اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - 26 May 2018
در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد؛
در چهارمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷، ضرورت تشکیل کمیته اعتلای معماری ایران بررسی شد و با نظر اکثریت آرا، مقرر شد تا کمیته اعتلای معماری به منظور ساماندهی به معماری و کیفیت بخشیدن به زندگی شهروندان، تشکیل شود.

تشکیل شورای اعتلای معماری ایرانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، چهارمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، با بررسی ضرورت تشکیل کمیته فنی اعتلای معماری با حضور اعضای اصلی شورا، نمایندگان سازمان‌ها، وزارتخانه‌های مرتبط، نهادها و همچنین دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست که به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، طرح تشکیل کمیته اعتلای معماری از سوی اکثریت اعضا به تصویب رسید. وزیر راه و شهرسازی در این نشست به اهمیت موضوع معماری در بین اندیشمندان و تصمیم‌گیران تاکید کرد و گفت: تلاش‌های متعدد و متفرقی در سال‌های گذشته برای اعتلای معماری صورت گرفت اما بیشتر آنها به دلیل عدم برخورداری از بنیان‌های نظری روشن، عدم توجه به حضور و مشارکت جامعه معماران و عدم ارایه راهکارهای اجرایی به سرانجامی که هدف آن کیفیت بخشیدن به زندگی شهروندان بود، ختم نشد. به همین دلیل تشکیل کمیته اعتلای معماری می‌تواند بخشی از اهدافی را که سال‌ها مدنظر بود از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهره‌مندی از دانش نیاکان در مورد اقلیم را محقق کند.

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در این نشست، گفت: ما در طول دهه‌های گذشته غفلتی راجع به موضوع معماری داشتیم. کشور ایران با برخورداری از پیشینه فرهنگی غنی، تنوع دینی و برخورداری از ویژگی‌های ارزشی که در هرکدام از مناطق کشور وجود دارد دارای معماری بی‌نظیری بوده که در طول دهه‌های گذشته این معماری غنی به واسطه فشارهای گوناگون از جمله بازار زمین و مستغلات، کلیه مباحثی که در تقابل بین سنت و مدرنیته بود و ... تنزل شدیدی پیدا کرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: آنچه که هم اکنون شاهد آن هستیم در وهله اول بی‌توجهی و تخریب آثاری است که به نوعی بیانگر ویژگی‌های تمدن ایران‌زمین و تمدن ایران‌شهری ما بودند و از سوی دیگر، متاسفانه نوساخته‌های معاصر نیز که واجد ارزش های معماری بومی باشند اکثرا هیچ ارتباطی با گذشته خود ندارد.

ایزدی افزود: مسائل و مشکلاتی که در عرصه معماری وجود دارد توجه ما را به این سمت جلب کرد تا تمرکز ویژه‌ای بر موضوع معماری داشته باشیم و با تاکید مقام عالی وزارت بر ایجاد یک نهادی تحت عنوان شورای اعتلای معماری، پیشنهاد فوق، تنظیم شده است.

وی اعلام کرد: قرار است تا کمیته‌ای ذیل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای تمرکز بر روی اعتلای معماری، افزوده شود.

در ادامه نشست، گزارش تهیه شده توسط دفتر معماری و طراحی شهری با موضوع کمیته اعتلای معماری به شرح زیر ارایه شد:

کمیته اعتلای معماری ایران

۱. هدف

در راستای ایجاد زمینه‌های اعتلاء معماری ایران و بهره‌مندی نسل حاضر و آیندگان از حق برخورداری از محیط زندگی مناسب، با بهره‌گیری از اندیشه و مفاهیم مستتر در تاریخ و فرهنگ ایران و با توجه به مجموعه شرایط و مقتضیات سرزمین در دوره معاصر، همچنين با عنایت به مفاد ماده يك قانون تأسيس شورايعالي شهرسازي و معماري، (در باب موضوعات معماری)، كميته اعتلاء معماری ایران تشكيل مي‌گردد.

۲. وظايف (موضوع فعاليت‌ها)

۲-۱. تقويت پايگاه‌هاي نظري و توليد و بسط انديشه ايران‌شهري در زمينه معماري ايران

۲-۲. ارائه پيشنهادات سياستگذاري و وضع ضوابط در راستاي اعتلاء معماري ايران (در وجوه محتوايي و رويه‌اي) به شورايعالي شهرسازي و معماري

۲-۳. حمايت از جريان‌هاي موثر در اعتلاء معماري (نهادسازي و ظرفيت‌سازي)

. حمايت از سازمانها و نهادهاي موجود و تلاش براي ايجاد ظرفيت در پذيرش نقش و ماموريت در راستاي اعتلاء معماري ايران

. حمايت از تشكيل نهادها و سازمانهاي غيردولتي در ايجاد تشكلها و ساختارهاي ناظر و ديده بان

۲-۴. ارائه پيشنهادات سياستگذاري، تدوين برنامه و تعيين ضوابط و مقررات عمومي احداث بنا به منظور ارتقاء كيفيت ساخت‌وساز بناهاي شاخص (با اولويت بناهاي دولتي و عمومي)

۲-۵. ارائه پيشنهادات سياستگذاري، تدوين برنامه و تعيين ضوابط و مقررات عمومي احداث بنا به منظور ارتقاء كيفيت ساخت‌وساز بناهاي مسكوني (هماهنگي با ويژگي‌هاي اقليمي بستر طبيعي و فرهنگي و همچنين صرفه جويي در مصرف انرژي)

۲-۶. تهيه پيش نويس اظهارنظر در مورد طرح‌ها و لوايح و مصوبات مربوط يا موثر بر معماري

۲-۷. بررسي طرح‌هاي معماري ارجاعي (ساختمان‌هاي دولتي، عمومي، مسكوني )

۲-۸. بررسي برنامه‌ها و طرح‌هاي مطالعاتي-پژوهشي در عرصه ارتقاء معماري معاصر ايران

۲-۹. ايجاد زمينه همكاري‌هاي بين‌المللي و مبادلات علمي و فرهنگي (با مجامع جهاني معماري، كشورهاي داراي پيشينه تاريخي و فرهنگي به ويژه كشورهاي حوزه فرهنگي ايران )

۲-۱۰. برنامه‌ريزي در راستاي ارتقاء سطح آگاهي و ايجاد تقاضاي عمومي نسبت به تحقق معماري

(جلب توجه سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط- برگزاری همایش، نشست و جشنواره‌ها- اطلاع‌رساني از طريق رسانه‌هاي جمعي به منظور ارتقاء آگاهي مردم نسبت به معماري- برنامه‌ريزي به منظور ايجاد حساسيت نسبت به كيفيت محيط زندگي در دوره آموزش عمومي)

۲-۱۱. همكاري با ساير شوراهاي فرابخشي در ارتقاء دانش و ترويج فرهنگ معماري ايراني-اسلامي(شورايعالي انقلاب فرهنگي، شوراي فرهنگ عمومي، شوراي اجتماعي، شوراي تحول )

 *توضيح ۱: وظايف و فعاليت‌هاي كميته مذكور معطوف به حمايت، ترويج و ارائه پيشنهادات سياستگذاري و تصميم‌سازي به مراجع تصويبي (شورايعالي شهرسازي و معماري) بوده و وارد حوزه اجرا نخواهد شد.

۳. اعضاء كميته

۳-۱. معماران منتخب

۳-۲. نماينده سازمان نظام مهندسي ساختمان

۳-۳. نماينده حرفه (با تخصص معماري)

۳-۴. نماينده صنف (با تخصص معماري)

۳-۵. نماينده تشكل‌هاي مردم‌نهاد (با تخصص معماري)

۳-۶. نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و وزارت كشور با تخصص معماري

 *توضيح ۲: تلاش خواهد شد اعضاء از مناطق مختلف كشور حوزه‌هاي فرهنگي و اقليمي مختلف- انتخاب شوند  

 *توضيح ۳: حكم اعضاء از جانب وزير راه و شهرسازي صادر مي‌شود.

۴. گروه‌هاي تخصصي

به منظور انجام وظايف و در راستاي نيل به اهداف، كميته مجاز خواهد بود نسبت به تشكيل گروه‌هاي تخصصي از بين متخصصان مربوطه اقدام نمايد.

۵. دبيرخانه كميته

۵-۱. دبيرخانه كميته در دفتر معماري، طراحي شهري و بافت‌هاي واجد ارزش مستقر و دبير كميته، مديركل آن دفتر است.

۵-۲. آيين‌نامه داخلي كميته در اولين جلسه كميته بررسي و به تصويب اعضاء خواهد رسيد.

- براي هماهنگ كردن برنامه‌هاي شهرسازي به منظور ايجاد محيط زيست بهتر براي مردم، همچنين به منظور اعتلا هنر معماري ايران و رعايت سبك‌هاي مختلف معماري سنتي و ملي و ارائه ضوابط و جنبه‌هاي اصيل آن با در نظر گرفتن روش‌هاي نوين علمي و فني و در نتيجه يافتن شيوه‌هاي اصولي  و مناسب ساختماني در مناطق مختلف كشور با توجه به شرايط اقليمي و طرز زندگي و مقتضيات محلي، شورايعالي شهرسازي و معماري تاسيس مي‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: