اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 19 May 2018
رئیس سازمان انرژی اتمی:
رییس سازمان انرژی اتمی گفت:اقدام آمریکا در خروج از برجام یک اقدام نابخردانه بوده است و این نشان از برداشت صحیح مسوولین ارشد نظام است که واقعا نمی توان به آمریکا اعتماد کرد.

خروج آمریکا ازبرجام نشانه برداشت صحیح مسئولین نظام است

به گزارش عصرپرس به نقل از ایرنا، علی اکبر صالحی پس از دیدار با «میگل آریاس کانیته »کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران افزود: این حرف اگر آن زمان برای عده ای مسموع نبود برای کل جامعه جهانی دیگر مسموع شده و جا افتاده است که آمریکا یک کشور قابل اتکا و اعتمادی در تعاملات بین المللی نیست.

وی با اشاره به دیدارهای خود با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا طی دو سال اخیرگفت: این چهارمین بار است که در دوسال اخیر با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا که یکی از عمده ترین مسوولیت ها در این اتحادیه است ملاقات داشتیم.علاوه بر این ظرف این دوسال رفت و آمدهای زیادی بین متخصصین ایرانی و اتحادیه اروپا در حوزه صنعت هسته ای داشتیم و در کنار آن برای کارشناسان ایرانی کارگاه های فنی و آموزشی متعددی را در ایران برقرار کردیم.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به همکاریهای هسته ای ایران و اتحادیه اروپا گفت: تاکنون دو کنفرانس در بروکسل و اصفهان برگزار کرده ایم علاوه بر این اتحادیه اروپا تعهداتی را درباره همکاری های هسته ای با ایران پذیرفته است که یکی از آنها ایجاد مرکز ایمنی پیشرفته در ایران است .

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اروپایی ها متعهد شده اند 20 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کنند، اظهار داشت:علاوه براین قرار است در پروژه مهم اروپا درباره گداخت هم مشارکت کنیم و با مرکز تحقیقات اروپایی همکاری داشته باشیم. در واقع این فرصت فراهم شده است که تحت عنوان یورواتم با اروپا همکاری کنیم .

گداخت هسته‌ای،همجوشی هسته‌ای، فوزیون یا فیوژن فرآیندی عکس عمل شکافت هسته‌ای است. در فرایند همجوشی هسته‌ای هسته‌های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته‌های سنگین‌تر و مقداری انرژی تولید می‌شود.

برای اینکه همجوشی امکان‌پذیر باشد هسته‌هایی که در واکنش وارد می‌شوند باید دارای انرژی جنبشی کافی باشند تا بر میدان الکترواستاتیکی پیرامونشان فائق آیند. از این رو دماهای وابسته به واکنش‌های همجوشی فوق‌العاده بالاست.

صالحی همچنین درباره خروج آمریکا از برجام هم گفت:در خصوص تحولات اخیر در ارتباط با برجام و خروج آمریکا از برجام آقای کانیته به عنوان کمیسیونر انرژی که یکی از عمده ترین مسوولیت ها در اتحادیه اروپا است اقداماتی را که اتحادیه اروپا درصدد انجام آن است را تشریح کردند.

وی افزود: قرار شد (قانون مربوط به )مسدود سازی که به قانون سال 1996 اتحادیه اروپا بر می گردد را مجدد احیا کنند که به طور جد این مساله در حال پیگیری است.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:در خصوص مسائل بانکی و به کارگیری یورو به عنوان تعاملات مالی بین ایران و اتحادیه اروپا هم پیشنهاداتی شده و گام های اولیه آن برداشته شده است.

صالحی در عین حال گفت: تا زمانی که این قول ها عملیاتی نشود خیلی نمی توانیم با قوت صحبت کنیم،اما امیدواریم در آینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن این قول و قرارها باشیم .

وی در ادامه گفت: ما در این چهل سالی که از عمر انقلاب می گذرد روی پای خود ایستاده ایم و در مقابل تمامی محدودیت ها مقاومت کردیم و توانستیم به همت این مردم شاهد پیشرفت و اقتدار بیشتر برای جمهوری اسلامی باشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: از این به بعد هم با هر مانعی می توانیم به سهولت روبرو شویم و آن مانع را کنار بگذاریم و یقین بدانید که آینده برای ما بسیار روشن است چون ما می دانیم اقتدار، جایگاه و ظرفیت ایران به گونه ای است که ایران را نمی توانند به سهولت تحت فشار قرار دهند.

صالحی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب توانستیم به خوبی اهداف انقلاب و منویات رهبران بزرگ انقلاب یعنی امام راحل و رهبر معظم انقلاب را پیش ببریم، تصریح کرد: امروز ایران در وضعیتی است که قابل مقایسه با اول انقلاب نیست و ملت ایران بدانند که ما با قوت و قدرت بدون هیچ گونه نگرانی راه پیشرفت را پیش خواهیم گرفت و هیچ مشکل جدی نخواهد بود.

معاون رئیس جمهوری یادآورشد: البته می توانند در این حرکت ما گاهی کندی ایجاد کنند ولی هیچ گاه تا به امروز و از این به بعد هم نخواهند توانست ما را متوقف کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: شاهد هستیم که اتحادیه اروپا با توجه به اهمیت این توافقنامه تمام تلاش خود را می کند و در قول این را گفته است، امیدواریم در عمل هم این گونه باشد.

صالحی گفت: تلاش های اتحادیه اروپا نشان می دهد برجام یک توافقنامه بسیار مهم بین المللی است که هم در جهت منافع ملی ما ،و هم در جهت منافع منطقه و هم در جهت منافع جامعه بین المللی است. شاید با رفتن یک کشور آن هم به خاطر جایگاهی که دارد یک مقدار مشکل پیش بیاید ولی این گونه نیست که بتوانند مانع جدی برای ما تلقی شوند.

براساس این گزارش «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا شب گذشته به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات کشورمان شب گذشته وارد تهران شده است این اولین سفر یک مقام عالی‌رتبه اروپایی به تهران بعد از خروج آمریکا از برجام است.


نام:
ایمیل:
* نظر: