اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 25 April 2018
معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه گردشگری به صنعت سوم جهان تبدیل شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این صنعت روند روبه‌رشدی را طی کند و به اقتصاد اول جهان تبدیل شود. مقایسه آماری وضعیت و جایگاه گردشگری ایران در جهان چشم‌اندازی امیدوارانه را ترسیم می‌کند.

مونسان: رشد مثبت ورود گردشگران خارجی به ایران

به گزارش عصرپرس، علی‌اصغر مونسان در آیین آغازین «تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸» گفت: مروری بر آنچه طی هفت دهه گذشته اتفاق افتاده است نشان‌دهنده رشد چشم‌گیر گردشگری و اقبال جهانی به این صنعت درآمدزا، اشتغال‌زا و چندساحتی است. بر اساس آمارها در سال 1950 شمار گردشگران در سراسر جهان فقط ۲۵میلیون نفر بود که طی سه دهه هفت‌برابر شد و در سال 1980 به ۱۷۸میلیون نفر رسید. در سال 2017 این عدد از مرز یک‌میلیارد و 300میلیون نفر گذشت و همچنان شاهد رشد شتابان سفرها در سراسر جهان هستیم.

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: سهم مستقیم گردشگری در GPD جهان 2400میلیارد دلار و سهم مستقیم در اشتغال جهانی نیز 108میلیون شغل بوده است. گردشگری از لحاظ اشتغال به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم 292میلیون شغل را تحت پوشش خود قرار داده است و از هر 11شغل در جهان، یکی مرتبط با گردشگری است.

وی افزود: به‌این‌ترتیب گردشگری امروزه به‌عنوان صنعتی پویا اهمیت روزافزونی یافته است و کشورهای مختلف جهان به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه به‌منظور کاهش نرخ بیکاری، بهبود توزیع درآمد، تعامل سازنده و مؤثر با جهان و استفاده از منابع سرشار اقتصادی، اجتماعی به‌دنبال گسترش آن به‌عنوان ابزاری برای توسعه پایدار هستند.

وی با بیان اینکه گردشگری به صنعت سوم جهان تبدیل شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این صنعت روند روبه‌رشدی را طی کند و به اقتصاد اول جهان تبدیل شود. مقایسه آماری وضعیت و جایگاه گردشگری ایران در جهان چشم‌اندازی امیدوارانه را ترسیم می‌کند، اما تحقق این چشم‌انداز مستلزم عزم و اراده ملی و حاکمیتی و در گرو همکاری بین‌بخشی تمام دستگاه‌هاست.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: خوشبختانه نگاه مثبت دولت تدبیر و امید به گردشگری موجب تغییراتی ساختاری مثبتی در این عرصه شده است و در کلیت این صنعت، نسبت به پنج سال گذشته، اتفاقات چشمگیری رخ داده است. به‌گونه‌ای در آغاز کار دولت تدبیر و امید فقط 125 هتل چهار و پنج‌ستاره در کشور وجود داشت و اکنون این عدد به 158 هتل رسیده است و با همت همکارانم در سازمان میراث‌فرهنگی و سرمایه‌گذاران این عدد به 280 هتل می‌رسد.

اقدامات دولت تدبیر و امید در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری

وی ادامه داد: در زمینه توسعه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده و در جریان است. در حال حاضر بیش از 1700 پروژه بخش گردشگری کشور، توسط بخش خصوصی و غیردولتی در حال ساخت است که نیمی از این پروژه‌ها اماکن اقامتی و مجتمع‌های گردشگری هستند و بهره‌برداری از آن‌ها می‌تواند نقش مؤثری در توسعه گردشگری کشور داشته باشد. درصورتی‌که بانک‌ها همراهی بیشتری داشته باشند و سرعت تأمین منابع افزایش پیدا کند 1252 پروژه در دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد و 76هزار تخت به مجموعه تخت‌های اقامتی کشور اضافه می‌شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: با عنایت به اهداف سند چشم‌انداز 1404، برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، گردشگری به‌عنوان بخش پیشران اقتصادی کشور تعریف و در اولویت‌های سیاست‌گذاری دولت دوازدهم نیز به توسعه بخش گردشگری تأکید شده است. در زمینه سرمایه‌گذاری نیز فرصتی طلایی برای این صنعت از طریق منابع صندوق توسعه ملی، منابع اشتغال پایدار روستایی، اشتغال فراگیر و منابع تبصره 18 لایحه بودجه 97 به وجود آمده است، سرمایه‌گذاری در این بخش رشد چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با ارائه ویزای بدو ورود فرودگاهی به اتباع قریب به‌اتفاق کشورهای دنیا، شرایط لازم را برای معرفی ایران به‌عنوان یکی از مقاصد در دسترس برای کلیه گردشگران تجاری فراهم آورده است و همچنین مشوق‌هایی برای ایرانیان مقیم خارج در نظر گرفته‌ایم که با برگزاری تورهای سفر به ایران برای توریست‌های خارجی، می‌توانند از مزیت سفر رایگان برخوردار شوند. امید داریم که این امر به رونق گردشگری خارجی کمک کند.

مونسان بیان کرد: بر اساس باور و اعتقاد عمیقی که در دولت تدبیر و امید در خصوص جایگاه صنعت گردشگری شکل گرفته است سهم ویژه‌ای از اشتغال‌آفرینی نیز برعهده سازمان میراث‌فرهنگی گذاشته شده است، زیرا ظرفیت حوزه گردشگری به‌گونه‌ای است که با حداقل هزینه شاید به نسبت یک‌دهم سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال در بخش‌های دیگر می‌توان شغل ایجاد کرد.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: در نهمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در پایتخت نیجر از بین کشورهای مختلفی نظیر ترکیه، بنگلادش، مالزی، عربستان سعودی و... از سوی سازمان همکاری‌های اسلامی کلان‌شهر تبریز از 9 رأی هفت رأی مثبت اخذ کرد و به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.

 این رویداد فراملی در اردیبهشت 96 در هیئت دولت تصویب و ستاد ملی "تبریز2018" تشکیل شد. پیش‌رویداد "تبریز2018" نیز در دی 96 با حضور مقامات عالی‌رتبه ملی و استانی هم‌زمان با آغاز سال 2018 میلادی در تبریز برگزار شد.

وی افزود: در خصوص اقدامات انجام‌شده به‌طور مختصر می‌توان به تبلیغات جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز از سوی هواپیمایی ترکیش در تمام پروازهای خط پروازی ترکیش ایرلاینز، اعطای مجوز برای تبدیل کاربری خانه‌های قدیمی استان به واحدهای بوم‌گردی و هتل‌های سنتی، آماده‌سازی مبلمان و المان‌های شهری برای تبدیل تبریز به شهر جهانی، و بِروزرسانی و استانداردسازی هتل‌های شهر تبریز اشاره کرد.

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همچنین هم‌زمان با این مراسم که افتتاح رسمی "تبریز2018" محسوب می‌شود بسته‌ای شامل تخفیف‌های ویژه هتل‌ها و خرید فرش و سوغات، بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی، راه‌اندازی فستیوال اقوام در خیابان‌های شهر تبریز و نمایش صنایع‌دستی استان‌ها اجرا می‌شود.

تبریز در تمام ساعات و دقایق شبانه‌روز میزبان گردشگران است

وی به اعطای مجوز برای فعالیت شبانه صنوف مرتبط با گردشگری در سال 2018 به مناسبت انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: این مسئله نیز فرصتی است تا گردشگران از شب‌های گردشگری تبریز در سال 2018 بهره‌مند شوند و به‌این‌ترتیب امسال تبریزی داریم که تمام ساعات و دقایق شبانه‌روز میزبان گردشگران است.

مونسان با اشاره به ابلاغ ویژگی‌های آن به سراسر کشور گفت: امید داریم که این شهر به‌عنوان شهر گردشگر انتخاب و معرفی شود.

وی به شروع فعالیت‌های باستان‌شناسی و مرمت ربع رشیدی اشاره کرد و گفت: این کار در سال 2018 شروع خواهد شد، ربع رشیدی قدیم‌ترین مرکز دانشگاهی بعد از جندی‌شاپور است. همچنین مرمت بیش از 40 بنا در تبریز شروع شده و مرمت 20 بنا نیز آغاز خواهد شد. موزه‌های مختلفی در سال 2018 در تبریز به بهره‌برداری می‌رسد که یکی از این موزه‌ها یعنی موزه صدا افتتاح شد. همچنین موزه مشاغل، موزه قرآن و کتابت و موزه هنر تبریز در سال 2018 به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در تشریح اقدامات حوزه بین‌الملل در تبریز به برگزاری نشست جاده ابریشم و همایش معماری در مهر 97 اشاره کرد. گفت: در حال حاضر استان آذربایجان شرقی دارای 67 هتل و هتل‌آپارتمان و 73 مهمان‌پذیر و درمجموع دارای 8400 تخت است. با توجه به تعداد هتل‌های در حال ساخت در این استان و تعداد موافقت‌های اصولی صادرشده پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت دوازدهم تعداد تخت‌های این استان به 13هزار و صد تخت برسد.

وی افزود: سال گذشته تبریز میزبان 520هزار گردشگر خارجی و 4میلیون 300هزار گردشگر داخلی بود. نوروز امسال نیز شاهد رشد 40درصدی اقامت گردشگران داخلی و 17درصدی اقامت گردشگران خارجی در این استان بودیم.

معاون رئیس‌جمهوری اعلام کرد: در سال گذشته در حوزه‌های مربوط به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری 3500 شغل ایجاد شد و این عدد بر اساس هدف‌گذاری سال 97 به 6500 شغل می‌رسد.

وی افزود: در بخش صنایع‌دستی، 307 کارگاه در استان وجود دارد که بالغ‌بر 10هزار هنرمند در آن‌ها فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایان خبر داد: در اوایل سال 96 شاهد رشد منفی 3درصدی در حوزه گردشگران خارجی بودیم، با تلاش‌های انجام‌شده این عدد ابتدا به صفر و اکنون به رشد مثبت 4درصدی رسیده است.

مونسان همچنین پس از پایان مراسم افتتاحیه رسمی «تبریز۲۰۱۸» به‌همراه محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، پویا محمودیان سرپرست معاونت صنایع‌دستی، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری، قدرت ابراهیمی مدیرکل حوزه ریاست و جمعی از مسئولان استانی از نمایشگاه صنایع‌دستی دایرشده در محل برگزاری مراسم بازدید کرد.

وی در این بازدید به سرپرست معاونت صنایع‌دستی تأکید کرد که با همکاری یکی از بانک‌ها موضوع حراج آثار صنایع‌دستی را به‌‌صورت جدی در دستور کار قرار دهند
نام:
ایمیل:
* نظر: