اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - 27 May 2018
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز خبرداد:
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: بیش از هزار نقطه تولید، انتقال، توزیع و مصرف گاز در سراسر کشور را از لحاظ کمیت، کیفیت، دما، جریان و مصرف گاز در هر لحظه، کنترل می‌کنیم.

کنترل بیش از هزار نقطه تولید و مصرف گاز در سراسر کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شانا،مهدی جمشیدی‌دانا مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز درباره فعالیت مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: مرکز دیسپچینگ، یکی از راهبردی‌ترین مراکز شرکت ملی گاز است که وظیفه نظارت بر کیفیت تولید، انتقال و توزیع گاز را برعهده دارد.

 وی با بیان این‌که گاز تولیدی پالایشگاه‌ها از نظر کمی و کیفی از سوی مرکز دیسپچینگ کنترل می‌شود، افزود: پس از ورود گاز به شبکه انتقال سراسری، گاز را به وسیله کمپرسورهای تقویت فشار برای مبادی مصرف ارسال می‌کنیم و به شرکت‌های گاز استانی تحویل می‌دهیم، پس از آن شرکت گاز هر استان وظیفه گازرسانی به تمام بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی را برعهده دارد که تمامی این مراحل نیز از سوی مرکز دیسپچینگ، کنترل می‌شود.

 مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، وظیفه خطوط انتقال گاز سراسری اول، دوم، سوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم را انتقال گاز از جنوب به شمال کشور عنوان کرد و ادامه داد: در زمستان پارسال روزانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه‌ها فرآورش شد که ۶۰ میلیون مترمکعب از این میزان مربوط به میعانات گازی، ال‌پی‌جی و گوگرد است. از کل میزان تولید، روزانه حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه انتقال سراسری می‌شد که این رقم در یک روز به رکورد ۷۵۷ میلیون مترمکعب رسید.

 جمشیدی‌دانا، برنامه‌ریزی برای انجام تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های گاز و شبکه انتقال را از دیگر وظایف مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی مرکز دیسپچینگ، در ۶ ماه نخست سال، تعدادی از پالایشگاه‌ها وارد مرحله تعمیرات اساسی می‌شوند، همچنین شرکت انتقال گاز نیز به تعمیر خطوط و ایستگاه‌های تقویت فشار می‌پردازد، اما همه این عملیات باید به گونه‌ای انجام شود که فرآورش و انتقال گاز پایداری خود را از دست ندهد و خللی در روند تولید و توزیع گاز کشور به وجود نیاید.

به گفته وی، بر اساس برنامه‌ریزی مرکز دیسپچینگ، در ۶ ماه دوم سال، به‌‌ویژه ماه‌های آذر، دی و بهمن، بیشترین میزان گاز تولیدی برای مصرف‌کنندگان داخلی به‌‌ویژه بخش خانگی اختصاص می‌یابد، بنابراین نرم‌افزاری برای ارتباط مستقیم با سازمان هواشناسی در این مرکز راه‌اندازی شده تا شرایط آب و هوایی همه مناطق کشور به طور مستمر بررسی و میزان گازرسانی به هر شهر و روستا مطابق این بررسی انجام شود. افزون بر این، استفاده از چنین نرم‌افزاری امکان آمادگی مرکز دیسپچینگ برای مقابله با شرایط غیرعادی مانند سرمای شدید را فراهم می‌کند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، میزان گاز ورودی و خروجی پالایشگاه‌های گازی را متفاوت اعلام کرد و ادامه داد: گاز از سوی شرکت ملی نفت در میدان‌ها برداشت می‌شود و سپس به پالایشگاه‌های گاز وارد می‌شود، اما میزان گاز ورودی پالایشگاه‌ها با میزان گاز فرآورش شده که به شبکه انتقال گاز تزریق می‌شود، متفاوت است. بخشی از این گاز ورودی، سهم میعانات گازی، ال‌پی‌جی و گوگرد است و بخشی نیز مربوط به ضایعاتی است که برای تصفیه کامل از گاز جدا می‌شوند.

جمشیدی‌دانا، با بیان این‌که تعداد مراکز تحت کنترل دیسپچینگ شرکت ملی گاز بیش از هزار نقطه در کشور است، تصریح کرد: در همه نقاط، قادر به کنترل و تصمیم‌گیری درباره فشار گاز، دمای گاز، جریان گاز، کمیت و کیفیت گاز هستیم، به گونه‌ای که این اطلاعات در هر لحظه وارد سامانه دیسپچینگ شده، بلافاصله تحلیل می‌شوند و بر اساس نتیجه تحلیل، میزان گاز مورد نیاز در هر بخش از شبکه انتقال گاز را تعیین می‌کنیم.

وی اظهار کرد: مصرف‌کنندگان بزرگ گاز طبیعی با شرکت‌های گاز استانی و مرکز دیسپچینگ در ارتباط هستند و میزان گاز مورد نیاز خود را اعلام می‌کنند. به عنوان مثال، اگر نیروگاهی در یک مقطع زمانی به میزان گاز بیشتری نیاز دارد یا صنایعی قصد انجام تعمیرات دارند، به شرکت گاز استان و مرکز دیسپچینگ اعلام می‌کنند تا مطابق نیاز آنها گاز را ارسال کنیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، این مرکز را پل ارتباطی میان شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت برشمرد و افزود: تایید انجام تعمیرات اساسی در بخش بالادستی (چاه‌ها) از جمله وظایف این مرکز است، زیرا نقطه آغاز فرآیند تولید و فرآورش گاز به شمار می‌آید.


نام:
ایمیل:
* نظر: