اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۸۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 21 April 2018
در نشست هم اندیشی مسئولان دولتی با رئیس جمهور؛
وزیر کشور رضایت مندی مردم ، امنیت، قانون گرایی و امید آفرینی و مبارزه با فساد اقتصادی و رانت را از مهم ترین اولویت های این وزارتخانه در سال 97 عنوان کرد.

افزایش رضایت‌مندی مردم باید اولویت همه باشد

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست هم اندیشی مدیران و مسئولان دولتی با رئیس جمهور افزود: مردم تفکیکی بین نهاد‌های مختلف قایل نیستند و همه ما را یکپارچه می‌بینند و چنانچه نگاه مردم به ما نگاه ناکارآمدی باشد همه زیرسوال می‌رویم.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت جدی با آن مواجه هستیم بحث خشکسالی و عوارضی است که در حوزه‌های اجتماعی خواهد داشت و ما اوایل امسال مواجه بودیم با مشکلاتی درباره خشکسالی در اصفهان، یزد، ارومیه، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان‌ها که اگر همه باهم تلاش نکنیم و برنامه منسجمی را برای بحران خشکسالی ارایه نکنیم دچار مشکل خواهیم بود.

رحمانی فضلی ادامه داد: این موضوعی نیست که بعد‌ها نیرو‌های امنیتی و انتظامی بخواهند در کف خیابان با آن مواجه شوند و خوشبختانه اخیرا وزارت نیرو در این زمینه برنامه‌های خوبی ارایه کرده است و استانداران برنامه‌های حوزه استانی خودشان را در زمینه خشکسالی ارایه کرده اند.

 ضرورت توجه به افزایش مطالبات مردم

وزیر کشور در ادامه گریزی هم به بحث تحرکات اجتماعی در سال جدید زد و افزود: رصد‌هایی که از گذشته داشته ایم ادامه خواهیم داد ضمن اینکه باید به افزایش مطالبات مردم هم توجه کنیم و پاسخ مناسبی را برای حل این مشکلات ارایه کنیم.

رحمانی فضلی گفت: متاسفانه برخی به جای اینکه امید را در جامعه نشر دهند با ترویج ناامیدی نشاط را از جامعه می‌زدایند و ما باید امید و نشاط را مبنای کار خود قرار دهیم چراکه به دلایل سیاسی یا مخالفت‌ها با دولت گاهی روندی پیش می‌آید که موجب کاهش نشاط و افزایش ناامیدی در جامعه می‌شود و به نفع هیچ کس نیست که این ناامیدی و یاس در جامعه جاری شود چه آن‌ها که با نگاه سیاسی مسایل را تحلیل می‌کنند و چه آن‌ها که نگاه اجتماعی دارند همه توجه داشته باشیم که اگر مردم را ناراضی کنیم و به کف خیابان بکشیم به نفع هیچ کسی نیست.

وی افزود: در آن پنج روز اغتشاشات در سال گذشته شعار‌ها محدود به دستگاه‌ها و نهاد‌های خاصی نبود بلکه از مقدسات تا ساختار‌های اصلی نظام و عملکرد مسئولین همه مورد هجمه قرار گرفت.

وزیر کشور با اشاره به موضوع امنیت در کشور گفت: امنیت بستر و زمینه ساز همه فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و از همه خواهش می‌کنم به گونه‌ای عمل کنیم که مسایل در آرامش اجتماعی پیش برود.

خط سیاسی دشمن؛ نمایش ناکارآمدی نظام در مقابل مطالبات مردم

رحمانی فضلی افزود: موضوع تبلیغات و استفاده نادرست از روش‌های تبلیغاتی در عرصه سیاسی بحث دیگری است که همه مسئولان باید به آن توجه کنند چراکه متهم کردن همه به فساد، تقویت احساس تبعیض و انتشار اخبار مرتبط با موضوع رانت بین مسئولین بجز ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم چیز دیگری را به دنبال ندارد.

وی گفت: درحال حاضر خط سیاسی دشمن ناکارآمد جلوه دادن نظام سیاسی در مقابل مطالبات مردم است و این درحالی است که شاخص‌های کلان و خرد نشان می‌دهد مسیر را می‌توان با وحدت و همدلی قوی‌تر و سریع‌تر آن را پیش ببریم و ما برای اینکه بتوانیم در سال ۹۷ این مسیر تعیین شده را با قوت طی کنیم لازم است به مساله رضایتمندی مردم توجه کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: امروز مخرج مشترک فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و امنیتی با فریب رسانه‌های مختلف اعلام نارضایتی مردم از نظام است و ما باید بدانیم باوجود نارضایتی نمی‌توانیم کار‌ها را پیش ببریم.

رحمانی فضلی گفت: ما حداقل در روز ۵ میلیون مراجعه کننده به نهاد‌های اداری در قوای مختلف داریم و باید ببینیم از میان این تعداد چند نفر راضی هستند و درحال حاضر بین رضایتمندی و نارضایتی فاصله وجود دارد.

 تلاش برای نابودی ریشه‌های فساد در محور‌های اجرایی کشور

وی تاکید کرد: موضوع دیگر که در وزارت کشور از اولویت‌های اصلی قرار دارد مساله امنیت است. ما امنیت را به صورت کامل در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داریم و امنیت را جدای از هم نمی‌دانیم هرچند که امنیت نظامی در مرز‌ها برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، اما به همان نسبت برای امنیت حوزه اجتماعی و فرهنگی هم برنامه ریزی کرده ایم.

وزیر کشور گفت: مبارزه جدی با فساد اقتصادی و رانت خواری موضوع دیگری است که امسال با جدیت پیگیری می‌کنیم تا بدون گسترش اتهامات به یکدیگر که ناامنی فکری در جامعه ایجاد می‌کند کار‌ها را به پیش ببریم ضمن اینکه همه باید تلاش کنیم ریشه‌های فساد در محور‌های اجرایی کشور از بین برود.

رحمانی فضلی توجه به قانون و قانون گرایی را یکی دیگر از برنامه‌های مهم برای سال جدید برشمرد و تاکید کرد: آقای رئیس جمهور اشاره و تاکید داشت به حفظ حرمت مردم و توصیه کرد همه مدیران به مردم و همه کسانی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند با دیده احترام نگاه کنند.

حوادث سال گذشته با کمترین هزینه اجتماعی مدیریت شد

وزیر کشور گفت: به همت شورای امنیت، شورای تأمین و نیرو‌های امنیتی در جریان حوادث سال گذشته موفق عمل کردیم و مسائل مختلف با کمترین هزینه اجتماعی مدیریت شد.

رحمانی فضلی در جلسه هم اندیشی مدیران دولت تدبیر و امید افزود: سال گذشته در حوزه امنیتی شاهد اتفاقات ریز و درشتی ازجمله در مواردی عبور تروریست‌ها از مرز و درگیری با آن‌ها در نوار مرزی بودیم، اما نیرو‌های امنیتی در همه موارد موفق عمل کردند.

وی گفت: به استثنای حوادث تروریستی مانند ورود تروریست‌ها به مجلس، پنج شب ناآرامی در یکی از خیابان‌های تهران و ناآرامی و بی نظمی در ۱۰۰ شهر‌ها که منجر به درگیری مأموران با اغتشاشگران و بر هم زنندگان نظم در ۴۲ شهر شد، عملکرد نیرو‌های امنیتی و انتظامی قابل قبول بود.

رحمانی فضلی افزود: در سال جدید نیز با توجه به وجود ناآرامی‌ها در منطقه، کشور ما در شرایط مطلوب امنیتی به سر می‌برد.

وی گفت: در زمینه حوادث غیرمترقبه نیز مهمترین حادثه؛ زلزله کرمانشاه بود که به نحو مطلوبی مدیریت شد، البته با توجه به اینکه مردم خانه و کاشانه شان را از دست دادند، هر کاری انجام دهیم نارضایتی وجود دارد، اما اقدامات مطلوبی صورت گرفت.

تلاش دستگاه‌های اجرایی برای کاهش تنش‌

وزیر کشور با اشاره به موضوع پیگیری بحث آسیب‌های اجتماعی در دستگاه‌های مسئول افزود: دو جلسه برای هماهنگی موضوع آسیب‌های اجتماعی در خدمت مقام معظم رهبری بودیم و ۲۲ اردیبهشت نیز یک بار دیگر در محضر ایشان خواهیم بود.

رحمانی فضلی ادامه داد: آنچه که در این زمینه مشهود است همدلی و همگرایی میان دستگاه هاست.

وی گفت: در حوزه فرهنگی نیز شاهد برگزاری رویداد عظیم فرهنگی اربعین بودیم که در آن دستگاه‌های مختلف دو میلیون زائر را از در خانه تا یک کشور خارجی همراهی کردند، اما در این زمینه نیز با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به نحو شایسته‌ای حضور مردم در این مراسم مدیریت شد.

رحمانی فضلی افزود: در سال گذشته در یک روز شاهد ۵۰ تجمع مردم در اعتراض به عملکرد مؤسسات مالی و اعتباری بودیم، همچنین اعتراضات کارگری و نوسانات ارز نیز برخی مسائل را در پی داشت، اما در مجموع هزینه اجتماعی زیادی نداشت.

وی گفت: جمع بندی همه موارد نشان می‌دهد عملکرد قابل قبولی وجود داشته است، اما همچنان با مواردی روبرو هستیم که می‌تواند مسئله ساز باشد.

وزیر کشور تصریح کرد: ما با مسائل منطقه‌ای و با تهدیدات مختلف مواجه هستیم، از آنجایی که عربستان در مقابله با جمهوری اسلامی ایران فعال‌تر شده، انتظار می‌رود تهدیدات در زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی وجود داشته باشد.

رحمانی فضلی خطاب به مسئولان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید تلاششان این باشد که تنش‌ها را کاهش دهند، هر نوع ضعف و کم کاری در مباحث مختلف تبعاتی در پی خواهد داشت و ناکارآمدی دستگاه‌ها منجر به مواجهه مسئولان با مردم در کف خیابان خواهد شد که این بدترین حالت است.

 اگر دستگاه‌های اجرایی قانون را اجرا کنند، مشکلات حل می‌شود

وزیر کشور گفت: متاسفانه یکی از ضعف‌های اساسی ما در جامعه بی توجهی به قانون، عدم اجرای صحیح قانون دور زدن و بی اعتنایی به قانون است.

رحمانی فضلی در ادامه سخنانش در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت افزود: اگر دستگاه‌های اجرایی واقعا تصمیم بگیرند آنچه را که قانون است اجرا کنند خیلی از این مشکلات حل و رضایت مندی حتما ایجاد می‌شود.

وی گفت: ما در وزارت کشور به دنبال آن خواهیم بود و توصیه ما در دستگاه‌های مختلف در کنار همه کارهایمان امیدآفرینی، تقویت و ایجاد نشاط در جامعه است، ​ یک جامعه با امید، نشاط و امیدوار می‌تواند یک جامعه شاداب و پر انگیزه‌ای برای حرکت باشد.

وزیر کشور افزود: اگر ما تلاش کنیم و بخواهیم واقعا این کار امکان پذیر خواهد بود، ملت، کشور و انقلاب اسلامی و دولت باانگیزه جدی و پای کار با حمایت‌های رهبری حتما بر همه مشکلاتی که دشمنان ما بر علیه ما طراحی می‌کنند با وحدت انسجام و یکپارچگی و با همدلی و همکاری و علاقه پیروز خواهند شد، ان شاء​الله سال ۱۳۹۷ را تبدیل خواهیم کرد به یک سال پر از نشاط، امید، کار، تلاش، پیشرفت و عدالت.


نام:
ایمیل:
* نظر: