اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 07 May 2018
رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت های تولید کننده برق طلب نیروگاه های تولیدکنندگان برق از وزارت نیرو را 25 هزار میلیارد دانست و گفت: دولت خریدار اصلی برق تولیدکنندگان بخش خصوصی است که به طور معمول پرداخت مطالبات تولیدکننندگان برق توسط دولت به موقع انجام نمی شود و این امر فشاری سنگین به نیروگاه های غیردولتی وارد می کند.
دولت توان پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق را ندارد
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد علی وحدتی رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق  در نشستی خبری، با بیان این مطلب،افزود: به دلیل تاخیر در پرداخت این رقم تعمیرات اساسی در برخی از نیروگاه ها انجام نشده است.

وی گفت: 60 درصد برق مصرفی کشور توسط نیروگاه های غیردولتی تامین می شود و برنامه دولت این است که سهم بخش خصوصی را در تامین برق به 80 درصد برساند.

وحدتی در ادامه گفت: دولت خریدار اصلی برق تولیدکنندگان بخش خصوصی است که به طور معمول پرداخت مطالبات تولیدکننندگان برق توسط دولت به موقع انجام نمی شود و این امر فشاری سنگین به نیروگاه های غیردولتی وارد می کند.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق گفت: دولت بابت این تاخیرها خسارتی پرداخت نمی کند اما همه دستگاه های دولتی، بابت دریافت طلب خود از بخش خصوصی خسارت دریافت می کنند که در این ارتباط اکنون سه تن از نیروگاه داران ممنوع الخروج شده و با مشکلات فراوانی روبه رو هستند.

وحدتی گفت: حجم مطالبات فعالان این بخش از دولت بسیار بیشتر از حدی است که دولت بتواند با اوراق خزانه اسلامی آنها را تسویه کند.

وی ادامه داد: نیروگاه ها در فصل های کم باری که مصرف برق کاهش می یابد، به تعمیرات اساسی واحدها می پردازند اما در شرایطی که مطالبات آنها پرداخت نشده است، نیروگاه های خصوصی حتی نمی توانند حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند.

وی افزود: مشکل تامین نقدینگی سبب شده آنها نتوانند تعمیرات اساسی واحدهای نیروگاهی را طبق برنامه انجام دهند.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق در ادامه تصریح کرد: تعویق تعمیرات اساسی باعت کاهش تولید نمی شود اما ممکن است در زمان اوج مصرف منجر به خروج واحدهای نیروگاهی از مدار تولید شود؛ در این صورت، کاهشی پیش بینی نشده در میزان تولید نیروگاه ها خواهیم داشت.

وحدتی با تاکید بر ضرورت اصلاح قیمت برق و اینکه افزایش هفت درصدی قیمت برق به هیچ وجه نمی تواند مشکلات این صنعت را حل کند، گفت: قیمت برق در همه کشورهای همسایه بالاتر از پنج سنت است اما زمانی که ما می خواهیم قیمت برق را به یک سنت برسانیم، همه اعتراض می کنند.

وی ادامه داد: تعرفه های خرید برق از نیروگاه های خصوصی در چهار سال اخیر نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه از هر کیلووات ساعت 444 ریال به 406 ریال کاهش پیدا کرده است.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق، گفت: در صورت اصلاح نشدن تعرفه های برق، اگر امسال خاموشی نداشته باشیم، سال آینده و سالهای بعد حتماً با خاموشی روبرو خواهیم شد.

وی در ادامه با اشاره به صادرات برق به کشورهای همسایه گفت: ایران به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه برق صادر می کند که البته صادرات برق به دلیل مطالبات 200 میلیون یورویی وزارت نیرو، فعلاً متوقف شده است.

وحدتی در این زمینه افزود: صادرات برق از نظر قانونی به بخش خصوصی واگذار شده اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است؛ البته دریافت بخشی از وجوه برق صادراتی به عهده تولیدکنندگان قرار گرفته است که این امر هزینه های انتقال پول را به فعالان بخش خصوصی تحمیل می کند؛ به عنوان نمونه، ما برای دریافت و انتقال 100 دلار، باید 10 دلار هزینه کنیم.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان برق طبق قانون می توانند معاملات دوجانبه با مصرف کنندگان عمده برق امضا کنند و برق تولیدی خود را به آنها بفروشند، گفت: این قراردادها امضا شده است اما اکنون کل معاملات دوجانبه متوقف شده و نیروگاه ها ملزم به عرضه برق تولیدی خود را فقط به دولت هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: