اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 10 May 2018
سخنگوی سازمان غذا و دارو:
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به حمایت از تولید داخل و کالای ایرانی، گفت: باید به طور جدی از داروهای تولید داخل حمایت کنیم. حتی در صورتی که طرف های مقابل ایران، بخواهند در عرصه بین المللی و سیاسی از عوامل انسانی مثل دارو، سوء استفاده کنند. بنابراین، حمایت از تولید داخل را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وضعیت دارو در کشور مطلوب است

به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر این که ۹۶ درصد داروهای مصرفی در کشور تولید داخل است، گفت: از این میزان، ۵۰ درصد داروها یعنی از ماده اولیه تا بسته بندی نهایی، تولید داخل کشور است. اگرچه ممکن است ۵۰ درصد مواد موثره دارو نیز وارداتی باشد، اما فرمولاسیون و محصول نهایی در داخل کشور تولید شود.  

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این که ایران هیچگونه مراودات دارویی با کشور امریکا نداشته و نخواهد داشت، افزود: اغلب منابع وارداتی دارویی ایران از کشورهای اروپایی خصوصا سوئیس و آلمان است. آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران بوده و هست.

وی افزود: اگرچه به حوزه دارو باید نگاه انسانی داشت و نباید مسائل سیاسی را به آن مرتبط کرد، اما با توجه به بی اعتمادی و عدم اطمینان به امریکا، متاسفانه این کشور، مسائل سیاسی را در حوزه دارو وارد می کند.

 جهانپور ادامه داد: ممکن است در مواردی انحصار تولید دارویی در اختیار شرکت های امریکایی باشد که با سیاست های سلامت و تلاش وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه نمی دهیم مسائل انسانی و جان و سلامت افراد را گروگان گیری کنند و از طریق نهادهای بین المللی و با دیپلماسی مناسب سلامت، راهکارهایی پیش بینی شده تا مشکلی در حوزه دارو ایجاد نشود.

 جهانپور با بیان این که اغلب داروهای وارداتی در کشورها و شرکت های مختلف اروپایی با کیفیت و استاندارد مناسب و لازم در سطح بین المللی تولید می شود، افزود: در مواردی که برخی از داروها در داخل تولید نشوند و یا تولید دارو در داخل کافی نباشد، در کوتاه مدت از روزنه ها و مسیرهای متعددی که فراروی کشور است استفاده خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به خروج امریکا از برجام، تاکید کرد: جای نگرانی در بازار دارویی کشور نیست و وضعیت دارویی کشور در حال حاضر مطلوب بوده و بازار دارویی آرام است.


نام:
ایمیل:
* نظر: