اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 05 May 2018
وزیر نیرو خبرداد:
وزیر نیرو با اشاره به آغاز فعالیت مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو، گفت: این مرکز از امروز به منظور افزایش استفاده از تعاملات اجتماعی برای اشاعه فرهنگ مصرف صحیح آب و مدیریت تقاضا در کشور راه‌اندازی شده است.

راه‌اندازی مرکزی امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیروبه‌گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه باید از فرصت شعار سال با موضوع حمایت از تولید کالای ایرانی استفاده کرده و برای هماهنگی و همفکری بیشتر به وظایف خود عمل کنیم، اظهار داشت: مدیریت در عرصه‌های علمی عمدتا به زمینه‌هایی که به برنامه‌ریزی ریاضی مرتبط است اطلاق می‌شود و دلیل آن عدم تعادل بین منابع و مصارف است. اگر منابع وسیع باشد تقاضا را پاسخ می‌دهد زمانی کار مدیران موضوعیت دارد که بین منابع و مصارف عدم تعادل وجود دارد یعنی منابع محدود است و تقاضا رو به افزایش؛ که باید به شکل بهینه و با هدف مشخص توزیع صورت گیرد.

 اردکانیان با بیان اینکه همانگونه که بین تولید و مصرف رابطه وجود دارد عرضه و تقاضا نیز به هم مرتبط‌ هستند، تصریح کرد: وزارت نیرو با توجه به سال‌هایی که بارش کم را تجربه می‌کنیم مدیریت تقاضا را در دستور کار قرار داده ضمن اینکه اکنون باید برای طراحی دقیق‌تر و اجرایی شدن اهداف به مبانی تئوریک هم توجه کنیم.

 وزیر نیرو با بیان اینکه مدیریت مصرف با مدیریت تقاضا متفاوت است، گفت: ما به عنوان وزارت نیرو از سال ۵۳ که تامین کننده آب و برق بوده‌ایم به عنوان تامین کننده این دو کالا به جامعه معرفی شدیم بنابراین کار ما با مصرف‌کننده بوده هر چند طبیعت آب یک طبیعت بین بخشی است اما در زمان فراوانی کار تامین کننده با مصرف‌کننده است.

 وی ادامه داد: از ابزار قیمت و روش‌ها و تاکتیک‌هایی که در مورد جلوگیری از هدر رفت آب و انرژی نیز اعمال می‌شود هم رابطه دوجانبه بین تامین کننده و مصرف‌کننده برقرار می‌شود اما وقتی جمعیت افزایش می‌یابد و مصرف متنوع می‌شود تامین کننده نمی‌تواند فقط با مصرف‌کننده مرتبط باشد.

 وزیر نیرو گفت: مجموعه‌ای از سازمان‌ها از جمله وزارت جهاد سازندگی، وزارت صنعت، سازمان حفاظت محیط زیست و نظایر آن گروهی به عنوان عرضه‌کنندگان را تشکیل می‌دهند که مجموعه سیاست‌هایشان از جمله راهکار تولید و تامین در یک سو قرار دارد و از سوی دیگر باید در تقاضا تاثیرگذار باشند.

 وی افزود: بنابراین عرضه‌کنندگان باید با مجموعه سیاست ها شکل‌گیری تقاضا را تحت تاثیر قرار دهند. یعنی الگوی کشت به گونه‌ای تغییر کند که تقاضا کاهش یابد. در مجموع تقاضا باید مدیریت شودو اینجاست که ماهیت بین بخشی آب خودش را نشان می‌دهد.

 وی با بیان اینکه اگر مفهوم مدیریت مصرف و تقاضا را به جای هم استفاده کنیم در هدف‌گذاری روی مخاطب دچار اشتباه می‌شویم یادآور شد: ما در وزارت نیرو به عنوان تولیدکننده بخش عمده‌ای از مدیریت مصرف را سازماندهی می‌کنیم که البته جای کار دارد. با استفاده از دانش روز در ساخت تجهیزات به گونه‌ای عمل کنیم که مصرف کاهش یابد.

 اردکانیان خاطرنشان کرد:‌ ابزار قیمت نیز در مدیریت مصرف به ما کمک می‌کند. با این ابزار به گوش پرمصرف‌ها می‌رسانیم که کشور ما کم‌آب است و در حالی که جمعیت نسبت به ۴۰ سال پیش ۲.۳ برابر شده و مصارف تنوع یافته آب با همان الگوی قبلی نباید مصرف شود.

 وی با یادآوری اینکه مدیریت تقاضا کاری میان‌بخشی است بیان کرد: تمامی نکات ذکر شده باید با هم در نظر گرفته شوند و تاثیر سیاست‌ها را محاسبه کرده و مخاطبین را یک مجموعه بنامند و در این راستا وزارت نیرو دست‌اندرکار اصلی است.

 وزیر نیرو در ادامه همچنین از راه‌اندازی مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی خبر داد و گفت: این مرکز از امروز به منظور افزایش استفاده از تعاملات اجتماعی برای اشاعه فرهنگ مصرف صحیح آب و مدیریت تقاضا در کشور راه‌اندازی شده است.

اردکانیان با بیان اینکه یکی از راهکارهای مدیریت در دوران سخت کم‌بارشی سازگاری با آن است گفت: کم‌بارشی یک فرصت است از این نظر که مصرف‌کنندگان و متقاضیان با تولیدکنندگان آب در پیاده‌کردن برنامه‌ها همراه‌تر می‌شوند. ما سازگاری با کم‌آبی را سرلوحه برنامه‌ها و مدیریت منابع آبی قرار می‌دهیم.

 وی ادامه داد: کشور ما کم‌آب است اما قطعا این توانایی را داریم که با توجه به اهمیت منابع آب تکیه بر گذشته و ظرفیت منابع کشور و البته پشتیبانی مردم در سال‌های آینده برنامه‌های مناسبی ارائه دهیم.

 وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه برنامه های مربوط به آب نباید براساس شرایط سال جاری باشد و باید در نظر داشت که سال‌های آینده نیز وضعیت بارش خوبی نداریم خاطرنشان کرد: با توجه به این رویکرد ما باید از هم‌اکنون برای سال آبی ۹۷- ۹۸ جهت تامین آب شرب کشور و با توجه به رشد جمعیت براساس بارش ۱۰ درصد کمتر از سال جاری برنامه‌های خود را تقدیم کنیم.

 وی افزود: این موضوع بیش از حرکت به خودمان این هشدار را می‌دهد که فرصت زیادی نداریم چرا که منطقه گرم‌تر می‌شود، بارش‌ها کم، جمعیت زیاد و مصرف افزایش می‌یابد. بنابراین باید با تغییر روش و به کارگیری دانش روز و ارتباط با مصرف‌کنندگان و همچنین همراهی با سازمان های دست‌اندرکار این عرصه را مدیریت کنیم.

 وی با اشاره به اینکه در اسفندماه سال گذشته کارگروه سازگاری با کم‌آبی با عضویت چهار وزیر و دو معاون رئیس جمهور تشکیل شد افزود: اکنون کمیته‌های استانی شکل گرفته و بر این اساس مدیران باید بیش از پیش فعالیت‌های خود را با این کمیته های استانی هماهنگ کنند و در این رابطه ضرورت تام وجود دارد که این ارتباط هم تنگاتنگ باشد و زمینه های کم‌کاری اعلام شود. گام دوم در این رابطه همکاری نزدیک با نمایندگان عالی دولت با استانداران است که انتظار می‌رود این همکاری مستحکم باشد.

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم تغییر شیوه‌های گفت‌وگو با مردم به عنوان گام بعدی مدیریت عرضه تصریح کرد: وقتی در عرصه برق بخواهیم پنج هزار مگاوات مصرف را مدیریت کنیم قطعا نوع ارتباط با مصرف‌کنندگان باید متفاوت باشد بنابراین نیازمند گفت‌وگوی مستقیم هستیم.

 وی در ادامه تاکید کرد: گام بعدی این است که اجازه ندهیم عرصه آب چه در زمان کم‌آبی و چه پرآبی جولانگاه رقابت‌های منطقه‌ای و سیاسی شود؛ چراکه مساله حساس است و مورد توجه ارکان کشور است.

 اردکانیان ادامه داد: در سال جاری به لحاظ محدودیت شدید آب و تحریک‌پذیری بالا هوشیاری بالایی از ناحیه دست‌اندرکاران را نیازمندیم تا عرصه آب عرصه برخی مسائل حاشیه‌ای نشود.

 وی با بیان اینکه تامین آب سالم شهروندان و اجرای پروژه‌ها بسیار ارزشمند است، گفت: آنچه جامعه طلب می‌کند را باید در کمال صحت اداری و مالی انجام دادو هر نوع رفتار خلاف ضوابط توجیهی ندارد و با مشاهده هر کم‌کاری ولو کوچک با حساسیت برخورد خواهد شد.

 

خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: