اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۸۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 23 April 2018
سرلشگر باقری؛
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه سر تسلیم در مقابل آمریکا و متحدانش فرود نیاورده و نخواهد آورد و با اتکا به توان خود، دست برادری به سوی همسایگان دراز کرده است.

ایران سر تسلیم در مقابل آمریکا و متحدانش فرود نمی‌آورد

به گزارش عصرپرس، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند، اظهار داشت: بدون تردید نظام سنتی دوقطبی در جهان فروپاشیده است و قدرت‌های جدیدی در غرب و شرق سر برآورده‌اند. برخی قدرت‌ها و بازیگران منطقه‌ای واقعیات نوین جهان را برنمی‌تابند و متاسفانه هیچ مقطعی از جهان از آسیب‌ها در امان نیست.

وی ادامه داد: آمریکا و برخی قدرت‌ها با اعزام واحد‌های نظامی به مناطق مختلف و بکارگیری ادبیات زور، بی‌نظمی را گسترش می‌دهند. آمریکا با حمایت از داعش، بخش بزرگی از غرب آسیا را دچار بحران کرده و زمینه آواره شدن و کشته شدن را فراهم آورده است.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: حمله اخیر هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه، مصداق بارز رفتار غیرقانونی است. آنان با صدور گسترده تسلیحات به کشور‌های مختلف منطقه از جمله عربستان، زمینه ایجاد جنگ را فراهم می‌کنند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه سر تسلیم در مقابل آمریکا و متحدانش فرو نیاورده است و نخواهد آورد و با اتکا به توان خود، دست برادری به سوی همسایگان دراز کرده است.

سرلشکر باقری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ویژگی‌های اقیانوس هند، باعث شده است که این منطقه از جهان، اثرگذار باشد و این اثرگذاری فراتر از منطقه است. هرگونه تغییر در شرایط امنیتی اقیانوس هند رابطه مستقیم با امنیت دیگر مناطق جهان دارد. حضور گسترده واحد‌های نظامی برخی قدرت‌های بزرگ و مداخلات آن‌ها در منطقه اقیانوس هند، باعث ایجاد ناامنی شده که نمونه بارز این ناامنی‌ها، بمباران گسترده مردم یمن در سواحل اقیانوس هند است.

وی بیان کرد: نیرو‌های مسلح کشور ما به عنوان کشوری پیشرو در مقابله با تروریسم، آماده است تجارب خود را در اختیار سایر کشور‌ها قرار دهد.

سردار باقری تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۵۱ ناوگروه به اقیانوس هند برای مقابله با دزدان دریایی و ناامنی دریایی اعزام کرده است.

اجلاس فرماندهان نیروی دریایی اقیانوس هند با حضور ۳۲ کشور حاشیه این اقیانوس در تهران آغاز بکار کرد.

در این مراسم که رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان و نیز فرمانده ارتش حضور دارند دراین سه روز مسائلی نظیر امنیت دریایی، همکاری و همگرایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در این اجلاس برخی کشور‌هایی با عنوان عضو و برخی نیز به عنوان ناظر از جمله کشور‌هایی نظیر انگلستان، فرانسه، ژاپن، آلمان، ترکیه، چین، مراکش، عمان، عراق، سوریه، بنگلادش، مالزی، استرالیا، جمهوری آذربایجان، برزیل، گامبیا، یونان، هند، اندونزی، ایتالیا، کنیا، موزامبیک و نامیبیا حضور دارند.

اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند در سال ۲۰۰۸ به میزبانی کشور هند برگزار شد و بعد از آن هر دو سال یکبار برگزار می‌شود.

از امروز جمهوری اسلامی ایران به مدت دو سال ریاست دوره‌ای این اجلاس را برعهده خواهد داشت و اجلاس بعدی در سال ۲۰۲۰ در کشور فرانسه برگزار می‌شود.

در این اجلاس برخی کشور‌ها که در حاشیه اقیانوس هند قرار ندارند به عنوان ناظر حضور دارند.

حوزه اقیانوس هند با مساحتی بالغ بر ۱۰۱ میلیون کیلومترمربع و با جمعیتی بالغ بر ۲.۶ میلیارد نفر یکی از بزرگترین پهنه‌های آبی جهان است.

این اقیانوس با اتصال به سه تنگه راهبردی تنگه هرمز، باب المندب (شاخ آفریقا خلیج عدن) و ماداگاسکار (جنوب شرق آسیا) بیشترین تجارت دریا را به خود اختصاص داده است.

سالانه بیش از یکصد هزار کشتی تجاری از این اقیانوس بزرگ تررد دارد و حدود یک میلیارد تن نفت خام هم در اقیانوس هند حمل و نقل می‌شود.

 پیشگیری و بهداشت در اولویت برنامه‌های نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: ترویج و توسعه فرهنگ پیشگیری و بهداشت، با همکاری و تعامل بخش‌های تاثیرگذار نیرو‌های مسلح در حوزه بهداشت و سلامت، امکان‌پذیر خواهد بود.

سرلشکر پاسدار محمد باقری در پیامی به فرماندهان، مدیران و مسئولین و عموم کارکنان نیرو‌های مسلح، با اشاره به منویات فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر ضرورت حفظ و ارتقای سلامت کارکنان، گرامیداشت هفته سلامت با شعار محوری «پوشش همگانی سلامت؛ برای همه، در همه جا» را فرصت مغتنمی دانست و اظهار کرد: با توجه به تاکید دین مبین اسلام در مورد اهمیت نعمت صحت و سلامت و توصیه به رعایت بهداشت جسم و روان و نظر به اینکه روش‌های پیشگیرانه بسیار آسان، کم هزینه، اطمینان بخش و درد و رنج و عارضه کمتری برای انسان دارند، ضرورت ایجاب می‌کند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در امر پیشگیری و بهداشت و فراهم کردن ساز و کار‌های آن در اولویت برنامه‌های سازمان‌های نیرو‌های مسلح قرار گیرد تا از این طریق، فرهنگ پیشگیری و بهداشت بر کارکنان و سازمان‌های نیرو‌های مسلح، حاکم شده و مسیر تامین سلامتی تا حدود زیادی پیموده شود.

وی اظهار داشت: تامین سلامتی مسئولیتی فردی، همگانی و سازمانی است و در این رابطه فرماندهان، مدیران و مسئولین تاثیرگذار بر وضعیت بهداشت و سلامت نیرو‌های مسلح وظیفه دارند تا با حمایت موثر از برنامه‌های سلامت محور و تاکید بر آموزش همگانی، جلب مشارکت فعال و ترغیب آحاد کارکنان و خانواده محترم آنان برای اتخاذ رفتار‌های بهداشتی در زندگی روزمره، زمینه‌های ارتقای سلامت و افزایش آمادگی دفاعی و توان رزم نیرو‌های مسلح را فراهم آورده و این رویه را همواره حفظ و تقویت کنند.

سرلشکر باقری اصلاح سبک زندگی با بهره گیری از الگوی اسلامی – ایرانی و همچنین ترویج و توسعه فرهنگ پیشگیری و بهداشت را گامی اساسی در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا پیرامون اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت، امداد و درمان عنوان کرد و گفت: بی‌شک این مهم با همکاری و تعامل بخش‌های تاثیرگذار نیرو‌های مسلح در حوزه بهداشت و سلامت، امکان پذیر خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۷ به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» و در راستای ارج نهادن و حمایت از تولیدات داخلی، ضروری است مراکز بهداشتی، امدادی و درمانی نیرو‌های مسلح، ضمن تعدیل و تدبیر مصرف، تامین اقلام و تجهیزات تخصصی مورد نیاز از محل کالا‌های تولید داخل کشور و قابل رقابت با کالا‌های خارجی را مورد توجه ویژه قرار دهند.

 

منبع: صداوسیما


نام:
ایمیل:
* نظر: