اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۸۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 19 May 2018
شرکت توانیر اعلام کرد:
به منظور مديريت و نظارت مناسب در ابعاد فني شبكه برق و ايجاد ارتباط اثربخش تر با كاربران سيستم توزيع و تعيين دقيق وظايف و مسووليتهاي آنها براي اتصال به شبكه و استفاده از آن، كد توزيع و كد شبكه از سوي معاونت توزيع شركت توانير تدوين مي شود.
تدوين كد توزيع برق براي نخستين بار در كشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، حصول اطمينان از امنيت عرضه و شبكه برق (در سطح انتقال و توزيع) و همچنين تامين پايايي در انجام فعاليت‌هاي اين صنعت، نيازمند حضور قانونمند فعالان صنعت برق در اين عرصه بوده و يكي از چالش‌هاي مهم در اين زمينه، طراحي و برقراري يك نظام كارآمد و اثربخش براي موارد فني و حقوقي نحوه اتصال مشتركان و توزيع كنندگان و تامين كنندگان برق به شبكه است. پيشرفت‌هاي روزافزون علمي در فراهم آوردن فناوري‌هاي جديد توليد انرژي و گسترش مولدهاي مقياس كوچك در سطح شبكه، در كنار اهميت توجه به حقوق مصرف كننده از جمله عواملي هستند كه تهيه و تدوين سندي همه جانبه را در اين باره اجتناب ناپذير مي كنند.

بر اساس مطالعات انجام شده، از ميان تمامي كدهاي صنعت برق كه در كشورهاي مختلف وجود دارند، كد توزيع برق، بيشتر شامل جنبه هاي فني مربوط به اتصال و استفاده از شبكه توزيع توسط توزيع كنندگان مجاز براي ايجاد يك سيستم كارا، هماهنگ و اقتصادي در سطح توزيع مي شود.

به طوري‌كه كد توزيع روش‌هاي روزمره‌اي را تعيين مي كند كه نحوه برقراري ارتباط ميان توزيع كنندگان مجاز و مشتركان و كاربران سيستم توزيع در شرايط عادي و اضطراري، نحوه اتصال واحدهاي توليدي و مشتركان به سيستم توزيع و مواردي از اين دست را مشخص كند.

بنابراين گزارش، به منظور مديريت و نظارت مناسب در ابعاد فني شبكه برق و ايجاد ارتباط اثربخش‌تر با كاربران سيستم توزيع و تعيين دقيق وظايف و مسووليت هاي آنها براي اتصال به شبكه و استفاده از آن صنعت توزيع برق در ايران نيازمند تدوين كد توزيع و كد شبكه است.

بر اين اساس طرحي با عنوان نيازسنجي تدوين كد توزيع صنعت برق ايران با راهبري معاونت هماهنگي و نظارت بر توزيع شركت مادر تخصصي توانير با راهبري دفتر فني و مهندسي توزيع توانير، با همكاري پژوهشگاه نيرو در حال انجام است.

در اين مطالعه تحقيقاتي پس از بررسي كدهاي توزيع برق و تعيين جايگاه كدها در ساختار قانوني و نهادي صنعت برق ساير كشورها، سرفصل هاي مورد نياز براي تدوين كد توزيع در ايران با توجه به اسناد و قوانين موجود تعيين مي شود.

در ادامه تلاش مي شود تا با تشكيل تيم هاي خبره، پيش نويس هر يك از اين سرفصل ها مطابق با شرايط شبكه برق ايران نگاشته شده و در نهايت در جلسات با سياستگذاران و خبرگان مفاد كدها تاييد شده و كد توزيع تهيه مي شود.

بر اساس اين گزارش معاونت هماهنگي توزيع توانير اعلام كرد از پيشنهادات و نظرات خبرگان در اين زمينه استقبال مي كند.

نام:
ایمیل:
* نظر: