اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - 02 October 2016
قابلیت ایران برای صادرات روزانه ٢٥ میلیون لیتر نفت گاز
وزیر نفت قابلیت ایران برای صادرات نفت گاز را روزانه ٢٥ میلیون لیتر دانست و صرفه جویی ١٠ میلیارد لیتری گازوییل را حاصل اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر در یک دوره ١٠ ساله اعلام کرد.

به گزارش وزارت نفت، «بیژن زنگنه» امروز (یکشنبه) در مراسم امضای قرارداد اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر میان شرکت های تابع وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی افزود: با اجرای این طرح از انتشار ٣٠ میلیون تن دی اکسید کربن جلوگیری می شود و این موضوع جزو تعهدهای ما در توافق نشست تغییر اقلیمی پاریس (کاپ٢١) است.

ایران در نشست کاپ21 پاریس به طور داوطلبانه متعهد شد تا سال 2030 میلادی (1409 خورشیدی) از میزان انتشار کنونی گاز دی اکسید کربن خود چهار درصد بکاهد.

وزیر نفت اعلام کرد امضای قرارداد اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر در واقع دومین قرارداد ساختاری امضاشده با یکی از شرکت های تابع وزارت راه و شهرسازی به شمار می رود.

به گفته زنگنه، حمل هر تن- کیلومتر بار با قطار به جای جاده به میزان ٣٥ سی.سی در مصرف گازوییل صرفه جویی می کند.

وی افزود: هر نفر- کیلومتر مسافر که به جای جاده از سامانه حمل و نقل ریلی استفاده کند، ٢٠ سی.سی صرفه جویی در مصرف گازوییل را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید این اختیار را به دولت داده است که برای صرفه جویی سوخت به معنای درست آن اقدام کند.

وزیر نفت اعلام کرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران می تواند از محل صرفه جویی اجرای طرح یادشده تا سقف هفت میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار استفاده کند. همچنین حمل بار و مسافر نسبت به سال مبنا و مبدا افزایش می یابد.

وی همچنین به امضای قرارداد طرح نوسازی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده در روزهای پایانی پارسال اشاره کرد و افزود: این طرح در حال پیگیری است و امیدوارم به نتیجه برسد.

 

** قابلیت صادرات روزانه ٢٥ میلیون لیتر نفت گاز

زنگنه اقدام هایی مانند همکاری مشترک وزارت نفت و راه و شهرسازی و همچنین گازرسانی به روستاها و صنایع را سبب کاهش مصرف فرآورده های نفتی و افزایش توان صادراتی در این زمینه دانست.

زنگنه، قابلیت صادرات نفت گاز ایران را ٢٥ میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: ما با مشکل کمبود پایانه صادرات فرآورده نفتی روبروییم.

وزیر نفت اجرای طرح پیمایش را یکی از دلایل کاهش مصرف نفت گاز اعلام کرد و افزود: با اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی مصرف گازوییل باز هم کاهش می یابد.

ایران که در سال های گذشته واردکننده گازوییل بود از پارسال به صادرکننده پایدار این فراورده تبدیل شده است به گونه ای که اکنون صادرات گازوییل به صورت مداوم ادامه دارد.

بر اساس گزارش ها، میزان صادرات گازوییل در سال 1394 به طور میانگین پنج میلیون لیتر در روز بود که تا نیمه اردیبهشت ماه امسال، به روزانه 9 میلیون و 200 هزار لیتر افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‏های نفتی چندی پیش به ایرنا گفت: برنامهریزی شده است تا پایان امسال، میزان صادرات گازوییل به روزانه 15 میلیون لیتر افزایش یابد.

امروز قرارداد ساخت ٤٠٠ واگن به ارزش 900 میلیارد ریال با حضور وزیران نفت و راه و شهرسازی میان شرکت تجارت پوشش سپاهان و واگن سازی کوثر امضا شد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: