اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 22 May 2018
وزیر صنعت، معدن و تجارت:
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸۲ درصد از واردات کشور کالاهای سرمایه ای، مواد اولیه و واسطه ای است و تنها ۱۸ درصد از واردات را کالاهای مصرفی است که بخشی از آن را محصولاتی مانند ذرت، کنجاله سویا و روغن خام تشکیل می‌دهد.
۸۲ درصد از واردات کشور کالاهای سرمایه ای، مواد اولیه استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس ازشاتا، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با بیان ابن مطلب، افزود: باید کالای با کیفیت در داخل کشور تولید شود تا قابلیت عرضه و رقابت در بازارهای بین المللی را داشته باشد. البته آمارهای روشنی از تلاش تولید کننندگان ایرانی وجود دارد که فضای کار و تلاش آنها را که مایه افتخار است به خوبی نشان می‌دهد.

فعالیت ۸۴ هزار و ۲۸۷ واحد صنعتی در کشور
وی با اشاره اجمالی به برخی آمارهای مقایسه ای در حوزه صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اول انقلاب(سال ۵۷) ۸۵۴ واحد صنعتی در کشور فعال بود و در حال حاضر ۸۴ هزار و ۲۸۷ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در کشور مشغول به کار هستند که این آمار جدا از واحدهای تولیدی صنفی است.

شریعتمداری با بیان اینکه اول انقلاب ۱۹۵ معدن فعال در کشور وجود داشت، گفت: اکنون ۶ هزار و ۴۵۵ واحد معدنی فعال داریم.

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی به ۶۷.۶ میلیون تن در سال
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ظرفیت کمتر از ۳ میلیون تنی پتروشیمی کشور در اول انقلاب، اکنون به بیش از ۶۷.۶ میلیون تن رسیده است، تصریح کرد: ابتدای انقلاب ظرفیت تولید یخچال و فریز ۶۰۰ هزار دستگاه در سال بود که این رقم هم اکنون به ۶ میلیون و ۴۰۳ هزار دستگاه افزایش یافته است.

شریعتمداری با اشاره به افزایش ظرفیت تولید تلویزیون از ۱۰۰ هزار دستگاه اول انقلاب به بیش از ۶ میلیون دستگاه در حال حاضر، اضافه کرد: در زمینه پودر شوینده از ۲۸۸ هزار تن تولید در اول انقلاب به یک میلیون و ۶۸۱ هزار تن تولید و در سیمان به ۸۶ میلیون تن تولید رسیدیم.

حجم صادرات صنایع تبدیلی، لبنی و غذایی کشور ۶ میلیارد دلار است
وی با تأکید بر اینکه ظرفیت تولید کنسانتره مس و کاتد هم اکنون به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن ارتقا پیدا کرده است، افزود: ظرفیت تولید کاشی و سرامیک کشور اول انقلاب ۱۲ میلیون متر مربع بود که هم اکنون به ۶۰۰ میلیون متر مربع افزایش یافته است. همچنین حجم صادرات صنایع تبدیلی، لبنی و غذایی کشور ۶ میلیارد دلار است که به بزرگترین کشورهای دنیا صادرات می کنیم.

۱۱۰ میلیون تن ظرفیت فولاد در دست اجرای کشور با پیشرفت ۷۰ درصد
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت فولاد در دست اجرای کشور با پیشرفت ۷۰ درصد است، یادآور شد: در زنجیره فولاد از ۲.۴ میلیون تن تولید در سال ۵۷ به ۲۰۰ میلیون تن در حال حاضر رسیدیم. ظرفیت تولید در ابتدای دولت یازدهم ۱۲۰ میلیون تن بود که اکنون ۲۰۰ میلیون تن شده است یعنی ۸۰ میلیون تن ظرفیت در این دولت به دست آمد.

بهره برداری از ۵۸۵۱ واحد صنعتی جدید در دهه فجر سال ۹۶
شریعتمداری با بیان اینکه در دهه فجر سال گذشته ۵ هزار و ۸۵۱ واحد صنعتی جدید مورد بهره برداری قرار گرفت، گفت: این واحدها با ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مورد بهره برداری قرار گرفتند که از لحاظ تعداد افزایش ۴ درصدی، از لحاظ ارزش افزایش ۳.۵ درصدی و از لحاظ اشتغال ۱۶.۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن داشته است.

وی همچنین اضافه کرد: ۲۰ هزار و ۷۶۷ فقره جواز تاسیس در سال گذشته صادر شد که نشانگر نگاه امیدوارانه مردم به ایجاد واحدهای تولیدی و کار و تلاش است. این آمار افزایش ۲۲.۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته است.

افزایش ۹.۷ درصدی میزان برق مصرفی واحدهای صنعتی در سال ۹۶
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه افزایش میزان برق صنعتی مصرفی در واحدهای بزرگ، متوسط و کوچک نشان دهنده افزایش تولید صنعتی کشور است، تصریح کرد: در سال گذشته میزان افزایش برق واحدهای صنعتی بزرگ، کوچک و متوسط ۹.۷ درصد بوده است.

شریعتمداری با اعلام افزایش ۹.۷ درصدی حمل و نقل جاده ای در سال گذشته، گفت: ترانزیت در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشت که نشانگر حرکت رو به جلوی مجموعه کشور بوده است.

وی با بیان اینکه جلوی قاچاق باید گرفته شود، افزود: مرزهای کشور باید به روی ورود غیرقانونی و قاچاق کالاها بسته شود و واردات باید به همان میزانی که مورد نیاز است، وارد کشور شود.

شریعتمداری اضافه کرد: وقتی مدیریت واردات مقدور است که جلوی قاچاق به صورت کامل گرفته شود. من حامی واردات نیستم و معتقدم واردات در حد کالاهای مورد نیاز، یا کالاهای واسطه ای و سرمایه ای یا کالاهایی که کمک می کند به ایجاد رقابت در تولید داخل باید انجام شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸۲ درصد از واردات کشور کالاهای سرمایه ای، مواد اولیه و واسطه ای است و تنها ۱۸ درصد از واردات را کالاهای مصرفی است که بخشی از آن را محصولاتی مانند ذرت، کنجاله سویا و روغن خام وارداتی تشکیل می‌دهد.

شریعتمداری گفت: سهم واردات پوشاک کشور ۶۰ میلیون دلار و سهم ترکیه فقط علیرغم داشتن تعرفه ترجیحی ۲۰ میلیون دلار است.۹۸۰ میلیون دلار حجم صادرات منسوجات به ایران است، هر چند ممکن است عدد کاملی نباشد اما باید جلوی آن گرفته شود.

اختصاص ۱۳۰۰ میلیارد تومان مشوق‌های صادراتی در بودجه ۹۷
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مشوق‌های صادراتی در بودجه ۹۷ در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: باید اجازه دهیم تا تولید در کشور نفس بکشد و تجارت و صادرات در خدمت تولید باید عمل کند. باید تقاضا برای خرید کالای ایرانی را بازار داخل به وجود بیاوریم

نام:
ایمیل:
* نظر: