اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - 18 April 2018
در دیدار صالحی با نایب رییس اول پارلمان عراق؛
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر به عراق با شیخ همام حمودی نایب رییس اول پارلمان عراق دیدار و گفت و گو کرد.

عراق خواستار توسعه همکاری‌های هنری با ایران شد

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در این دیدار ضمن تبریک پیروزی های اخیر ملت و دولت عراق بر تروریسم، گفت: عراق در هفته های آتی شاهد بزرگترین حرکت مردمی یعنی انتخابات سراسری پارلمان است که مصداق مردمسالاری در عراق به شمار می رود و نقش مهمی در سرنوشت مردم این کشور خواهد داشت.

صالحی افزود: هویت فرهنگی جانمایه جمهوری اسلامی ایران است و اگرچه روابط و همکاری های مختلف میان دو کشور اهمیت بسیاری برای ما دارد اما روابط فرهنگی شالوده سایر روابط است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت های بسیاری انجام داده و در تمامی حوزه ها رشد وتکامل داشته است.

وی به انتشار نزدیک به ۸۰ هزار عنوان کتاب و تولید بیش از ۱۰۰ فیلم بلند در یک سال گذشته در ایران اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ مرکز آموزشی هنرهای گوناگون در ایران فعال است که به عنوان نمونه در خانه سینما بیش از ۳۰ موسسه تخصصی گردهم آمده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجربیات ایران می تواند در اختیار ‌دوستان عراقی قرار گیرد و جمهوری اسلامی با علاقه مندی تجارب خود را به ملت عزیز عراق منتقل می کند.

صالحی افزود: شرایط مختلف، زمانی عراق را تحت فشار قرار داد، اما عراق امروز از این شرایط سخت عبور کرده و به سوی موفقیت پیش می رود .

وی در رابطه با سفرهای زیارتی هم گفت: همکاری های خوبی میان دو طرف صورت گرفته و در حال حاضر سالانه نزدیک به چهار میلیون ایرانی به عراق سفر می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: فرصت های مناسبی برای تبادلات رسانه ای  میان ایران و عراق وجود دارد که با تبادل نظر می توان آن را افزایش داد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

در این دیدار  شیخ همام حمودی نائب رئیس اول پارلمان عراق گفت: عراق خواهان توسعه همکاری های هنری با جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: همکاری های فرهنگی و هنری میان دو کشور وجود دارد و ما خواستار توسعه آن هستیم.

وی گفت: ما می دانیم ایران موفقیت های زیادی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و کشاورزی داشته است و یکی از ویژگی های مهم جمهوری اسلامی ایران نیز فرهنگ آن است و این که ایران کشوری اسلامی و دینی است.‌

نایب رئیس پارلمان عراق گفت: ما مایلیم همکاری های مشترک فرهنگی و تبادلات مختلف در مقوله های فرهنگی بویژه هنری داشته باشیم.

وی با اشاره به توانمندی بالای سینمای ایران و نیز برخورداری از زیرساخت های لازم خواستار سفر بازیگران مطرح ایرانی به عراق شد و از علاقه مندی مردم عراق به هنرمندان ایرانی سخن گفت.

حمودی افزود: تجربه مقابله با داعش یکی از مواردی است که در شرایط کنونی می توان در قالب مستند یا فیلم روی آن کار کرد تا در اختیار دیگر کشورها و نسل های آینده قرار بگیرد.

وی افزود: اگر چه رژیم حزب بعث عراق تلاش کرد که دیوار بلند بین مردم و اشتراکات فرهنگی دو کشور ایجاد کند، اما پس از سقوط آن ها به سرعت این موانع برچیده شد و ما امروز شاهد افزایش روابط بین دو کشور هستیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: