اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 20 May 2018
مشاور معاون درمان در امور بیماری ها وزارت بهداشت خبر داد:
مشاور معاون درمان در امور بیماری ها وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از برنامه های طرح تحول سلامت افزایش سهم بخش دولتی در بخش خدمات سرپایی است، گفت: قبل از طرح تحول سلامت، ۸۰ درصد ویزیت سرپایی برعهده خصوصی بود که ساخت کلینیک های ویژه این نقص را برای بخش دولتی حل کرد.

پیشرفت ۹۰ درصدی ساخت کلینیک های ویژه در کشور

به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، دکتر جمشید کرمانچی  درخصوص کلینیک های ویژه گفت: توسعه زیرساخت ها یکی از برنامه های طرح تحول سلامت است و بخش قابل توجهی از آن به پوشش خدمات سرپایی مربوط می شود.

وی افزود: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، ۸۰ درصد خدمات بستری برعهده بخش دولتی بود و ۲۰ درصد آن را بخش خصوصی انجام می داد، یعنی ۸۰ درصد ویزیت سرپایی برعهده بخش خصوصی بود و از آنجا که بخش اعظم ورود بیمار به نظام سلامت، از طریق بخش سرپایی صورت می گیرد، لذا بخش خصوصی و غیردولتی انتخاب کننده این موضوع بود، بنابراین در هزینه ها و درآمدهای بیمارستان های دولتی تاثیر منفی ایجاد می شد.

مشاور معاون درمان در امور بیماری ها وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از برنامه های طرح تحول سلامت افزایش سهم بخش دولتی در بخش خدمات سرپایی است، خاطرنشان کرد: برای افزایش سهم دولت در بخش سرپایی، نیاز به ایجاد زیرساخت بود که ساخت کلینیک های ویژه یکی از این زیرساخت ها محسوب می شود تا پزشکان و متخصصان بخش دولتی به ویزیت بیماران بپردازند.

وی ادامه داد: برای ویزیت مردم در بخش سرپایی، زیرساخت های مناسبی در قالب کلینیک های ویژه تدارک دیده شد تا در فضاهای مرتب و سازمان یافته ای خدمات سرپایی به مردم ارائه شود، اما گذشته از اینها، ساخت کلینیک های ویژه با هدف تجمیع خدمات سرپایی در یک مرکز نیز پیش رفت، یعنی در کلینیک های ویژه انواع خدمات سرپایی، اعم از ویزیت، انجام آزمایشات، خدمات پاراکلینیکی و توانبخشی را ارائه خواهد داد.

کرمانچی بیان کرد: هدف سوم از ایجاد کلینیک های ویژه این بود که درنظر داشتیم، برای پزشکانی که به صورت تمام وقت جغرافیایی فعالیت می کنند، فضای کار ایجاد شود، لذا با ساخت کلینیک های ویژه پزشکان ۲k که باید فقط در بخش دولتی کار کنند، می توانند در مطب ها و بخش های آن مشغول به فعالیت شوند و دیگر نیازی نیست در بخش خصوصی یا مطب های شخصی فعالیت کنند.

مشاور معاون درمان در امور بیماری ها وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ساخت این کلینیک ها برحسب نیازسنجی و ظرفیت مطب های موجود در کشور صورت گرفته است، تصریح کرد: علاوه براینها، برای ساخت کلینیک های ویژه، جمعیت و بیمارپذیری در هر نقطه از کشور نیز مدنظر قرار گرفت و بعداز آن نیز ویژگی های هر شهر، استان یا منطقه توانست متولیان امر را در تصمیم گیری یاری کند تا به تعداد مورد نیاز در هر نقطه از کشور، کلینیک های ویژه ساخته شده و برای بهره برداری در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی گفت: بعداز طراحی برنامه و نیازسنجی ها، با دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تفاهم نامه ای به امضا رسید و آنها متعهد شدند در قبال تامین زمین، تجهیزات و نیروی انسانی، کلینیک های ویژه با هزینه وزارت بهداشت در شهر و استان شان ساخته شود.

کرمانچی با بیان اینکه برنامه ساخت کلینیک های ویژه از سال ۹۳ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، اظهارداشت: مجموعا ۲۵۰ کلینیک ویژه در دستور کار قرار دارد که در حال حاضر ۱۳۰ کلینیک به بهره برداری رسیده و ۷۰ کلینیک نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی درخصوص پیشرفت فیزیکی ساخت کلینیک ها گفت: درحال حاضر، روند فیزیکی ساخت این کلینیک ها در کشور، با پیشرفت ۹۰ درصدی روبرو است.

وی با اشاره به اینکه عملیات ساخت ۲۵۰ کلینیک ویژه در ۲۱۰ شهرستان در کشور برنامه ریزی شده است، افزود: در بسیاری از شهرها، کلینیک های ویژه در فضای بیمارستان ها برای ارائه خدمات سرپایی ساخته شده و در برخی نقاط نیز زمین جداگانه ای برای این منظور تدارک دیده شده است.

کرمانچی گفت: هدف نهایی ما این است که مردم با مراجعه به کلینیک های ویژه دسترسی بهتری به خدمات سرپایی داشته و مجموع خدمات سرپایی را دریافت کنند و چنانچه نیاز بود به بیمارستان ارجاع داده شوند.

مشاور معاون درمان در امور بیماری ها وزارت بهداشت درخصوص ارائه خدمات بیماران خاص و صعب العلاج در کلینیک های ویژه توضیح داد: یکی از پیش بینی های ما در کلینیک های ویژه، این است که خدمات سرپایی برخی بیماران خاص و صعب العلاج نیز در این کلینیک ها ارائه شود


نام:
ایمیل:
* نظر: