اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 14 May 2018
لاریجانی:
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهپیمایی روز بازگشت گفت: اگر مقاومت فلسطینیان نبود امروز رژیم صهیونیستی سایر کشورهای عربی را نیز با مشکل مواجه می کرد.

آمریکا دچار بحران تصمیم‌گیری استراتژیک شده است

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با موضوع اوضاع جاری در فلسطین که صبح امروز (دوشنبه، 24 اردیبهشت ماه) با حضور نمایندگان مجلس بیش از 20 کشور اسلامی در حال برگزاری است، گفت: رئیس جمهور آمریکا در 6 دسامبر 2017 بیت‌المقدس پایتخت دائمی فلسطین را به عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی معرفی کرد.

نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین فرصتی برای همدلی و تعمیق نگاه‌های کشورهای اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: همچنین 14 می 2018 را که مصادف با روز نکبت و تأسیس رژیم صهیونیستی است را به عنوان روز انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به جلسه حاضر عنوان کرد: این جلسه فرصتی برای همدلی و تعمیق نگاه‌ها است که اقدامات جدی‌تری باید نسبت به اقدامات نابخردانه آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گیرد.

اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین از سوی کشورهای عربی نیاز به حمایت ویژه دارد

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه سران کشورهای عربی در 15 آوریل 2018 تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را باطل اعلام کردند، اظهار داشت: با این حال به نظر می‌رسد مخالفت با تصمیم آمریکا و اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین نیاز به حمایت ویژه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه رفتار رژیم صهیونیستی موجب آشفتگی و ناامنی در منطقه و جهان شده است، عنوان کرد: آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست، چنانچه یک روز یکی از توافقات پاریس را زیر پا می‌گذارد و یک روز تعرفه گمرک با چین را نادیده می‌گیرد و بعد از فشارهای زیاد مجدداً حرف‌های خود درباره اروپا را پس می‌گیرد؛ گاهی خلاف نظام جهانی، روابط غیرعادلانه وضع می‌کند و یک روز از توافق گروه 1+5 که با درخواست خود آمریکا صورت گرفته بود خارج می‌شود، روز می‌گوید در سوریه نمی‌ماند و طلب پول از کشورهای عربی می‌کند اما روز دیگر این کشور را مورد بمباران قرار می‌دهد.

آمریکایی‌ها دچار بحران تصمیم‌گیری استراتژیک شده‌اند

وی ادامه داد: روزی خودشان اذعان می‌کنند که داعش را خودشان به وجود آورده‌اند و روز دیگر از مبارزه با داعش سخن به میان می‌آورند لذا آمریکایی‌ها دچار بحران تصمیم‌گیری استراتژیک شده و ناپخته نگاه می‌کنند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها توانایی تشخیص پیامدهای طولانی‌مدت تصمیمات خود را ندارند، توصیه کرد: آنها نباید در خصوص فلسطین دچار اشتباه محاسباتی شوند و گمان نکنند اقدامات آنها علیه فلسطین و ایران بدون پاسخ می‌ماند از این رو نمی‌توانند اقدامات نسنجیده خود را ادامه دهند.

سبک‌سری آمریکایی‌ها در منطقه برایشان هزینه دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: لازم است آنها از اقدامات سبک‌سرانه بپرهیزند چرا که این سبک‌سری هزینه‌ای دارد که باید پرداخته شود.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسه حاضر گفت: یکی از دلایل برگزاری این جلسه محکومیت سرکوب راهپیمایی مسالمت‌آمیز فلسطینیان از سوی رژیم صهیونیستی است که به خاطر مسئله قدس برگزار شد و بسیار اثرگذار است.

سازمان‌های بین‌المللی علیه اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر انتقال سفارت به قدس واکنش نشان دهند

لاریجانی در ادامه با اشاره به فاجعه روز نکبت یادآور شد: در آن روز دو سوم فلسطینیان آواره شدند و سرزمین آبا و اجدادی خود را ترک کردند و به جای آنها افراد دیگری آمده و سرزمین آنها را غصب کردند که البته فلسطینیان در برابر آنها مقاومت کرده و اگر این مقاومت نبود امروز رژیم صهیونیستی سایر کشورهای عربی را نیز دچار مشکل می‌کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه آمریکا اعتبارات لازم برای ساخت بنای سفارت جدید خود را اختصاص داده، اذعان داشت: ترامپ مشتاق به انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس است و رژیم صهیونیستی نیز از سایر کشورها برای حمایت از این اقدام دعوت به عمل آورده است تا اقدام آمریکا مشروع جلوه کند و بعد از آن بتواند طرح‌های دیگری را پیش ببرند.

وی ادامه داد: امروز ملت مظلوم فلسطین بیش از هر زمان دیگری به حمایت و کمک کشورهای اسلامی نیاز دارند و کمک به آنها، کمک به کسانی است که هزینه تمام کشورهای منطقه را متحمل شده‌اند لذا اقدام رژیم صهیونیستی و تصمیم آمریکا و بیانیه این کشور برای انتقال سفارت را محکوم کرده و خواستار واکنش سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی علیه این اقدام هستیم.

راهپیمایی روز بازگشت نشان داد فلسطین همچنان پویا و فعال است/ فلسطینیان حق خود را فراموش نکرده‌اند

لاریجانی بر همین اساس تصریح کرد: از طرفی فلسطینی‌ها با تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی با طرح سازش و ادعای آمریکایی‌ها روبرو می‌شوند و از طرف دیگر با تنگ شدن حلقه محاصره و نزدیک شدن برخی کشورهای منطقه به رژیم صهیونیستی و تلاش‌های پنهان و آشکار آنها برای عادی سازی روابط روبرو هستند اما مقاومت فلسطینیان مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: راهپیمایی پویا و فعال فلسطین نشان داد که این کشور زنده است و دهه‌ها بحران علیه آنها باعث فراموشی حقوقشان نشده است و آنها به جای تعیین سرنوشتشان از سوی دیگران تصمیم گرفتند خود ابتکار عمل به خرج داده و حق بازگشت به حقوق مسلم خود را سرلوحه کنند.

شکست‌های نظامی اسرائیل باعث بهم ریختگی در استراتژی امنیتی رژیم صهیونیستی شده است

وی در ادامه با بیان اینکه فلسطینیان افکارعمومی جهان را به درون خود معطوف می‌کنند تا مسیر بازگشت هموارتر شود، اظهار داشت: روسای جمهور رژیم صهیونیستی و آمریکا باید پیام این راهپیمایی را درک کنند که تجاوز به فلسطین و انتقال پایتخت بدون پاسخ نخواهد ماند ضمن اینکه باید توجه داشت رژیم صهیونیستی در دو دهه اخیر روند تضعیف را پیش گرفته چنانچه در جنوب لبنان، جنگ‌های غزه و جنگ 33 روزه شکست خورده و این شکست‌های نظام بهم ریختگی در استراتژی امنیتی رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با مقاومت با روش‌های نوین روبرو شده است، گفت: این رژیم دچار اختلال در حمایت قدرت‌های حامی شده و راهپیمایی روز بازگشت نیز این رژیم را دچار هراس موجودیت کرده است چنانچه راهپیمایی روز بازگشت وحدت فلسطینیان را به نمایش گذاشت و گروه‌های مختلف فلسطینی را نیز در مسیر وحدت قرار داد.

کشورهای اسلامی رژیم صهیونیستی را تحریم کنند/ رأی مشورتی دیوان لاهه برای جلوگیری از انتقال پایتخت اسرائیل اخذ شود

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اکنون زمانی است که باید اراده کشورهای اسلامی به سمت حمایت از حقوق فلسطینان معطوف شود چرا که در حقیقت دفاع از مردم مظلوم فلسطین و قدس شریف محکی برای جهان اسلام است لذا از سران کشورهای اسلامی که غیرقانونی بودن تصمیم ترامپ را اعلام کردند حمایت می‌کنیم.

وی افزود: کشورهای اسلامی با تحریم مراودات اقتصادی با رژیم صهیونیستی و رجوع به دیوان لاهه با استناد به سازمان ملل رأی مشورتی این دادگاه را اخذ کرده و از اقدام آمریکا برای انتقال پایتخت ممانعت کنند.

لاریجانی ادامه داد: باید باور کنیم خداوند با ماست و از تصمیم ما برای حمایت از فلسطین حمایت می‌کند.

تشکر رئیس مجلس شورای اسلامی از مدیریت 10 ساله اورول قلیچ به عنوان دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اتمام دوران دبیرکلی اورول قلیچ در کمیته بین‌المجالس از حضور 10 ساله ایشان در ایران تشکر کرد و گفت: در دوران دبیرکلی ایشان فشارهای بین‌المللی بسیار بود و بین‌المجالس محلی برای تنفس و طرح واقعیات بود که ایشان با احساس مسئولیت و برداشت صحیح، وظایف یک فرد مسلمان را دنبال کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: ایشان فقط دبیرکل نبود بلکه مسئولیت‌شناسانه در قبال مسائل عمل کرد لذا از ایشان که 10 سال در ایران بوده و اکنون یک ایرانی محسوب می‌شود تشکر کرده و امیدواریم در مسئولیت‌های بعدی خود نیز موفق باشد.

 

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: