفظ برجام تاکید می کنند ضمن اینکه از منافع اقتصادی برجام هم بهره مند می شوند لذا نوع نگاه امریکا و اروپا به برجام متفاوت است و حتی در امریکا هم مخالفانی در زمینه خروج از برجام وجود دارد و یک اقلیتی وجود دارد که رأس آنها کسانی همچون ترامپ و بولتون هستند بنابراین این انتظار وجود دارد که مردم امریکا در اقدامی دموکراتیک به این روند خاتمه دهند.

 

ایجاد محدودیتهایی در دسترسی به تلگرام برای صیانت از ارزشها

سخنگوی دولت گفت: تلاش ما این است که برای صیانت از ارزشها محدودیت هایی را در دسترسی به تلگرام ایجاد کنیم.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره بررسی رای عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور گفت: یک سال پیش هم، مخالفان سیاسی همه این کارها را کردند اما رای مردم چیز دیگری بود و این افراد هم نماینده اکثریت مردم نیستند ضمن اینکه آن رای بزرگ به آقای روحانی انتظارات را هم بالا برده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد موضع دولت در خصوص تلگرام تصریح کرد: با وجود فیلترشکن ها افراد بدون محدودیت به همه محتویات تلگرام دسترسی پیدا می کنند حالا یک مرجع قضایی محترم نکته ای را گفته اند.

نوبخت گفت : تلاش ما این است که در این راستا از ارزشها صیانت و به خاطر آن، محدودیت هایی را برای دسترسی به تلگرام ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت در جواب سوالی در مورد اقدام دولت در خصوص همگرایی مدیران نیز خاطرنشان کرد: تغییرات در سطح مدیریت عمیق نیست و عموما لایه های بالایی تغییر می کند دولت یک دولت اعتدالی و بدون نگاه حزبی است. وی اضافه کرد : تمام افراد دور میز دولت هم یکسان نیستند کارمندان دولت سلسله مراتب دارندکسانی هستند که با نگاه متفاوت سیاسی با دولت همراهی می کنند و اگر کسانی باشند که با نگاه دولت همخوانی ندارند می توانند از دولت جدا شوند.

نوبخت افزود: انتظاری که از همکاران در نظام اداری داریم اجرای سیاستهای دولت است و تفکر سیاسی متفاوت نباید مانع انجام این وظایف شود.

 

تلاش دولت برای حمایت همزمان از کارفرمایان و کارگران

سخنگوی دولت گفت:دولت تلاش می کند با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای واسطه ای از کارفرمایان حمایت کند در عین حال دولت انتظار دارد حقوق کارگران نیز از سوی کارفرمایان رعایت شود.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود افزود: بیش از ۵۵ هزار بارنامه فقط دیروز صادر شد تا محصولات کشاورزی حمل شود و همکاران ما با این عزیزان به توافق رسیده اند.

وی اضافه کرد : تلاش می کنیم از کارگران حمایت کنیم و وزارت تعاون جلساتی با نمایندگان کارگران داشته است منتهی کارفرمایان هم مشکلاتی دارند .

نوبخت گفت : دولت تلاش می کند با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای واسطه ای از کارفرمایان حمایت کند در عین حال دولت انتظار دارد حقوق کارگران نیز از سوی کارفرمایان رعایت شود.

وی اضافه کرد : ما به برخی از پیمانکاران برای تادیه مطالبات، اسناد خزانه و اوراق مالی می دهیم و سررسید همه انها یک روز زودتر پرداخت می شود و خزانه مجوز از سازمان برنامه و بودجه گرفته است که منتظر تخصیص نماند و اصلا منتظر این نماند که ردیف پول دارد یا خیر و ما به هیچ وجه در این زمینه مشکلی نداریم.

نوبخت گفت : الان پول نقد نداریم و اسناد خزانه می دهیم .این بودجه های عمرانی با اولویت تسویه صورت وضعیت پیمانکاران انجام می شود تا از این طریق هم طرح های عمرانی را پیش ببریم و هم با این نداری، رشد اقتصادی را محقق کنیم.

 

نمی توان از خدمات صرافی های دارای مجوز بی نیاز شد

سخنگوی دولت گفت:نمی توان از خدمات صرافی های دارای مجوز بی نیاز شد در نظام ارزی جدید هم بار دیگر مسیر همکاری با صرافی های دارای مجوز را هموار می کنیم.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره نقد حامیان آقای روحانی از دولت گفت: من به این موضوع کلی نقد اصلا ورود نمی کنم. اگر مشکلات گفته شود پاسخگو هستیم اگر سفره ها باید رنگین شود باید کار بیشتری انجام دهیم دولت چه کاری را باید انجام می داد که سفره مردم رنگین تر شود و انجام نداد.

وی تصریح کرد : کلی نباید گفته شود . سفره های ما در اردیبهشت پارسال چگونه بود که الان نیست؟ اینکه دولت باید قدرت خرید را جبران کند دولت تمام تلاش خود را می کند. ۹۷ هزارمیلیارد تومان بودجه اجتماعی رفاهی است

آموزش و تحقیقات ۵۷ هزار میلیارد تومان است بودجه دفاعی ۵۱ هزار میلیاردتومان است بودجه سلامت ۲۶ هزارمیلیارد تومان است .

سخنگوی دولت افزود : به گفته رئیس کمیته امداد اقدامات این دولت برای تامین بودجه حمایت از محرومان در تمامی دولتها بی سابقه بوده است .

وی تصریح کرد : دولت که به این شکل تحت فشار است در زمینه مذکرات برجام تلاش کرد تا زمینه را برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم کند .

نوبخت گفت : الان دولت به هر فرد تحت پوشش کمیته امداد ۱۹۳ هزارتومان پرداخت می کند و ماهانه ۴ هزارمیلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کند. مگر دولت نخواست که افراد غیرنیازمند از دریافت آن خودداری کنند تا این منابع را صرف دیگر طرح ها کند.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نقش صرافی ها در خرید و فروش ارز گفت: نمی توان از خدمات صرافی های دارای مجوز بی نیاز شد در نظام ارزی جدید هم بار دیگر مسیر همکاری با صرافی های دارای مجوز را هموار می کنیم.

وی اضافه کرد : ما غیر از اتحادیه اروپا در حال مذاکره با کشورهای دیگر هم هستیم روز گذشته وزیر خارجه ما در هند بود هفته گذشته من با یک هیات در تایلند بودم ضمن اینکه تعامل با همسایگان در اولویت کار دولت است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد دل بستن به مذاکرات برای حل مشکلات کشور هم گفت: در سال ۹۲ آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل، کشور ما را تحریم کرد .آیا دولت نباید این زنجیر را از کشور باز کند؟ صحبت و مذاکره کردن با تحریم کنتدگان به معنای نزدیکی یا امید بستن به آنها نیست. اصلا دلیل خروج آمریکا از برجام هم همین بود که منافع انها تامین نشد .

وی اضافه کرد : بسیاری از تحریم ها شکسته شد اما نه تماما. ما نفت را می فروشیم. تحریم خودرو شکسته و هواپیما خریداری شد حالا ارتباطات بانکی کامل برقرار نشد این تحلیل ها که گفته می شود مذاکره به مفهوم دل بستن به خارج برای حل مشکلات است ناشی از تحلیل های نادرست درباره تیم مذاکره کننده است.

 

بیش از 28 هزار میلیارد تومان برای فعالیت های عمرانی به صورت تخصیص به خزانه اعلام شده است

سخنگوی دولت گفت: از مبلغ اختصاص داده شده به بخش های عمرانی، حدود 1100 میلیارد تومان از خزانه پرداخت شده است.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص شعار سال و فعالیت دولت در زمینه حمایت از تولید ملی افزود: باید به دو سیاست دولت اشاره کنم که هر دو در جهت حمایت از کالای ایرانی است.

وی ادامه داد: اولین سیاست دولت ایجاد نظام ارزی جدیدی است که براساس آن باید همه واردکنندگان ارز خود را در نظام اقتصادی وارد کنند و همه کالاهای وارداتی باید از طریق ثبت سفارش انجام شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این اقدام جلو واردات قاچاق را می گیرد اظهار داشت: براساس گزارشی که دریافت کردم به شدت راه های ورود قاچاق کالا گرفته شده است و باید گفت ما بازار خود را از کالاهای قاچاق تهی کرده ایم .

نوبخت ادامه داد: نکته دیگر این است که دولت 12 برنامه برای اشتغال و تولید کالای ایرانی در نظر گرفته است که از این 12 برنامه، سه برنامه برای ایجاد مسکن در نظر گرفته شده است که در این بخش همه فعالیت ما با کارگران و کالاهای ایرانی انجام می شود.

وی تاکید کرد: درخصوص کالاهای وارداتی دولت اعلام کرده است کالاهایی که مشابه داخلی دارند حق ثبت سفارش از خارج را نخواهند داشت.

نوبخت ابراز امیدواری کرد: در کنار این فعالیت های دولت، فضای فرهنگی لازم برای استفاده از کالای ایرانی ایجاد شود زیرا این اقدام هم باعث رونق اقتصاد و هم اشتغالزایی می شود.

وی در ادامه درخصوص پرداخت دولت برای فعالیت های عمرانی افزود: برای فعالیت های عمرانی بیش از 28 هزار میلیارد تومان به صورت تخصیص به خزانه اعلام کرده ایم که تاکنون حدود 1100 میلیارد تومان از خزانه پرداخت شده و این پرداخت ها 1600 درصد بیشتر از مشابه پرداخت ها در سال گذشته، در دو ماهه ابتدایی سال بوده است.

کسبه نباید قیمت کالا را بر مبنای نرخ غیررسمی ارز تعیین کنند

سخنگوی دولت گفت: الان که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهد نمی تواند کسبه را آزاد بگذارد که قیمت کالا را برمبنای نرخ های غیررسمی ارز تعیین کنند.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود افزود: مقرر شده تا علاوه بر جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی یک جلسه هم با حضور نمایندگان سه قوه روزهای شنبه برگزار شود تا برای هماهنگی در زمینه راهکارهای مقابله با شرارت های رژیم آمریکا برنامه ریزی شود.

وی درباره نظر دولت درباره نقاط ضعف و قوت بانکها هم گفت : ضعف نظام بانکی این است که منابع کمتر از مصارف مورد نیاز جامعه است لذا باید تامین منابع کنند که بخشی از منابع دولت و بخشی از محل بازگشت تسهیلات داده شده بازگردد.

نوبخت افزود : دولت در سال 95، 39 تا ۴۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه بانکها را اضافه کرد و در بخش دریافت مطالبات بانکها از بخش خصوصی نیز تلاش شد تا این مطالبات تادیه شود اما آنچه که سهم دولت در این زمینه بود 13 هزار و 200 میلیارد تومان به بانکها بازگردانده شد تا بخشی از محدودیت منابع آنها جبران شود.

وی اضافه کرد: اما نقطه قوت بانکها این است که آنها بیش از منابع در اختیار در سرمایه گذاری برای تولید ملی سهیم شده اند به طوری که سال گذشته 18 هزار و 500 میلیارد تومان به 26 هزار واحد کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شد.

سخنگوی دولت گفت: ارتقای نقش بانکها در تولید ملی از دیگر اقدامات دولت است تا بانکها در طرح های دوازده گانه برای ایجاد یک میلیون و ۳۰ هزار فرصت شغلی مشارکت کنند اما به هرحال منابع بانکها محدود است.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فروش نفت و همراهی روسیه با عربستان برای جبران کسری عرضه نفت ایران براثر تحریم ها هم گفت: یک بخش از فروش نفت به هند و چین است که دکتر ظریف مذاکراتی را با هردو کشور داشته و بخش بعدی هم فروش نفت به اروپاست .

نوبخت افزود : هر کشوری دنبال منافع خود است ما نه به آمریکا و نه به هیچ کشور دیگری نباید دل ببندیم کشوری دیگر در مقطعی خاص با توجه به منفعت خود همکاری می کند در حد امکان که منافع مشترک داریم استفاده می کنیم و در مواردی که تضاد منافع داریم این روابط در عالم سیاست طبیعی است.

وی اضافه کرد : عالم دیپلماسی همین است ما باید با حواس جمع پیش برویم و روابط خود را تنظیم کنیم.

سخنگوی دولت درباره دخالت دولت در اقتصاد هم گفت: نمی توانیم در شرایط عادی که رقابتی عمل می کردیم در شرایط تحریم هم این گونه عمل کنیم .

وی اضافه کرد : دولت نمی تواند عرضه و تقاضا را رها کند چون شرایط عادی نیست اگر این کامیون بخش خصوصی نخواهد گندم وارد کند باید کامیون دولتی وارد عمل شود.

نوبخت گفت: در خصوص کنترل قیمتها مگر دولت در چهار سال اخیر دخالت می کرد؟ ولی الان که ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهد نمی تواند کسبه را آزاد بگذارد که قیمت کالا را برمبنای نرخ های غیررسمی ارز تعیین کنند.

وی با تشکر از عموم فعالان اقتصادی منصف تاکید کرد: دولت در صورت مشاهده تخلف وارد عمل خواهدشد.

سخنگوی دولت همچنین درباره قیمت تضمینی سیب زمینی گفت : دیروز با استاندار گلستان در جلسه ای بودیم بعد از اعلام قیمت خرید توافقی تلاش می کنیم از طریق سازمان تعاون روستایی، محصول کشاورزان خریداری شود و در سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مورد نیاز را در اختیار قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره قانون استفاده از حداکثر توان تولید داخلی نیز گفت: موظف هستیم در موافقت نامه هایی که دولت منعقد می کند دستگاه های اجرایی از توان داخلی استفاده کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: