اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۸۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - 28 May 2018
سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد :
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در نيمه دهه ٨٠ حوادث ترافيكي، اولين علت مرگ زودرس و دومين علت مرگ و میر در كشور به شمار می رفتند، افزود: با اقدامات متعدد انجام شده و هماهنگی بین بخشی در ده سال منتهی به سال 1395، میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی 31.7 درصد و مرگ زودرس ناشی از این حوادث 37 درصد کاهش یافته اند.

کاهش 31.7 درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی

به گزارش عصرپرس از وزارت بهداشت، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبري هفتگي با بیان این مطلب گفت: اگرچه کاهش این روند، پیشرفت مناسبی به شمار می رود، اما باید توجه کرد که در حال حاضر حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر در کشور و دومین عامل مرگ زودرس در ایران هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که در سال 1370 سال های از دست رفته عمر ایرانیان به دلیل حوادث ترافیکی  برابر  با يك ميليارد و ٩٠٠ هزار سال برآورد شده است، با وجود افزایش جمعیت به میزان 43 درصد در  25 سال تا سال 1395 و هم چنین افزایش چند برابری تعداد خودرو و موتورسیکلت، سال های از دست رفته عمر در ایران به دلیل حوادث ترافیکی در کل کشور 44 درصد کاهش یافته و به یک میلیون و 62 هزار  سال از دست رفته عمر در سال 1395 رسیده است که البته خود این مقدار هم به میزان قابل توجهی بالا است.

حریرچی همچنین گفت: در مدت 12 سال، از سال 1384 تا 1396، تعداد خودروهای کشور 166 درصد و تعداد موتورسیکلت ها ١٨٧ درصد افزایش داشته است، یعنی تعداد خودروها 2.66 برابر و تعداد موتورسیکلتها 2.87 برابر بیشتر شده است، ولی افزایش میزان مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی به نسبت بسیار کمتر بوده و در این 12 سال 21 درصد رشد کرده و به عبارت دیگر 1.21 برابر بیشتر شده است.

وی در ادامه افزود: نکته بسیار مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار 27 هزار و 755 نفر در سال 1384 به میزان 15932 نفر در سال  96 کاهش پیدا کرده است، این کاهش چشمگیر42.5 درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات در طی 12 سال علی رغم افزایش 166 درصدی تعداد خودرو و 187 درصدی موتورسیکلت و افزایش 21درصدی تعداد مصدومین دستاورد بسیار مهمی است.

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از تصادفات و کنترل نسبی تعداد مصدومین نتیجه اقدامات متعدد و مهم در حوزه های مختلف توسط سازمان ها و دستگاه های مختلف و نیز همکاری های بین بخشی و همکاری و تغییر فرهنگ مردم است، اما این اقدامات کافی نبوده و اکتفا به اقدامات سابق ممکن است شامل پسرفت و یا عدم بهبود نتایج شود، افزود: به عبارت دیگر علاوه بر تداوم و نهادینه سازی اقدامات ثمربخش قبلی، باید اقدامات جدید و مهم دیگری برای کاهش حوادث ترافیکی و مصدومیت و مرگ و میر ناشی از این حوادث انجام داد.

حریرچی با اشاره به این که تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از 15932 مرگ در سال 95 به 16201 مرگ در سال 96 رسیده است، که نشان دهنده افزایش 1.7 درصدی موارد مرگ و میر است، گفت: در سال 96 نسبت به سال 95 با افزایش کمتر از یک درصدی در تعداد مصدومین در کشور مواجه بوده ایم. این در حالی است که در سال 96 در هر 32 دقیقه یک مرگ یا به عبارتی 44 مورد مرگ در هر روز به دلیل حوادث ترافیکی داشته ایم.

وی  همچنین گفت: در سال 96 تعداد بار مراجعه مصدومین حوادث ترافیکی به بیمارستان های کشور برای دریافت اقدامات درمانی اعم از بستری و سرپایی و اعم از مراجعه بار اول از سر صحنه و مراجعات ضروری بعدی، 827 هزار بار بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در نوروز سال 97، 38426 مصدوم توسط  آمبولانس های اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافته اند که نسبت به مدت مشابه در سال  1396با اعزام  30874نفر به مراکز درمانی رشد  23.7درصدی را نشان می دهد.

حریرچی همچنین گفت: همه بیمارستان های کشور اعم از بیمارستان های دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی نظیر تامین اجتماعی و نیروهای مسلح ملزم به تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران برای خدمات تشخیصی و درمانی در داخل بیمارستان ها و عدم ارجاع بیمار به خارج بیمارستان شدند.

وی با اشاره به این که بخشنامه 5 خرداد معاونت درمان وزارت بهداشت به منظور افزایش تسهیلات و رضایت بیماران بستری و همراهان آنها و جلوگیری از گران‌فروشی و حذف روابط ناسالم مالی و نیز اطمینان کامل از بکارگیری تجهیزات پزشکی اصلی، ایمن و با کیفیت صادر شده است، افزود: طبق این بخشنامه بیمارستان های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی مکلفند لوازم و تجهیزات مورد نیاز بیماران را بر اساس قیمت های مصوب درج شده در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی تهیه و در اختیار بیماران قرار دهند و از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان اکیدا خودداری کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: