اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 14 May 2018
معاون اول رییس‌جمهور در دیدار وزیر دفاع افغانستان:
معاون اول رییس جمهور پیش نیاز پیشرفت برنامه صلح پایدار در افغانستان را نیازمند گفتگو میان گروه‌ها و اقوام مختلف در این کشور دانست و گفت: استفاده از روش‌های مسالمت آمیز و گفتگو شانس استقرار صلح پایدار در افغانستان را بیشتر می‌کند و جمهوری اسلامی ایران از روند استقرار صلح پایدار که دولت افغانستان در پیش گرفته حمایت می‌کند.

گفتگو و روش‌های مسالمت‌آمیز پیش‌نیاز صلح پایدار در افغانستان است

به گزارش عصرپرس ازپایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري ظهر امروز در ديدار طارق شاه بهرامي وزير دفاع ملي افغانستان اظهار داشت: افغانستان كشوري مهم و همسايه اي بسيار خوب براي جمهوري اسلامي ايران است و ايران از پيشرفت و توسعه امنيت در افغانستان خوشحال مي شود.

معاون اول رييس جمهور يكي از مهمترين مسائل افغانستان را امنيت در اين كشور برشمرد و تصريح كرد: توسعه امنيت و جلوگيري از فعاليت گروه هاي تروريستي بايد در افغانستان يك راهبرد جدي باشد و كشورهاي همسايه نيز بايد در اين زمينه به افغانستان كمك كنند.

وي افزود: ممكن است گروه هاي تروريستي كه فرصت فعاليت براي آنها در كشورهاي ديگر غيرممكن شده احساس كنند كه مي توانند در افغانستان فعاليت داشته باشند كه بايد تلاش شود از حضور و فعاليت گروه هاي تروريستي در افغانستان جلوگيري شود.

جهانگيري برنامه حفظ وحدت در ميان همه اقوام و گروه هاي افغانستان كه دولت اين كشور در پيش گرفته است را اقدامي مهم برشمرد و خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران از اين برنامه حمايت مي كند و معتقد هستيم كه وحدت در افغانستان مي تواند بسياري از مشكلات اين كشور را حل كند.

معاون اول رييس جمهور از اقدام اشرف غني رييس جمهور افغانستان مبني بر حضور در مسجد شيعيان اين كشور پس از وقوع انفجار ، اين اقدام را اقدامي مهم توصيف كرد و افزود: بطور كلي هر چه وحدت و يكپارچگي در كشورهاي اسلامي بيشتر شود شاهد پيشرفت و امنيت بيشتر در اين كشورها خواهيم بود.

وي ادامه داد: بار سنگين برقراري امنيت در افغانستان بيش از همه بر دوش نيروهاي امنيتي اين كشور است و جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد همكاري هاي دو جانبه و بين المللي خود را براي توسعه امنيت در افغانستان افزايش دهد.

جهانگيري با اشاره به برخي فشارها كه هدف آن ايجاد شكاف ميان افغانستان و كشورهاي همسايه اين كشور است،‌تصريح كرد: رابطه افغانستان با كشورهاي همسايه نبايد تحت تاثير فشارها قرار گيرد چرا كه مصالح عمومي مردم افغانستان دچار آسيب جدي مي شود.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: متاسفانه برخي كشورها مي خواهند كه افغانستان را صحنه تسويه حساب خود با ديگران قرار دهند و جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين موضوع حساسيت دارد و معتقد است كه افغانستان نبايد محل اختلاف كشورهاي ديگر باشد.

وي افزود: همه كشورهايي كه به پيشرفت و آينده افغانستان علاقمند هستند بايد به روند صلح پايدار و برقراري امنيت در اين كشور كمك كنند.

جهانگيري در خصوص مناسبات دو جانبه تهران ـ‌ كابل نيز بر لزوم تدوين هر چه سريعتر سند همكاري هاي جامع دو كشور تاكيد كرد و اظهار داشت: پس از تدوين اين سند روابط دو كشور در سطح راهبردي دنبال خواهد شد و ممكن است عده اي نسبت به اين موضوع و ارتقاء سطح مناسبات دو كشور مسلمان حسادت كنند كه ما بايد از روابط فيمابين مراقبت كنيم تا دشمنان نتوانند با حسد و كينه به آن آسيب بزنند.

معاون اول رييس جمهور گفت: جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي براي توسعه مناسبات در زمينه هاي مختلف با افغانستان ندارد و از روندهاي مثبت در افغانستان و پيشرفت و رفاه مردم اين كشور خرسند مي شود.

وزير دفاع ملي افغانستان نيز در اين ديدار با اشاره به فرهنگ، زبان و تاريخ مشترك ايران و افغانستان گفت: روابط دو كشور در طول تاريخ همواره دوستانه بوده و ما به روابط صميمانه با جمهوري اسلامي ايران افتخار مي كنيم و خواهان گسترش آن هستيم.

طارق شاه بهرامي با بيان اينكه افغانستان در طول تاريخ هيچ گاه تهديدي عليه كشورهاي ديگر نبوده است از حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران در شرايط بسيار دشوار قدرداني كرد.

وزير دفاع ملي افغانستان با اشاره به مسائل اين كشور در مواجهه با گروه هاي تروريستي افزود: ما در سطح منطقه نه تنها با طالبان بلكه با گروه هاي تروريستي ديگر نظير داعش روبرو هستيم و هر روز در مبارزه با اين گروه ها قرباني مي دهيم.

وي با اشاره به مذاكرات سازنده خود با وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان خاطر نشان كرد: افغانستان خواهان حمايت هاي هر چه بيشتر جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف سياسي،‌نظامي و اقتصادي است.


نام:
ایمیل:
* نظر: