اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 13 May 2018
ظریف در بدو ورود به پکن؛
وزیر خارجه ایران گفت: اگر قرار باشد برجام ادامه یابد باید منافع مردم ایران از برجام تضمین شود.

تضمین منافع ایران تنها شرط برقراری برجام است

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما، وزیر امور خارجه کشورمان لحظاتی پیش در صدر هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی، وارد فرودگاه پکن شد و مورد استقبال سفیر ایران در چین و مدیر کل آسیای غربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه این کشور قرار گرفت.

محمد جواد ظريف در بدو ورود به پکن و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري صداوسيما در خصوص مهمترين اقدامات براي تداوم برجام با توجه به خروج آمريکا افزود: مهمترين اقدام گرفتن تضمين است.

وي تصريح کرد: البته همانطور که رئيس جمهور اعلام کردند، ما براي همه انتخاب ها آمادگي داريم اما اگر قرار باشد برجام ادامه يابد بايد منافع مردم ايران از برجام تضمين شود.

 محمد جواد ظریف بر مبنای دستور العمل رئیس جمهوری اسلامی ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران، از شب گذشته سفر فشرده‌ای را به چین، روسیه و بلژیک (مقر اتحادیه اروپا) آغاز کرد و در ایستگاه نخست، امروز با مقامات چینی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه پس از پکن راهی مسکو می‌شود و پس از رایزنی با مقامات روسی، روز سه شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E۳ (فرانسه، آلمان و انگلستان) و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.

ظريف امروز با همتاي چيني‌اش ديدار مي کند

ظريف در بدو ورود به پکن با اشاره به ديداري که امروز با با وزير خارجه چين خواهد داشت گفت: براي ما مهم است که مذاکرات ما با اعضاي گروه 5 شروع شود. اين يک سفر کاري است و من با وزير خارجه چين ديدار مي کنم.

چين از نزديکترين دوستان ايران است و امروز درباره تصميم گيري که ايران قرار است با توجه به نحوه تضميني که ساير اعضاي 5+1 بعد از خروج امريکا در مورد اجراي برجام و دريافت منافع برجام توسط مردم ايران مي دهند صحبت کنم. ما با چين همواره روابط خوبي داشتيم قبل ازبرجام روابطمان با چين خيلي خوب بود و در دوران برجام چين با فاصله زيادي شريک تجاري ايران بود.

امروز نیز اطمينان داريم که چيني ها در کنار ما خواهند بود و قرار است در اين زمينه صحبت کنيم علاوه بر وزير خارجه چين هيات ايراني با مقامات ديگر در ساير حوزه هاي مورد علاقه نيز گفتگو خواهند کرد.

ظريف درباره سفرش به مسکو و بروکسل نيز گفت: سفرم به سه کشور مهم است. ما سفرمان را با چين و روسيه که همواره با مردم ايران قبل و بعد ازتحريم ها بودند شروع کرديم و روابط مان با چين و روسيه حساس بوده و بعد از تحريم ها مهم خواهد بود.

با اتحاديه اروپا با توجه به اين که کشورهاي اتحاديه بيشترين درخواست را از ايران برای حفظ برجام با توجه به خروج آمریکا داشتند گفتگو خواهیم کرد تا ببينيم چگونه کشورهاي اروپايي مي خواهند تضمين کنند که منافع ايران از برجام حفظ و تامين شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: