اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 06 May 2018
وزیر نفت تاکید کرد:
وزیر نفت تاکید کرد: امنیت انرژی در بازار جهانی باید غیر سیاسی باشد چرا که کشورهای تولید کننده و مصرف کننده که هستند با سیاسی بودن بازار انرژی لطمه خواهند دید.
بازار انرژی باید غیر سیاسی باشد
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: ایران قریب ۱۱۰ سال است که در بازار انرژی ایفای نقش می کند و تاکنون هیچ گونه اختلالی در بازار نفت ایجاد نکرده است. 

وی افزود: امنیت انرژی در بازار جهانی باید غیر سیاسی باشد چرا که کشورهای تولید کننده و مصرف کننده که هستند با سیاسی بودن بازار انرژی لطمه خواهند دید، بنابراین باید انرژی غیر سیاسی باشد تا باعث اختلال در روند تعاملات و تبادلات نشود.

زنگنه با تاکید براینکه قیمت نفت باید برای طرفداران قیمت معقولی باشد افزود: باید برای تولیدکنندگان طرحی تشویقی ارایه شود تا در جریان رشد جهانی اقتصادی اختلالی ایجاد نشود. 

وزیر نفت در ادامه با اشاره به تنش های موجود در منطقه در جهت اختلال در بازار نفت ایران گفت: تنش های مصنوعی باعث بالا رفتن قیمت نفت می شود اما نمی تواند توسعه را به تاخیر بیندازد و ما با اتکا به توانمندی های اجرا تامین منابع برنامه های خود را ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: ما خواستار هیچ محدودیتی نیستم و انتقال فناوری برای ما در همکاری با شرکت‌های بین المللی در اولویت است.

زنگنه به نام‌گذاری امسال تحت عنوان سال حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: صنعت نفت می تواند پیشران اقتصاد کشور باشد، اگر همه کمک کنند.

وی افزود: صنعت نفت نه تنها از حیث حصول درآمدهای نفتی و تزریق ان به بودجه، بلکه از حیث اشتغالزایی و ایجاد حرکت در اقتصاد و بازسازی و نوسازی خود می تواند پیشران باشد.

وزیر نفت گفت: ما علاقمند فناوریهای جدید هستیم توسعه صنعت نفت در بالا دستی نیازمند طرحهای بروز است و این نمایشگاه می تواند کارهای بزرگی با همکاری شرکتها و کشورهای شرکت کننده در این نمایشگاه فراهم کند.

گازرسانی به بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستا

وزیر نفت با اشاره به گازرسانی به روستاها در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: طی چهار سال به بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستا و ۱۰۷ شهر گازرسانی شد و در حال حاضر جمعیت شهری کشور به جز سیستان و بلوچستان و هرمزگان گازدار هستند. برای این منظور ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه شد که یک ریال آن هم از منابع دولتی نبود و برای تحقق آن همه نیروها تجهیزات و پیمانکاران ایرانی بودند. اگر ۵ میلیون خانوار هم گاز دار شده باشند، تقاضا برای ۱۰ میلیون بخاری ایجاد شد.

زنگنه ادامه داد: همان طور که بارها مطرح شده برای توسعه صنعت نفت در پنج سال آینده نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه وجود دارد که بخش اعظمی از آن باید از منابع خارجی تامین شود. در واقع هم به منابع و هم به تکنولوژی خارجی نیاز داریم.

تعریف بسته ۶ میلیارد دلاری برای مشارکت شرکت‌های ایرانی در صنعت نفت

وزیر نفت تصریح کرد: برای نگهداشت و افزایش تولید بسته‌های شش میلیارد دلاری تعریف شد که به زودی در شورای اقتصاد تصویب خواهد شد. همه این فرآیند به شرکت‌های ایرانی ارجاع داده می‌شود و مناقصه کار از اواخر سال گذشته آغاز شده است. منابع از بازار داخلی تامین می‌شود و برای تامین کالا پیش پرداخت می‌دهیم. این کار بیش از ۵۰ هزار شغل مستقیم در مناطق نفت‌خیز ایجاد می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به ساخت ۱۰ قلم کالای مورد نیاز تجهیزات نفت گفت:از دیگر اقدامات برای ایجاد اشتغال برای سازندگان ایرانی ساخت ۱۰ قلم کالای اساسی بود. در میانه سال ۱۳۹۶ قراردادی به مبلغ ۵۵۶ میلیون یورو برای ساخت و انتقال تکنولوژی لوله‌های CRA با یک شرکت اسپانیایی و یک شرکت ایرانی امضا شد که در پایان قرارداد ایران صاحب این تکنولوژی می‌شود.

زنگنه ادامه داد: در ۶ میلیارد دلاری که تعریف شده زمینه جدیدی برای قرارداد تعیین کردیم و لیست بلندی از کالاهای شرکت‌های ایرانی تهیه شد که شرکت‌های ایرانی کالاها را باید از شرکت‌های ایرانی خریداری کنند. اگر در زمینه یک کالا انحصار وجود داشت، شرکت‌های ایرانی حق ندارند قیمت را از یک حدی بالاتر ببرند.

وی ادامه داد: من به شرکت‌های خارجی توصیه می‌کنم اگر می‌خواهند در بازار ایران و منطقه سهم داشته باشند، با سازندگان ایرانی مشارکت کنند.

وزیر نفت با اشاره به قراردادهای IPC گفت: در قراردادهای IPC چند اقدام برای حمایت از ایرانی‌ها انجام شد. نخست آنکه در هر قرارداد باید یک شرکت ایرانی شریک شرکت خارجی باشد. همچنین برنامه‌ریزی برای تقویت سازندگان و به‌کارگیری حداکثر تولیدات داخلی بود. در سه قراردادی که امضا شده، بیش از ۷۰ درصد کار از نظر ارزش توسط شرکت‌های ایرانی اجرا می‌شود.

زنگنه ادامه داد: امسال برای اینکه صنعت کشور در حوزه نفت فعال باشد، ایفای نقش صندوق توسعه ملی الزامی است.

افزایش تزریق اتان به پتروشیمی‌ها

وی با بیان اینکه توسعه پتروشیمی و تامین خوراک نیز صورت گرفته است، گفت: سال ۱۳۹۶ اتان بیشتری به پتروشیمی‌ها تزریق کردیم که میزان آن امسال هم افزایش می‌یابد. مصرف خوراک پتروشیمی‌ها در سال ۱۳۹۵، ۵.۵ میلیون تن بود که در سال ۱۳۹۶ با رشد ۱۳ درصدی به ۶.۲ میلیون تن رسید.

خودکفایی بنزین فقط با ساخت پالایشگاه صورت نمی‌گیرد

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه متوسط تولید بنزین در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶، ۶۲ میلیون لیتر در روز بود، گفت: پیش بینی می‌شود این میزان در سه ماهه اول امسال به بیش از ۷۷ میلیون لیتر و در سه ماهه پایانی به ۹۶ میلیون لیتر در روز برسد. البته خودکفایی بنزین فقط با ساخت پالایشگاه ایجاد نمی‌شود بلکه بخشی از آن در کارخانه‌های خودروسازی و بخشی به قیمت بنزین بستگی دارد.

گفتنی است در این نمایشگاه، نمایندگان ۳۸ کشور جهان شامل کشورهای آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان ، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی، سنگاپور و جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

لازم به ذکر است بیست و سومین نمایشگاه بین‎المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، از امروز(۱۶ اردیبهشت ماه) در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی تهران آغاز به کار کرد و تا ۱۹ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: