اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - 19 April 2018
صالحی در ادامه دیدارهای خود در عراق عنوان کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رییس دیوان وقف سنی عراق گفت: عراق برای ایرانی ها تنها یکی از کشورهای همسایه نیست بلکه یک کشور برادر است که با آن رابطه تاریخی عمیق قبل و بعد از اسلام دارد و در واقع ایران و عراق دوشاخه از یک ریشه هستند.

ایران و عراق دو شاخه از یک ریشه تاریخی و فرهنگی هستند

به گزارش عصرپرس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی افزود: در بازدیدی که از موزه ملی عراق داشتم از نزدیک اشتراکات فراوان تاریخی و ریشه های مشترک میان دو ملت ایران و عراق را مشاهده کردم.

وی گفت: دشمنان جهان اسلام برای خاورمیانه نقشه های خاصی طراحی کرده‌اند و علیه ملت ها و کشورهای اسلامی برنامه دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیدایش رژیم صهیونیستی در دهه چهل میلادی و نیز فتنه تکفیری‌ها و تروریست‌ها در منطقه در یک دهه گذشته را از مصادیق اقدام برای ایجاد تفرقه و فتنه مذهبی میان کشورهای منطقه ارزیابی کرد.

صالحی گفت: در عراق طرح وسیعی طراحی کردند تا این کشور کانون فتنه مذهبی باشد اما هوشیاری مردم و علما و رهبران مذهبی و سیاسی عراق این فتنه را خنثی کرد.

وی افزود: تجربه عراق که همیاری ملی برای خاموش کردن فتنه بود می تواند الگویی برای جهان اسلام باشد این تجربه هم در بخش مقاومت و جهاد نظامی بود و هم در بعد حرکت فرهنگی انجام شد و تلاش فکری گسترده ای برای مقابله با ریشه ها و زمینه های پرورش تفکر افراطی صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران با نگاه تقریب و ایجاد همدلی بین امت اسلامی حرکت می کند و امیدواریم تجربیات عراق و ایران موجب همکاری ها و تبادل های بیشتر در زمینه تقریب بین مذاهب و مقابله با فتنه های مذهبی شود و ایران در این زمینه آماده استفاده از تجربیات دیوان وقف سنی عراق و به طور کلی همه بخش های ذیربط در کشور عراق است.

در این دیدار علامه شیخ عبداللطیف الهمیم رییس دیوان وقف سنی عراق نیز گفت: طرح های صهیونیستی با ایجاد فتنه مذهبی به دنبال نابودی و خارج کردن کشورهای اسلامی از گردونه یکی پس از دیگری هستند اما ما جلوی آن می ایستیم.

وی تاکید کرد: از طرح دشمن برای ایجاد فتنه مذهبی آگاه هستیم و این طرح صهیونیستی دنبال خارج کردن کشورهای اسلامی از عرصه قدرت و تاثیرگذاری در منطقه است.

رییس دیوان وقف سنی عراق با اشاره به بحران هایی که در سال های اخیر در عراق و سوریه ایجاد شده است گفت همه کشورهای عربی و اسلامی مورد هدف و تهدید هستند و باید با وحدت کلمه و هوشیاری برای نجات کشورهایمان تلاش کنیم.

وی با تشریح فعالیت‌های دیوان وقف سنی عراق در مقابله با طرح فتنه مذهبی به برنامه ها و اقدامات این دیوان در حوزه اصلاح منابع آموزشی مدارس دینی و همچنین آموزش و توجیه روحانیون و ائمه جماعات اشاره کرد.

رئیس دیوان وقف سنی عراق گفت در این زمینه با اهانت به مذاهب دیگر یا نفرت پراکنی مقابله کرده‌ایم و موارد توهین آمیز و یا مشوق تروریسم را از کتابهای درسی مدارس علمیه خود حذف کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از تلاش های قابل توجه دیوان وقف سنی عراق در حوزه های مختلف برای مبارزه فکری و فرهنگی با افراط گرایی و درعین حال کمک عملی به مردم رنجدیده عراق برای کاهش آلام ناشی از تروریسم و آوارگی قدردانی کرد.

صالحی افزود: تلاش برای تقویت تفکر معتدل همراه با عقلانیت و به دور از افراط و تفریط از جمله اقدامات مهمی است که دیوان وقف سنی عراق انجام داده است و می تواند بستر مناسبی برای همکاری ها و تبادل تجربیات و همچنین تقویت تقریب بین مذاهب در سطح منطقه باشد.

وی گفت: این همکاری ها می تواند نه تنها زمینه بازگشت تفکرات افراطی در عراق و همچنین در منطقه را از بین ببرد بلکه ریشه های آن را بخشکاند.

صالحی در جریان دیدار از دیوان وقف سنی همچنین از موزه اسلامی این دیوان حاوی اماکن و رویدادهای تاریخ صدر اسلام در قالب ماکت بازدید کرد

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: