اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 21 May 2018
سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد؛
سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به مصرف ریتالین در فصل امتحانات هشدار داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد، میزان مصرف ریتالین در فصل امتحانات ۵۰ درصد بالا می رود.

هشدار درباره مصرف «ریتالین» در فصل امتحانات

به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی، درخصوص شایعاتی مبنی بر رابطه مالی برخی پزشکان با شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: رابطه مالي برخي از ارائه كنندگان خدمات درماني با شركت هاي تجهيزاتي و دارويي موضوعي ناراحت كننده و غيرقابل قبول است.

وی افزود: حفظ اعتماد مردم به جامعه پزشكي، سرمايه اصلي حوزه درمان است و پزشكان نبايد اجازه دهند اين اعتماد خدشه دار شود و مهمترين مولفه، پيشگيري از وقوع چنين تخلفاتي است.

حریرچی با بیان اینکه طبق قانون، هرگونه رابطه مالي بين ارائه كنندگان خدمت و شركت هاي تأمين كننده تجهيزات پزشكي و دارويي، تخلف بوده و رفتار غير حرفه اي محسوب مي شود و طبق مواد قانوني، موجب مجازات است، خاطرنشان کرد: همانطور كه در اطلاعيه سازمان نظام پزشكي كشور قيد شده است، طبق مواد ٦ ، ٧ و ٢٠ آيين نامه انتظامي رسيدگي به تخلفات اعضاي سازمان نظام پزشكي، هرگونه رفتار سهم خواهانه أكيدا ممنوع بوده و مستحق مجازات است.

سخنگوی وزارت بهداشت دراین خصوص تصریح کرد: اينگونه تخلفات مانند دو لبه قيچي است كه يك لبه پرداخت كنندگان كه همان شركت هاي فروشنده دارو و تجهيزات بوده و لبه ديگر ارائه كنندگان خدمت هستند و معمولا تسهيلاتي را دريافت مي كنند و قربانيان اصلي نيز، مردم،  بيماران و سازمان هاي بيمه گرند.

وی با اشاره به اینکه روش مقابله با اين موضوع، در ابتدا پيشگيري بوده و در وهله بعد ازبين رفتن امكان بروز چنين تخلفاتي است، اظهارداشت: قبل از طرح تحول سلامت، تجهيزات پزشكي قيمت گذاري نشده بود، اما بعداز اجراي طرح تحول سلامت، اين امكان فراهم شد و خريد تجهيزات موردنياز بيمارستان هاي دولتي و دانشگاه های علوم پزشکی، فقط از طريق سامانه ميسر است و هفته اينده طَي بخشنامه اي، از بيمارستان هاي خصوصي درخواست خواهيم داشت كه چنين سيستمي را إجرائي كنند تا رابطه مالي بين ارائه كنندگان خدمت در بخش نيز قطع شود؛ همچنین در برخوردبا چنين تخلفاتي، بايد مجازات هاي بازدارنده تعيين شود.

سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر مصرف مواد دخانی فوت می کنند

حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت استعمال دخانیات در جمعیت نوجوان و جوان پرداخت و گفت: درحال حاضر حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا سیگاری هستند و علیرغم اینکه دخانیات شایع ترین عامل پیشگیری از مرگ در جهان است، سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر مصرف مواد دخانی فوت می کنند.

وی با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ هزار نفر در دنیا، در معرض مواجهه با دود مواد دخانی قرار دارند، گفت: نیمی از کودکان جهان در معرض دود مواد دخانی قرار دارند.

حریرچی به مطالعات اخیر درخصوص مصرف دخانیات در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در کشور اشاره کرد و گفت: طبق مطالعات، ۳.۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله مصرف کننده سیگار هستند که ۴.۸ درصد پسران و ۲.۱ درصد دختران را شامل می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در کشور ما، ۸.۲ درصد نوجوانان مصرف کنننده سایر مواد دخانی از جمله قلیان هستند که ۱۱.۱ درصد را پسران و ۶.۶ درصد را دختران تشکیل می دهند.

حریرچی گفت: ۲۴.۲ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در معرض  دود مواد دخانی در منزل هستند و ۳۸.۴ درصد آنها در معرض مواجهه با دود مواد دخانی در سایر فضاهای بسته قرار دارند.

وی تاکید کرد: بررسی های ما نشان می دهد، ۷۶.۷ درصد نوجوانان از مضر بودن دخانیات مطلع هستند، اما با این حال ۳.۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور مصرف کننده مواد دخانی هستند.

وی به برنامه های وزارت بهداشت در خصوص کنترل و پیشگیری از مصرف مواد دخانی در کشور اشاره کرد و گفت: ما شش استراتژی برای کنترل و کاهش مصرف مواد دخانی در کشور داریم که به ترتیب پایش، حفاظت از تماس با دود دخانیات، کمک به ترک دخانیات، هشدار در مورد خطرات مصرف مواد دخانی، اجرای ممنوعیت تبلیغ مواد دخانی و در نهایت افزایش مالیات بر مواد دخانی است.

حریرچی گفت: مهمترین عامل پیشگیری از مصرف مواد دخانی، افزایش قیمت آن است که بهترین راه نیز افزایش مالیات بر مواد دخانی است و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، در ۵ استراتژی اول، موفق عمل کرده ایم؛ اما در درمورد افزایش مالیات بر دخانیات، وضعیت مناسبی نداریم.

وی اضافه کرد: در دنیا، برآورد شده که متوسط مالیات بر مواد دخانی باید ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی باشد و اکنون در ۵۸ کشور دنیا که عمدتا کشورهای توسعه یافته را در برمی گیرد، مالیات بر مواد دخانی بیش از ۷۰ درصد است، در حالیکه در کشور ما در سال ۹۶ این مالیات ۵ درصد بود و در سال جاری به ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ طبق مدارک علمی متقن، هر ۱۰ درصد افزایش قیمت برای مصرف کننده در خرده فروشی، حدود ۵ درصد مصرف دخانیات را کاهش می دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نسبت به مصرف ریتالین در فصل امتحانات هشدار داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد، میزان مصرف ریتالین در فصل امتحانات ۵۰ درصد بالا می رود.

وی افزود: این دارو برای کودکان بیش فعال موثر است، اما مصرف آن برای سایر افراد عوارض خطرناکی به دنبال دارد، در حالیکه ۵ درصد دانشجویان و ۴.۵ درصد دانش آموزان سال آخر دبیرستان در فصل امتحانات ریتالین مصرف می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به آمار مرگ و میر در کشور در اثر بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۸۷ هزار مورد مرگ به دلیل بیماری های غیرواگیر داشتیم که ۸۲ درصد این موارد ناشی از ۴ گروه از بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و بیماری های مزمن ریوی بوده است.

حریرچی گفت: هدف گذاری ما برای سال ۱۴۰۴ کاهش ۲۵ درصدی موارد مرگ و میرهای زودرس در کشور است.

وی به تشریح ۱۳ هدف وزارت بهداشت در راستای کاهش ۴ بیماری شایع در کشور پرداخت و گفت: وزارت بهداشت درنظر دارد، تا سال ۱۴۰۴، به کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میرهای زودرس ناشی از چهار بیماری شایع، کاهش ۱۰ درصدی مصرف الکل در جامعه، کاهش ۲۰ درصدی عدم تحرک بدنی، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک در جامعه، کاهش ۳۰ درصدی دخانیات در افراد بالای ۱۵ سال، کاهش ۵ درصدی فشارخون در افراد جامعه، ثابت نگه داشتن میزان چاقی و اضافه وزن، شناسایی ۷۰ درصد افرادی که فشارخون دارند و دسترسی ۸۰ درصد افرادی که بیماری غیرواگیر دارند به دارو و خدمات برسد که این ۹ هدف با سایر کشورها مشترک است.

وی به ۴ هدف اختصاصی جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: به صفر رساندن اسید اشباع چرب در مواد خوراکی، کاهش ۲۰ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، کاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر و افزایش ۲۰ درصدی دسترسی به خدمات درمانی خدمات روانشناسی و روانپزشکی، چهار هدف اختصاصی کشور است که امید است با مشارکت تمامی ارگان ها تا سال ۱۴۰۴ حاصل شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: