اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 22 May 2018
نوبخت
سخنگوی دولت در پاسخ به ادعاهای وزیر خارجه آمریکا علیه ایران گفت: کرایه نشینان کاخ سفید بدانند که وقتی ایران را تهدید می کنند اراده‌شان تحقق پیدا نمی‌کند.

کرایه‌نشینان کاخ سفید بدانندبا تهدید ایران اراده‌شان تحقق نمی‌یابد

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا علیه ایران گفت: او روز گذشته اعلام کرد شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال می کنند. 

سخنگوی دولت با طرح این سوال که در چهل سال پیش که انقلاب گسترده مردم در ایران شکل می گرفت، آیا آمریکایی ها موافق پیروزی مردم با شعار نه شرقی، نه غربی و جمهوری اسلامی بودند، گفت: اگر به خاطرشان نیست، می توانند از ژنرال های خود و سایرین سوال کنند.

نوبخت گفت: وقتی هواپیما و هلی کوپتر آمریکایی ها برای مقاصدی که داشتند، وارد طبس شدند، آیا اراده این ها بود که به هم بخورند و نظامیان آمریکایی ذغال شوند؟

وی افزود وقتی در دهه شصت و سال شصت ، رییس جمهور، نخست وزیر، رییس دیوان عالی کشور، نمایندگان مجلس و مردم عادی در عملیات های متعدد تروریستی منافقین به شهادت می رسیدند، همه این اقدامات برای آن بود که ایران قوی تر یا ساقط شود؟

سخنگوی دولت اضافه کرد وقتی ارتش صدام با حمایت آمریکا و برخی حکام مرتجع منطقه به ایران حمله کرد و با موشک ها و هواپیماهای آواکس آمریکایی زیربناهای کشور را تخریب می کرد قصدشان این بود که نیروی نظامی ایران قوی تر شود یا از بین برود؟

نوبخت گفت: اراده آمریکا طی 40 سال گذشته بر آن بود که ایران ضعیف تر شود ولی آیا نیروهای مسلح ما نسبت به روزی که ارتش صدام را وادار کردند به ایران حمله کند، ضعیف تر شده است ؟ تلاش کردند اقتصاد ما تضعیف شود . آیا نسبت به آن روز بنیانش ناکارآمدتر شده است؟

نوبخت ادامه داد: آنها همه تحریم ها را تجربه کردند و اگر کار تجربه شده را باز تجربه کنند جز ندامت چیزی باقی نخواهد ماند.

وی گفت: امریکایی ها با دست چدنی که به سمت مردم دراز کردند و پشت سر آنها اسرائیل و منافقین ایستادند، آیا مردم ایران ویترین آنها را خواستار دموکراسی مردم می دانند؟

سخنگوی دولت افزود: آیا آقای بولتون بنا به حرف منافقین می خواهد در 40 سالگی انقلاب در ایران و در تهران باشد و آیا آنها نمی دانند که همین منافقین در تهران بودند و فرار کردند؟

نوبخت گفت: آیا کرایه نشینان کاخ سفید مطمئن هستند که مردم ایران را تهدید می کنند و به آنها دیکته می کنند؟

آیا آنها فکر می کنند که مردم امریکا آنها را از کاخ سفید بیرون نمی کنند؟

وی افزود: کارهای ما موفقیت ملت ایران را نشان می دهد و ما در مقابل همه تحریم ها و فشارها ماندیم و استوارتر شدیم و تاریخ این را نشان می دهد.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود عنوان کرد: بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو ماه گذشته برای ۱۰۰ هزار و ۱۹۸ قلم کالا ۱۴ میلیارد و ۳۳۴ میلیون دلار ثبت سفارش شده است.

نوبخت افزود: ثبت سفارش و تخصیص ارز از ۲۲ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است. سه میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی در سال گذشته تخصص یافته و امسال هم این میزان به پنج میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است. او تاکید کرد: گرانی و عدم عرضه کالا در این شرایط غیرقانونی و سازمان حمایت از مصرف کننده باید بر بازار نظارت کند.

تراز تجاری مثبت شد

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تراز مثبت تجاری کشورمان در دو ماه اول امسال اشاره کرد و گفت: براساس گزارش مرکز آمار در دو ماه اول امسال تراز بازرگانی کشور ۱.۵ میلیون دلار مثبت بوده و میزان واردات هم در این مدت ۶ میلیارد دلار و صادرات هم به ۷ میلیارد و ۴۹۰  میلیون دلار رسیده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت با وجود همه رجزخوانی های دولت های زورگو، به وظایف خود عمل می کند . ما بی جهت آب در آسیاب دشمن نریزیم و برای استقلال و بزرگی ملت خود تلاش کنیم.

افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی دولت

نوبخت با اشاره به افزایش درآمدهای دولت در سال جاری در مقایسه با سال گذشته گفت: درآمدهای نفتی کشور در فروردین ماه ۹۹ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است. سال گذشته هر بشکه نفت ۵۰ دلار و امسال به صورت متوسط ۶۳ دلار است. درآمدهای کشور در یک ماه اول امسال ۳۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: علاوه بر این قیمت میعانات گازی معادل هر بشکه نفت در فروردین ماه سال گذشته ۵۲ دلار بوده در حالی که این رقم در سال جاری به ۶۶ تا ۷۰ دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: وضع درآمدهای نفتی و ارزی کشور خوب است و باید کمک کنیم و همچنان که در سنوات گذشته موضع استقلال خود را در مقابل زورگویی ها نشان دادیم، این اتفاق باز هم خواهد افتاد.

افزایش بودجه عمرانی در سال جاری

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به بودجه عمرانی کشور اشاره و اظهار کرد: ما در سال های گذشته به جهت برخی مضیقه ها همواره به پرداخت های جاری متمرکز می شدیم و پرداخت های عمرانی را از نیمه دوم شروع می کردیم، اگرچه شتاب پرداخت های عمرانی در نیمه دوم بیشتر می شد. در حال حاضر که در ابتدای خرداد ماه قرار داریم برای دستگاه های اجرایی ملی بالغ بر ۱۳ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان تخصیص داده ایم که حدود ۷۷ درصد بودجه عمرانی است .در حالی که تخصیص ۷۷ درصد اعتبارات عمرانی دستگاه های اجرایی ملی در سال های گذشته بی سابقه بوده است.

وی یادآور شد: در یک ماهه نخست سال جاری درآمدهای ما شامل مالیات، حقوق گمرکی و غیره به میزان ۳۷ درصد افزایش یافته است.

تائید رشد اقتصادی به روایت آمارهای بین المللی

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران امسال ۴ درصد است در حالی که این رقم را در سال گذشته ۴.۳ درصد اعلام کرد و ما انتظار داریم با اقداماتی که انجام می دهیم و پرداخت های به موقع، کارهای عمرانی قبل از شروع سرما آغاز شود و شاهد رشد اشتغال در کشور باشیم.

وی در عین حال گفت: به ازای هر ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی، یک واحد درصد رشد اقتصادی به دست می آید و ما امیدواریم امسال به رشد بالایی دست پیدا کنیم.

آمریکا شایستگی مذاکره با ایران را ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون انتقادات رئیس جمهور و معاون اول از بی انگیزگی برخی مدیران در تریبون های عمومی، اظهار داشت: توجه دادن عالی ترین مقام اجرایی کشور به مدیران بویژه در شرایط فعلی کشور لازم است و همه ما باید تلاش کنیم تا با در کنار هم قرار دادن ظرفیت های کشور بدون دسته بندی های اصولگرا، اصلاح‌طلب و یا اعتدال گرا کار متناسب با انتظارات ملت را انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون امکان اضافه شدن آمریکا به مذاکرات جدید، تصریح کرد: با چه امید و اطمینانی با آنها مذاکره کنیم؟ کسانی که زیر مذاکرات قبلی که در سازمان ملل تایید شده است می‌زنند، تضمینی برای مذاکره با آنها وجود ندارد و آنها شایستگی این را ندارند که پای میز مذاکره با ملتی بنشینند که به عقود خود وفادار هستند.

اگر در چارچوب قوانین باشیم به نفع کشورمان خواهد بود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون تصویب لوایح چهارگانه در مجلس، گفت: تصویب این لوایح به خواست آمریکا و یا حضور او در برجام نبود. ما بر اساس قوانین داخلی خودمان و پروتکل های جهانی که در آن حضور داریم اقدام به این کار کردیم و این در واقع موضعی که مخالفین ایران در خصوص تاریک نشان دادن اقتصاد ایران دارند را خنثی می کند. همان گونه که ادعاهایی در خصوص نظامی بودن فعالیت هسته ای ایران مطرح شد و به دلیل اینکه تحت نظارت آزانس بودیم این ادعاها ثابت نشد. بنابراین اگر در چارچوب قوانین باشیم به نفع کشورمان خواهد بود.  

امروز جهان یک طرف و آمریکا در طرف دیگر است و جهان مواضع جمهوری اسلامی ایران را تایید می کند. مذاکراتمان با اروپا برای تامین منافع ما از برجام فشرده است و دستگاه ها موظف شدند نقطه نظرات خود را به وزارت امور خارجه منعکس کنند.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون مطرح شدن بحث گفتگوی ملی در کشور، تصریح کرد: با گفتگوی ملی می توانیم نقطه های ابهامی که در خصوص یکدیگر داریم، برطرف کنیم. باید به دل‌مشغولی ها و نگرانی های برخی از برادران متدین‌مان گوش کرده و آنها را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خروج طرح ساماندهی بازار ارز از دستور کار کمیسیون اقتصادی و سوال از رئیس‌جمهور، گفت: نمایندگان متناسب با واقعیات وارد موضوعات می‌شوند. امروز که وارد شرایط با ثباتی شده ایم مجلس تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته است.

وی افزود: اینکه رئیس‌جمهور برای پاسخ به سوالی به مجلس برود که بارها مسئولین ذیربط به آن پاسخ داده اند چه آورده ای خواهد داشت؟ البته اعضای دولت خود از خانواده مجلس هستند، آقای دکتر روحانی، آقای جهانگیری و خود بنده به عنوان کوچکترین عضو خانواده که در دوره های قبل  در مجلس حضور داشتیم برای مجلس و نمایندگان احترام قائل هستیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت بنا ندارد پاسخی به سخنان روز گذشته پمپئو بدهد، تصریح کرد: وزیر امور خارجه امریکا مواضع ترامپ را تکرار کرد و حرف جدیدی نزد و ما هم به قدرت خودمان اطمینان داریم و مواضع و خواسته های وزیر امور خارجه آمریکا بی ربط است.

وی در خصوص طرح انتقال پایتخت از تهران، گفت: اقدام ویژه ای در این خصوص انجام نشده است و طرحی است که دو دهه مطرح بوده و تاکنون اقدامی در جهت آن انجام نشده است.

برنامه دولت برای کنترل قیمت ها در بازار مسکن

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت دولت بر بازار مسکن، تصریح کرد: امسال ٥٠ هزار واحد مسکونی در شهر و همین میزان در روستا جزو برنامه هایی در نظر گرفته شده است که عرضه مسکن را بالا خواهد برد. همچنین تصمیم گیری های خوبی در زمینه افزایش قدرت خرید مردم از طریق تسهیلات مسکن صورت گرفته شده است.  انتظار داریم نهادهای نظارتی اجازه ندهند عده ای به ناحق مردم را تحت فشار قرار دهند.

نوبخت در خصوص کاهش ساعات اداری در ماه مبارک رمضان، گفت: دولت اجازه کاهش ساعت کار اداری را ندارد و مجلس باید در این خصوص قانون را اصلاح کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات پوتین مبنی بر اینکه نیروهای خارجی باید سوریه را ترک کنند و آیا این موضوع شامل ایران نیز می شود، گفت: حضور مستشاری ایران به خواست سوریه بوده است و قبل از کشور روسیه، جمهوری اسلامی ایران این کار را جهت مبارزه با تروریست ها انجام داد. البته باید تشکر کرد از کشور دوست‌مان روسیه که آنها نیز در این مبارزه حضور پیدا کردند.

وی افزود: اگر سوریه نخواهد، به حضور مستشاری‌مان پایان خواهیم داد. در این خصوص هیچ مشکلی نداریم و هر وقت رفع درخواست صورت بگیرد به حضورمان پایان خواهیم داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: