اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 19 May 2018
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاگفت: این اتحادیه گام‌هایی را برای حفظ برجام در دستور کار قرار داده است.

گام‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام

به گزارش عصرپرس به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در بیانیه‌ای گفت: این اتحادیه گام‌هایی را برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  توافق هسته‌ای ایران در دستور کار قرار داده است.

در بیانیه فدریکا موگرینی آمده است:" اتحادیه اروپایی دارد متحد و پرشتاب برای حفظ برجام تلاش می‌کند و گام‌هایی که امروز کمیسیون اروپا برداشت تاییدی محکم و استوار بر این تعهد است. این گام‌ها در پی اقدام خیلی سریعی اتفاق می‌افتد که در روز‌های گذشته پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در روز هشتم ماه مه و باز تحمیل تحریم‌های آمریکا انجام دادیم. در مجموعه گام‌هایی که از آن پس تاکنون برداشته شده، بیانیه‌ای به نیابت از اتحادیه اروپایی صادر کردم که در آن بر تعهد ما به اجرای کامل و کارآمد توافق هسته‌ای و عزم و اراده‌ی ما به همکاری با جامعه‌ی بین المللی برای حفظ آن تاکید شده است مشروط به اینکه ایران به تعهد‌هایی که در قالب برجام داده پایبند باشد. نشست وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و ایران را درخواست کردم تا درباره پیامد‌های خروج آمریکا از برجام گفتگو کنیم و بر سر گام‌ها و اقدام‌هایی که باید انجام شود به توافق برسیم.

من و رئیس یونکر گام‌های احتمالی را که برای حفظ برجام و حفاظت از منافع اروپا لازم است برداشته شود در اختیار شورای سیاسی کمیسیونر‌ها (مدیران سیاسی کشور‌های عضو اتحادیه اروپایی) قرار دادیم. این اقدام‌های احتمالی همان روز در صوفیه (پایتخت بلغارستان) در اختیار سران اتحادیه اروپایی قرار گرفت و آن‌ها هم تعهد محکم و استوار خود را به برجام مورد تاکید قرار داده و حفظ برجام را برای امنیت اروپا حیاتی خواندند. در ضمن، بحث‌های کارشناسی فشرده‌ای آغاز شده تا به راه حل‌های عملی برسیم و بتوانیم روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کرده و گسترش بدهیم.

 

منبع: صداوسیما


نام:
ایمیل:
* نظر: