اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - 23 May 2018
سرلشکر باقری در مجلس:
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح امروز بیشتر از هر زمان دیگر از نظر قدرت دفاعی و رزمی در اوج به سر می‌برند و در توسعه قدرت دفاعی خود منتظر مجوز یا لبخند هیچ قدرتی نیستند و به عنوان حامی ملت ایران مدافع مرزهای میهن اسلامی و منافع ملی کشور شبانه‌روز در حال انجام وظیفه هستند.

نیروهای مسلح درتوسعه قدرت دفاعی منتظر مجوز هیچ قدرتی نیستند

به گزارش عصرپرس ازخانه ملت، سردار سرلشکر محمد باقری در نشست علنی امروز به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد با حضور در صحن علنی اظهار داشت: یاد امام بزرگوار و شهیدان گرانقدر انقلاب اسلامی و شهیدان عملیات بیت المقدس را در سالروز آزادی خرمشهر روز مقاومت، ایثار و پیروزی ملت بزرگ ایران گرامی می داریم.

وی ادامه داد: برای جانبازان عزیز آرزوی سلامتی داریم و از همه تلاش ها و زحمات ایثارگران و ملت بزرگ ایران به ویژه مردم صبور و مجاهد خوزستان، خرمشهر، آبادان، هویزه، اهواز، دشت آزادگان، شادگان و همه مناطقی که در این عملیات یا آزاد شدند یا در حاشیه عملیات قرار داشتند قدردانی می‌کنم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: با وجود تمام تلاش های موثری که برای توسعه این سرزمین و پیشرفت آن اتفاق افتاده امیدواریم با تلاش و اولویت دهی مجلس و دولت مابقی مشکلات مردم صبور منطقه بهتر از گذشته برطرف شود.

سردار سرلشکر باقری با بیان اینکه جنگ های بزرگ در تاریخ همه ملت ها نقطه عطفی محسوب می شود، گفت: دفاع مقدس برای ملت ایران و تاریخ ایران بزرگ چنین وضعیتی دارد، ملت ایران دو قرن قبل از این حادثه تاریخی مشحون از شکست و حقارت را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: از ابتدای قرن نوزدهم میلادی جنگ های ایران و روسیه با تجربه عهدنامه های 1812 و 1828 در گلستان و ترکمنچای با جدایی بخش هایی از سرزمین قفقاز از کشور ایران، جدایی هرات در میانه قرن نوزدهم، اشغال ایران در جنگ جهانی اول و اشغال سرزمین ایران در جنگ جهانی دوم، قحطی و نابودی نیمی از ملت ایران، جدایی سرزمین بحرین از کشور حوادثی است که شکست ایران را در تاریخ نشان می دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اما ملت ایران با انقلابی بزرگ سرنوشت خود را به دست گرفت و یک سال و نیم پس از وقوع انقلاب اسلامی مواجه با تهاجمی بزرگ از سوی کشور متجاوز همسایه شد که از سوی قدرت های بزرگ و مرتجعین منطقه از جهت پول، امکانات، سلاح و تجهیزات مورد حمایت قرار گرفت.

وی ادامه داد: ملت ایران در این حادثه بزرگ نه تنها یک وجب از خاک خود را از دست نداد بلکه توانست با پیروزی از این حادثه خارج شود و امنیت و آرامش کشور را برای دهه های متوالی تامین کند، جنگ تحمیلی در شرایطی بر کشور تحمیل شد که نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران در مرحله تثبیت خود بود و ارتش پشتیبانی قطعه های مورد نیاز خود و حمایت های دیگر را از دست داده بود و سپاه سازمانی نوپا و بدون تجربه جنگی بود و در مقابل پول و سلاح قدرت های بزرگ در پشتیبانی از متجاوزین قرار داشت.

سردار باقری تاکید کرد: اما ملت ایران با توکل به قدرت الهی و رهبری و فرماندهی امام راحل بزرگوار، وحدت، انسجام و پشتیبانی ملت ایران و وحدت نیروهای مسلح و تلاش و ایثار بی نظیر ایثارگران و همه ملت ایران توانست این حادثه بزرگ را به خوبی پشت سر بگذارد، دشمن را متوقف کند، با او بجنگد، او را شکست دهد و از سرزمینش بیرون براند، به تعقیب او بپردازد و متجاوز را تنبیه کند و در نهایت با پیروزی جنگ را به خاتمه برساند.

وی گفت: عملیات بیت المقدس که از دهم اردیبهشت ماه سال 61 آغاز شد در فردا روزی به پیروزی نهایی رسید، نقطه عطفی در مرحله تهاجم به دشمن متجاوز، شکست و بیرون راندن او بود، اگر به یک سال و نه ماه جنگ تا این عملیات نگاه کنیم در 6 ماه اول رزمندگان اسلام توانستند دشمن را متوقف کنند و با عملیات های محدود آفندی تجربه جنگیدن با دشمن را کسب کنند، اعتماد به نفس به دست بیاورند و در9 ماهه مهرماه 60 تا خرداد 61 با انجام 4 عملیات بزرگ در خوزستان دشمن را از سرزمین خود بیرون برانند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: رزمندگان اسلام توانستند با عملیات ثامن الائمه، محاصره آبادان را بشکنند و در عملیات طریق القدس، بستان و هویزه ، در فتح المبین سرزمین پهناور شوش و دزفول و نهایتا در عملیات بیت المقدس سرزمین بزرگ جنوب غربی اهواز را آزاد کنند و خرمشهر را به ملت ایران بازگردانند.

سرلشکر باقری ویژگی های عملیات را برشمرد و گفت: ویژگی های عملیات بیت المقدس را باید به عنوان یک عملیات چشمگیر و قابل توجه در سطح مهم ترین و موفق ترین عملیات های نظامی جهان مورد بررسی قرار داد چه از جهت جمع آوری اطلاعات که با نفوذ تیم های اطلاعاتی تا 25 کیلومتر در عمق خطوط دشمن و سایر ابعاد اتفاق افتاد، چه با طراحی بسیار عاقلانه عملیات که با زدن نقاط ضعف دشمن در کارون و دور زدن نقاط قوت او در پشت کرخه کور و شمال خرمشهر و دستیابی به سرزمین محوری و نقطه ثقل این سرزمین در منطقه کوشک اتفاق افتاد که موجب عقب نشینی دو لشگر زرهی بزرگ از کرخه کور شد.

نیروهای مسلح برای تقویت قدرت دفاعی و رزمی در اوج به سر می‌برند

سردار باقری افزود: این عملیات را چه از جهت عملیاتی مهندسی شده با نصب پل بر روی کارون خروشان و چه از نظر باز کردن میادین مین و چه مداوای مجروحین در خطوط مقدم جبهه و چه عملیات هوایی و هوانیروز و چه اجرای آتش توپخانه و سایر ابعاد باید از جمله درخشان‌ترین عملیات‌های دوره دفاع مقدس و حتی عملیات‌های موفق جهان بدانیم.

وی یادآور شد: در 9 ماهه ابتدای تحمیل جنگ به ملت ایران دو تفکر در کشور وجود داشت که تأثیرات آن در دفاع مقدس قابل مطالعه است؛ به این صورت که تفکری در ذهن و عملکرد فرمانده قوای وقت بود که باید با نگاه به دست بیگانه و امید به تصمیمات قدرت‌های بزرگ برای متوقف کردن متجاوز منتظر شرایط بود، تفکری که اعتماد به جوانان و نهادهای انقلابی و اعتماد به قدرت ملی نداشت و نتیجه آن در شکست‌های بزرگ غرب دزفول، هویزه و جاده ماهشهر – آبادان در پاییز 59 خود را نشان داد.

سردار باقری تصریح کرد: در نهایت با عزل او این تفکر کنار گذاشته شد و در کنار آن تفکر انقلاب اسلامی که در جوانان این مرز و بوم وجود داشت که با اعتماد به قدرت ملی و تکیه بر جوانان ارزشمند این سرزمین با وحدت ملی، انسجام نیروهای مسلح و اقتدار و خلاقیت توانست دشمن را شکست دهد و سرزمین را نجات دهد و این تفکر بود که توانست دفاع مقدس را به نتیجه برساند.

وی ادامه داد: امروز نیز ملت ایران با امتحان بزرگی مواجه است کما اینکه آمریکای جنایتکار بدعهد با عهدشکنی با تصمیمات توافق شده قبلی و توسط عناصر تازه به دوران رسیده خود برای ملت ایران باید و نباید می‌کند؛ دشمنی بدعهد، ظالم، جنایتکار، منزوی و عصبانی با رهبرانی عهدشکن و فاسد و حتی حقوق‌بگیر صهیونیست‌ها و منافقین و هر چند این دشمن جسارت حضور و ورود در عرصه نظامی و جنگ رودررو را ندارد اما تلاش دارد که در عرصه اقتصادی و عملیات روانی بر ملت ایران فشار وارد کند.

سردار باقری عنوان کرد: این در شرایطی است که جدای از اینکه ملت بزرگ ایران، ملتی است که بر عهد خود می‌ایستد و حقوق بین‌المللی را رعایت می‌کند، اگر در کشوری حضور پیدا می‌کند به دعوت آن کشور و دولت قانونی آن است، سر جنگ با کسی ندارد اما شرایط نیز تفاوت کرده است.

وی گفت: این ملت در روزی که دشمنانش در اوج قدرت بودند و همه قدرت‌های بزرگ یکپارچه در مقابلش ایستاده بودند در ابتدای انقلاب توانایی و تجهیز لازم را نداشت اما امروز در اوج قدرت خود به سر می برد. آیا دشمنی که در آن روز شکست خورد و در تمام برهه‌ها با شکست مواجه شده در مسئله پیشبرد فعالیت‌های نظامی در خلیج فارس و تنگه هرمز در مسئله حاکم کردن و تقویت داعش در سوریه و عراق و در مقابله با توان حزب‌الله و محور مقاومت و در یمن و سایر جاها شکست خورده است چگونه می‌تواند با ملت بزرگ ایران اینگونه دربیفتد.

سردار باقری خاطر نشان کرد: خوب است صدام لعین را که معاهده 1975 را پاره کرد و به چه سرنوشتی دچار شد و امروز در کجای تاریخ قرار دارد با عهدشکنان امروز مقایسه کنیم و بگوییم که آینده چنین انسان‌هایی هم مانند صدام خواهد بود.

وی افزود: امروز هم می‌توانیم با این حوادث با همان دو رویکرد مواجه شویم و قطعا رویکردی که می‌تواند ملت ایران را از این گردنه نیز عبور بدهد اتکاء به قدرت داخلی، اتکاء به جوانان این مرز و بوم و اتکاء به قدرت لایزال الهی است و در کنار بهره‌مندی از دوستان و همراهان و عناصری که در صحنه بین‌المللی با رهبری مطلق آمریکا موافق نیستند اما با تکیه بر قدرت داخلی و نگاه به درون می‌توان از این حوادث به سهولت عبور کرد.

سردار باقری تأکید کرد: اینجانب به عنوان نماینده نیروهای مسلح در برابر نمایندگان ملت ایران اعلام می‌دارم که نیروهای مسلح امروزه بیشتر از هر زمان دیگری از نظر قدرت دفاعی از جهت آمادگی‌های دفاعی و رزمی در اوج به سر می‌برند و در توسعه قدرت دفاعی خود منتظر مجوز یا لبخند هیچ قدرتی نیستند و به عنوان حامی ملت ایران مدافع مرزهای میهن اسلامی و منافع ملی کشور شبانه‌روز در حال انجام وظیفه هستند و در کنار گذر از این پیچ تاریخی در تمام مسائل به عنوان حامی در کنار ملت ایران قرار خواهند گرفت و قطعا عبور از این مرحله نیز بیت‌المقدس دیگری برای ملت ایران رقم خواهد زد.


نام:
ایمیل:
* نظر: