اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 24 April 2018
معاون راهبردی و نظارت به بهره‌برداری آبفای کشور گفت:با توجه به شرایط تامین وتقاضای مصرف آن درسال جاری 334 شهر در تنش آبی قراردارند و تلاش وزارت نیرو این است که مصرف آب را مدیریت کند.

334 شهر کشور درتنش آبی هستند

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس؛ شاهین پاکروح،معاون راهبردی و نظارت به بهره‌برداری آبفای کشور در نشست خبری با بیان اینکه امسال جیره بندی آب نداریم گفت: در وزارت نیرو تلاش براین با مدیریت تقاضا با تنش آبی مقابله کنیم. آنچه که مدنظر است با مدیریت فشار و تقاضا مصرف را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۳۳۴ شهر در کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز هستند، گفت: در میان این ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند، نام ۶ شهر بزرگ اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، کرمان و مشهد نیز به چشم می‌خورد که نیاز مصرف آنها ۲۰ درصد از تولید آب بیشتر است.

پاکروح ادامه داد: از ۳۳۴ شهری که در معرض تنش آبی هستند ۶۲ شهر با جمعیت ۶.۸ میلیون نفر در وضعیت نارنجی هستند که در این وضعیت نیاز آب مصرفی این شهرها از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد بیشتر از تولید آب است.

معاون راهبردی و نظارت به بهره‌برداری آبفای کشور در خصوص شهرهایی که در وضعیت زرد قرار دارند نیز گفت: ۱۶۵ شهر با جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفر در وضعیت زرد هستند بدین معنا که نیاز روزانه آنها به آب ۱۰ درصد کمتر از تولید آب است.

334 شهر کشور درتنش آبی هستند

وی تصریح کرد: در سال جاری اقدامات کوتاه مدتی را در شهرهای یزد، کرمان، اصفهان، بندرعباس و بوشهر که شش مرکز کالنشهر که در معرض تنش آبی هستند صورت خواهد گرفت. علاوه بر این موضوع 283 حلقه چاه جدید حفر و تجهیز می شوند و براساس پیش بینی‌ ها تا قبل از فصول گرم سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

معاون راهبردی و نظارت به بهره‌برداری آبفای کشور گفت: با توجه به اینکه زاینده رود با چالش کم‌آبی مواجه است و تعاملی که با شهرداری و آبفای استان اصفهان بوجود آمده قرار است 70 حلقه چاه جدید حفر شود تا با این روش بتوانیم تنش آبی در این منطقه را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: 65 درصد از حجم آب مصرفی کشور توسط مشترکان پرمصرف، مصرف می شود.

پاکروح با تاکید براینکه امسال بدترین شرایط بارندگی را تا پایان فرودین ماه شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: بارندگی امسال نسبت به سال قبل 75درصد کمتر بوده است به طوری که کرمان با 70.5درصد، هرمزگان 67.9درصد و چهارمحال بختیاری 63 درصد با کاهش بارندگی مواجه شدند.



نام:
ایمیل:
* نظر: