اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - 27 May 2018
معاون وزیر نفت در امور گاز:
مدیرعامل شرکت ملی گاز، صادرات و استفاده از گاز طبیعی را به نفع بشریت دانست و گفت: قراردادهای صادرات گاز ایران پابرجاست و کسی حق تحریم صادرات گاز را ندارد.

صادرات گاز ایران تحریم شدنی نیستبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شانا، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی گاز و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، در جمع خبرنگاران گفت: صادرات گاز تنها منافع ملی را به همراه ندارد، بلکه منافع بشریت در گرو صادرات و استفاده از گاز طبیعی است، بنابراین نه کسی حق تحریم صادرات گاز را دارد و نه این‌که هیچ کسی این کار را انجام می‌دهد و موضوع صادرات گاز وارد مسائل سیاسی نمی‌شود.

وی افزود: مسئله صادرات گاز با نفت متفاوت است، زیرا شرکت ملی گاز جدا از آن که تامین انرژی را به عهده دارد و  سبب امضای قرارداد درازمدت با کشورهای همسایه می‌شود، همسو با هدف حفظ محیط‌زیست نیز گام بر می‌دارد تا جایگزین سوخت میان‌تقطیر در نیروگاه‌ها و صنایع شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که نیروگاه بغداد به جای استفاده از گازوئیل و مازوت ترجیح می‌دهد از گاز طبیعی استفاده کند، اظهار کرد: این کار هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ محیط‌زیست به نفع بغداد است، به همین دلیل مصرف گاز طبیعی را ترجیح می‌دهند. البته این اقدام در همه دنیا حاکم شده و مطابق آن، در مرحله نخست، نیروگاه‌ها از سوخت فسیلی به سوی مصرف گاز طبیعی حرکت می‌کنند.

عراقی اظهار کرد: توجه به مسائل زیست محیطی و اقتصادی سبب شده است صادرات گاز هیچ محدودیتی را نپذیرد. قراردادهای صادراتی ما همچنان پابرجاست و در آینده افزایش هم می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این‌که خبرهای خوبی برای افزایش صادرات گاز ایران در راه است، تصریح کرد: از پارسال، صادرات گاز به بغداد را آغاز کردیم که تا ۱۸ میلیون متر مکعب در روز نیز رسیده است، همچنین بیشترین میزان صادرات گاز مربوط به ترکیه با میزان ۳۰ میلیون مترمکعب در روز است و در آینده صادرات گاز به بصره نیز آغاز خواهد شد.

وی با بیان این‌که شرکت ملی گاز ایران با پیمانکاران خارجی همکاری گسترده‌ای ندارد، اظهار کرد: اکنون در حفظ، نگهداری، تاسیس ایستگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم و فقط بخشی از تجهیزات یدکی و مواد شیمیایی مورد استفاده پالایشگاه‌های گازی را از خارج کشور تامین می‌کنیم، اما بیش از ۹۰ درصد از اقلام یدکی مورد نیاز ما ساخت داخل است.

عراقی درباره حمایت از سازندگان داخلی گفت: بیش از ۹۵ درصد از اقلام گازرسانی ما ساخت داخل است و نیاز خود را از تولیدات داخلی تامین می‌کنیم، اما اصرار ما بر این است که تولیدکنندگان داخلی خود را از مزیت‌های نسبی به مزیت‌های رقابتی تبدیل کنند، یعنی بتوانند خود را در دنیا مطرح و با شرکت‌های خارجی رقابت کنند.

۳۶۰۰ روستا تا پایان امسال گازرسانی می‌شوند

گازرسانی شهری و روستایی از دیگر پرسش‌های خبرنگاران بود که عراقی در این باره توضیح داد: امسال گازرسانی با رشد ۱۱,۲ درصدی همراه است، به این ترتیب که اکنون ۵ هزار روستا در سطح کشور در حال اجرای طرح گازرسانی هستند و مطابق وعده‌ای که به رئیس‌جمهوری برای گازرسانی ۱۰ روستا در هر روز داده‌ایم تا پایان سال ۳۶۰۰ روستا را گازرسانی خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پاسخ به پرسشی مبنی بر مبنی بر گازرسانی به زابل یادآور شد: گازرسانی به زاهدان با قدرت ادامه دارد، طراحی خط انتقال گاز زاهدان به زابل نیز مراحل پایانی را طی می‌کند و اواخر امسال برنامه اجرایی آن آغاز می‌شود. در این زمینه نیز به رئیس جمهوری قول داده‌ایم تا قبل از رسیدن فصل سرما از طریق گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) گازرسانی به زابل را آغاز کنیم.

براساس این گزارش، شرکت ملی گاز ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در سطح ملی با هدف ایجاد نظام جامع آموزش تخصصی نیروهای شاغل شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با حضور حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و سلیمان پاک‌سرشت، معاون وزیر رفاه و تامین اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور امروز (یکشنبه، ششم خردادماه)، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

 

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: