اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - 10 April 2018
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۹۶ مجموع مصارف و مخارج کشور را ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که طبق گزارش خزانه ۱۰۰ درصد محقق شد.
تحقق ۱۰۰ درصدی لایحه دولت در بودجه سال ۹۶به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،  محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود خاطرنشان کرد: البته به لایحه دولت، مجلس ۲۶ هزار میلیارد تومان افزود که محقق نشد و میزان تحقق بودجه نسبت به مصوبه مجلس ۹۲و ۳ دهم درصد تحقق یافت.

وی در عین حال با یادآوری بودجه ۲۸۳ هزار میلیارد تومانی سال ۹۵ گفت: در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن ۱۳ درصد رشد داشت.

این مقام مسئول به نرخ تورم ۸ و ۲ دهم درصدی مرکز آمار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: نسبت تورم به قیمت ثابت از نظر بودجه و منابع و مصارف ۵ درصد رشد را نشان می دهد.

 رشد ۴ و ۷ دهم درصدی اقتصاد در سال ۹۶ 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نرخ رشد اقتصاد کشور در سال ۹۶ با احتساب نفت ۴ و ۴ دهم درصد و بدون احتساب آن ۴ و ۷ دهم درصد بود.

 نوبخت خاطرنشان کرد: البته طبق گزارش صندوق بین المللی پول با بررسی ۴۰ شاخص رشد اقتصاد کشور ۴ و ۳ دهم درصد بود.

وی درباره درآمدهای عملکرد ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی گفت: سه محل درآمدی فرا درآمدها(عمده آن از محل مالیاتها و حقوق گمرکی)، واگذاریهای دارایی های سرمایه ای(عمده آن نفت و بقیه از محل واگذاریهای اموال منقول و غیرمنقول دولتی) و اوراق که نوعی تامین مالی است تشکیل داد.

این مقام مسئول گفت: البته ما میزان درآمدهای کشور را از سه محل یادشده ۱۵۹ هزار میلیارد تومان در لایحه پیش بینی کردیم که این میزان با ۵ درصد افزایش به ۱۶۷ هزار و نیم میلیارد تومان رسید.

نوبخت ادامه داد: پیش بینی ۱۱۲۷۰۰ میلیارد تومان از محل مالیاتها بود که این میزان نیز با ۲ درصد افزایش به ۱۱۵۶۰۰ میلیارد تومان رسید ولی چون دولت ۳ هزار میلیارد تومان تهاتر داشت سال ۹۶همه این مبلغ دست دولت را نگرفت.

متوسط فروش هر بشکه نفت در سال گذشته 53 دلار بود
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: متوسط فروش هر بشکه نفت در سال گذشته 53 دلار و هر بشکه میعانات 55 دلار بود.

 نوبخت افزود: در نیمه اول سال گذشته قیمت نفت در هر بشکه به 40 دلار هم رسید و ما در سال گذشته به طور متوسط هر بشکه نفت را 53 دلار فروختیم.

وی ادامه داد: فروش نفت را در دو سناریو در سال گذشته به مجلس دادیم یعنی فروش هر بشکه نفت بین 50 تا 55 دلار را پیش بینی کردیم.

نوبخت افزود: پیش بینی می شد 309 هزار میلیارد تومان براساس فروش هر بشکه نفت 50 دلار کسب شود و در صورتی که هر بشکه نفت 55 دلار به فروش برسد 10 هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه می شود.

وی گفت: آنچه محقق شد فروش نفت با قیمت 53 دلار در هر بشکه بود و 92 هزار و 200 میلیارد تومان از محل فروش نفت در سال گذشته درآمد کسب کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: تمام 320 هزار میلیارد تومانی که دولت برای منابع در بودجه سال گذشته در نظر گرفته بود محقق شد.

نوبخت درباره مصارف دولت گفت: مصارف دولت به چند بخش تقسیم می شود که هزینه به دستگاه ها برای امور جاری و اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از موارد مصارف دولت هستند.
وی ادامه داد: دولت 243 هزار و 600 میلیارد تومان به صورت هزینه پیش بینی کرده بود که این رقم را در لایحه بودجه 236 هزار و 300 میلیارد تومان ارائه کرده بود و مصوب مجلس برای این هزینه 253 هزار و 800 میلیارد تومان بود.

نوبخت گفت: در خصوص اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای دولت در سال گذشته در مجموع بیش از 50 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی اختصاص داده است که این میزان 10 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت.

وی افزود: از 50 هزار میلیارد تومان پولی که به طرح های عمرانی داده شده 42 هزار و 100 میلیارد تومان آن از خزانه، هزار و 200 میلیارد تومان طبق ماده 10 و 12 از خزانه و بیش از 6 هزار و 300 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای آب های مرزی اختصاص دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای پرداخت بدهی خود به پیمانکاران 21 هزار میلیارد تومان برای انتشار اوراق مشارکت پیش بینی کردیم که 20 هزار و 900 میلیارد تومان آن محقق شد.

در سال گذشته 819 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در 9 ماهه اول سال گذشته 836 هزار نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد 819 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شد.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری در سازمان برنامه و بودجه افزود: با توجه به اینکه سال گذشته سال تولید و اشتغال نامگذاری شده بود بودجه ما توانست در تولید ناخالص داخلی 4 و 4 دهم درصد با نفت رشد داشته باشد و 4 و 7 دهم درصد بدون نفت رشد را نشان می دهد که این آمار مربوط به 9 ماهه ابتدای سال گذشته است.
وی گفت: در 9 ماهه اول سال گذشته 836 هزار نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد 819 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شد.

نوبخت با اشاره به اینکه ما 4 بازار مهم در کشور داریم افزود: اولین بازار مهم بازار کالاست که در کشور ما نسبتاً متعادل بوده و ما کمبود کالا نداریم، دومین بازار مهم بازار کار که ما در این بازار بیکاری را مهار کردیم که البته باید کار بیشتری انجام شود، سومین بازار مهم بازار سرمایه که یک بازار قابل ثبات در کشور است و شاخص ها هیچ تنزلی نکرده، چهارمین بازار مهم بازار پول است که این بازار دچار تزلزل شده البته این تزلزل در بازار فرعی آن یعنی بازار ارز است.

وی ادامه داد: بازار ارز بازار بسیار مهمی است اما نباید نابسامانی آن را با کل اقتصاد در نظر بگیریم زیرا در شرایط حاضر جهان هم معتقد است که اقتصاد کشور ما در حال رشد است و مسیر ما در اقتصاد رو به اصلاح و بهبود است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: شرایط بازار ارز ما قابل دفاع نیست اما حساب بازار ارز را با حساب سه بازار دیگر معادل نکنید.

نوبخت با اشاره به اینکه ما در جنگ اقتصادی بزرگی هستیم، افزود: رسانه های بیگانه معتقدند که اقتصاد ما فروپاشیده شده است و ما نباید با مارش بیگانگان پا بکوبیم.

وی گفت: روی سخنم با رسانه هایی است که در این موارد با حساسیت روبرو هستند و ما انتظار داریم که عین واقعیت را بیان کنند.

خرید و فروش ارز در غیر از صرافی های مجاز قاچاق محسوب می شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بانک مرکزی از طریق ثبت سفارش اقدام به باز کردن ال سی واردکنندگان می کند و برای مسافران هم طبق مستندات سفرشان ارز ارائه می شود گفت: خرید و فروش ارز در غیراز صرافی های مجاز قاچاق محسوب می شود.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با اشاره به التهابات روزهای اخیر بازار ارز گفت: تامین ارز از دو محل درآمدهای نفتی با حدود 50 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی حدود 47 میلیارد دلار تامین می شود اما میزان مصارف آن حدود 52 میلیارد دلار واردات کالا و چیزی بیش از 20 میلیارد دلار واردات خدمات است که در مجموع مبلغ 76 میلیارد دلاری را تشکیل می دهد بنابراین همچنان میزان ارز در اختیار مان بیش از واردات آن است .

وی ادامه داد: با وجود این دولت موظف است در این شرایط سیاسی ارز خرید آپارتمان و خودروی لوکس برخی را در آن سوی کشور تامین کند و زمینه دلالی یکسری افراد را فراهم کند.

نوبخت علت تقاضای نامتعارف ارز را پیش بینی آینده برخی افراد دانست که می خواستند پس اندازهای محدودشان را به سمت بازار ارز سوق دهند تا ارزش ریال و قدرت پولشان حفظ شود .

وی گفت: برای رفع این مشکل بانک مرکزی سیاست های جدیدی اتخاذ کرد از جمله انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد که 200 هزار میلیارد تومان از نقدینگی موجود نیز از این طریق جذب شد همینطور اوراق گواهی سپرده ارزی منتشر شد و تصمیم دیگری نیز در باره طلا گرفت اما با وجود این سه اقدام برخی در پی خروج سرمایه و دارایی به صورت سرمایه ارزی از کشور بودند بنابراین تعادل عرضه و تقاضا دربازار ارز برهم خورد.

نوبخت افزود: آنچه در حال حاضر درباره آن به نتیجه رسیده ایم کنترل هر دو قسمت عرضه و تقاضای ارز که بر این اساس ارز حاصل از صادرات 50 میلیارد دلاری نفت مستقیما وارد خزانه می شود و برای ارز 46 میلیارد دلاری غیرنفتی هم تصمیم دیگری اتخاذ شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: از آنجا که صادرکنندگان از مشوق های صادراتی و معافیت های مالیاتی بهره مند می شوند باید طبق مصوبات سیاست جدید درآمدهای ارزی حاصل از صادرات را در شبکه رسمی و سامانه خاص ثبت کنند تا مطمئن شویم ارز صادرات غیرنفتی در خارج رسوب نمی کند که با این سیاست مطمئن تر منابع ارزی مان را مدیریت می کنیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی این سامانه به معنای بازگشایی مجدد پیمان سپاری ارزی نیست در عین حال از حرکت استفاده از یورو به جای دلار در مبادلات تجاری خبر داد.

نوبخت پیش بینی کرد: با این برنامه ها و سایر اقداماتی که در مدیریت بازار عرضه و تقاضای ارز صورت می گیرد این بازار ملتهب و پرنوسان به آرامش پیشین خود بازگردد.

لزومی ندارد مبادلات خارجی را با دلار انجام دهیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: استفاده از یورو در مبادلات خارجی مزایایی دارد و روش پسندیده ای است و لزومی ندارد مبادلات خارجی را با دلار انجام دهیم.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری در سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران درباره جایگزین شدن یورو به جای دلار در مبادلات خارجی افزود: بحث تبدیل نظام ارزی از دلارمحور به یورو مدت هاست که مطرح شده و این روش روش پسندیده ای است و مزایایی به همراه دارد که امیدواریم بتوانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دلار دارای محدودیت هایی است که یورو این مشکلات و محدودیت ها را ندارد و آقای سیف فرصت هایی که برای مبادلات ارزی برپایه یورو را وجود دارد هنوز رسانه ای نکرده ولی مقدماتی در این زمینه صورت گرفته است.

نوبخت اقتصاد ایران را اقتصاد دولت بازار دانست و گفت: در این نوع نظام دولت مالکیت را به بخش خصوصی واگذار می کند و هر جا احساس کرد که اقتصاد آزاد و بازار نمی تواند پاسخگو باشد وارد عمل می شود.

وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم افزود: شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم را مشخص می کند و در سال گذشته هر کیلو گندم با قیمت هزار و 300 تومان خریداری می شد که در حال حاضر نیز با همین قیمت ادامه دارد.

نوبخت ادامه داد: فعلاً دولت با همین قیمت هزار و 300 تومان در هر کیلو می تواند پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته دولت طبق وعده خود برای پرداخت پول گندمکاران عمل کرد، گفت: دولت تا پایان آبان ماه پول تمام گندمکاران را پرداخت کرد.

نوبخت افزود: رقمی که برای هر کیلو گندم در نظر گرفته شده رقم خوبی بوده است و دولت با این رقم قصد دارد از کشاورزان داخلی حمایت کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: