اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - 09 April 2018
رئیس جمهور در مراسم دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای:
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در مسیر فناوری خود کوتاه نیامده و نمی‌آییم، گفت: ملت ایران بدانند، ‌جوانان غیور کشور برای دستیابی به دستاوردهای علمی و فناوری خود، حتی یک لحظه درنگ نمی‌کنند.
از فناوری ملی کوتاه نیامدیم و نخواهیم آمدبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای، با تبریک این روز ملی مبارک به همه ملت ایران و بویژه دانشمندان کشور و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای گفت: شهدای هسته ای، جان خود را برای افتخار ملی فدا کردند و  از همه کسانی که در دوره ها و دولت های مختلف برای توسعه فناوری هسته ای گام برداشتند، تقدیر می کنیم.

 رئیس جمهور با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند ما تسلیم و تابع باشیم، گفت: برخی که شاید در میان آنها دشمنان هم باشند، می‌خواهند ما از منافع خود چشم‌پوشی کنیم، اما ما هیچ‌وقت به فکر رضایت و خشنودی بدخواهان و دیگران نبوده و نیستیم.

 روحانی افزود: برای ما اول رضایت خداوند و بعد از آن خشنودی ملت ایران اهمیت دارد و برای همه ملت‌های جهان، آرزوی خوشبختی داشته و به آنها کمک می‌کنیم، کما اینکه دنیا شاهد بود، که برای کمک به ملت‌ها در برابر تروریسم ایستادیم و پشت تروریسم و آنهایی که این تروریست ها را پرورش داده و می‌خواستند از این گروه‌های تروریستی در راستای منافع خودشان در منطقه بهره‌برداری کنند، شکستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه معلوم است دشمنان از ما ناراضی هستند و اگر مشکلی در جامعه ما بوجود آید آن را بزرگ جلوه می‌دهند و تصور می‌کنند که ما برای حل مشکلات‌مان راه‌حل نداریم، گفت: ما برای حل همه مشکلات دیروز، امروز و مشکلات احتمالی در آینده راه‌حل و برنامه‌ریزی داریم و همه باید بدانند که هر مشکلی در کشور ما بوجود بیاید، ملت ما از آن مشکل بزرگ‌تر و خدای قادر ما توان و قدرت‌اش بی‌نهایت است.

روحانی با تأکید بر اینکه اتکای ما به خدا بوده و به ملت یکپارچه و متحد خود اطمینان داریم، خاطر نشان کرد: در طول سال‌های گذشته بدخواهان و دشمنان ملت ایران می‌خواستند اینطور در دنیا جلوه کنند که ایران به دنبال اهداف غیرقانونی و نامشروع بوده و حرف و عمل ملت ایران و مسئولان با هم فاصله دارد و می‌خواستند در قطعنامه‌های نابحق خود این کشور و ملت را سال‌ها زندانی کرده و با تحریم‌های غلط و غیرانسانی ملت ما را در فشار نگه دارند.

رئیس جمهور ادامه داد: آنها تصور می‌کردند که اگر یک سوی میز مذاکره 6 قدرت جهانی باشد، ما توان آن را نداریم که منطق خود را به کرسی بنشانیم و آنها می‌توانند تحریم‌های خود را ادامه دهند.

روحانی با بیان اینکه دانشمندان بزرگ و جوانان ایثارگر و فداکار در مراکز علمی و تحقیقاتی دستاوردهای بزرگی به دست آوردند، گفت: امروز در طول دو سال گذشته از برجام بیش از 130 دستاورد مهم در حوزه هسته‌ای  داریم.

رئیس جمهور افزود: برجام حرکت را کند نمی‌کند، بلکه ما توانستیم به واسطه برجام از امکان همکاری با دیگران نیز استفاده کنیم و امروز در بسیاری از پروژه‌ها با برخی کشورهای اروپایی، روسیه و چین، همکاری‌های خوبی داریم.

روحانی با اشاره به اینکه مراکز جدیدی در سایت فردو به بهره‌برداری خواهد رسید و مسیر تحقیقات با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد، تصریح کرد: برای نخستین بار پس از برجام، ایران در تجارت هسته‌ای قرار گرفت و حدود 400 تن کیک زرد را از خارج وارد کردیم و مقداری از مواد غنی شده را فروختیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در همکاری هسته‌ای با دیگر کشورها، مسیر جدیدی را آغاز کرده‌ایم، گفت: امروز گام‌های اولیه برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای در بوشهر برداشته شده و ادامه خواهد یافت.

روحانی با تأکید بر اینکه در مسیر فناوری خود کوتاه نیامده و نمی‌آییم، افزود: ملت ایران بدانند، ‌جوانان غیور کشور برای دستیابی به دستاوردهای علمی و فناوری خود، حتی یک لحظه درنگ نمی‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای تحقیق و فناوری از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیریم اما آماده تعامل و همکاری با همگان هستیم، اظهار داشت: مبنای این دولت از ابتدا، تعامل سازنده با جهان بود.

روحانی با تقدیر از همه کسانی که در طول سال‌های طولانی گذشته در عرصه صنعت هسته ای کشور تلاش کرده اند، گفت: ما برای پیشرفت در علوم مختلف نیاز به فناوری هسته‌ای داریم، چرا که فناوری هسته‌ای جزو علوم پیشران است و در عین حالی که به دنبال پیشرفت خود هستیم، تعامل سازنده با جهان را در دستور کار خواهیم داشت.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز ما در افکار عمومی جهان دستاورد جدیدی را به دست آوردیم و آن این است که به دنیا ثابت کردیم به عهدمان وفاداریم. ما ملتی هستیم که دین و فرهنگ‌مان به ما آموخته اگر با کسی توافقی کردیم، هرگز آغازگر نقض آن نخواهیم بود.

روحانی گفت: در طول 2 سال گذشته از توافق برجام، تحریک‌های بسیاری صورت گرفت که برجام را به دست خودمان خراب کنند، اما این از سادگی آنها بود و نمی‌دانستند ملت ایران هوشیارتر و بیدارتر از این حرف‌ها است.

رئیس جمهور خطاب به دشمنان ملت ایران، گفت: اگر می‌خواهید نقض عهد کنید، باید بهای آن را هم خودتان بپردازید.

روحانی با اشاره به اینکه 15 ماه است که رئیس جمهور جدید آمریکا که ادعاهای فراوانی دارد و فراز و نشیب‌های زیادی در سخنان و عملش دیده می‌شود، در حال تلاش است که برجام را نقض کند، افزود: تازه پس از گذشت 15 ماه می‌گویند که فهمیده‌ایم که این توافق به نفع ما نیست که البته این ادعای آنها دقیق و درست نیست چرا که از ابتدا به دنبال نفع دو طرف و برد – برد بوده‌ایم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ساختمان برجام به قدری مستحکم بوده که در این 15 ماه با انواع فشارهایی که با درجه‌های مختلف بر آن وارد شده ،این ساختمان مقاومت کرده است و این از نکات مهمی است که ملت ما و نمایندگان ملت در مذاکرات با قدرت‌های جهان همواره مد نظر داشته‌اند.

 روحانی با اشاره به اینکه دشمنان میلیاردها دلار پول خرج کردند که ساختمان برجام را خراب کنند و در این راستا توئیت‌های فراوانی کردند، افزود: تا به امروز نتوانستند به این هدف خود برسند و اگر روزی بتوانند به برجام لطمه بزنند، ما در افکار عمومی جهان به عنوان ملتی پیروز که به عهدش وفادار است، شناخته شده‌ایم و اگر آنها عقب‌نشینی کنند، نشان می‌دهند که به پیمان وفادار نبوده و آبروی خود را در صحنه جهانی لکه‌دار کرده‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در همه حالت برای برجام فکر کرده و برنامه‌ریزی داریم و در صورت لطمه خوردن به آن برای فناوری و زندگی مردم، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، گفت: برجام باشد یا نباشد، برجام با آمریکا و  یا بدون آمریکا، ما برای هر شرایطی آماده ایم و برنامه داریم. آنها فکر می‌کنند با تبلیغات خود، ملت ایران از استقلال، آزادی و حاکمیت ملی خود پشیمان می‌شود، اما این ملت، هرگز از مسیر انقلاب و راه حق دست برنخواهد داشت.

 روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز آغازگر نقض پیمان نیست، اما دشمنان این ملت حتماً بدانند که از این کار پشیمان خواهند شد و می‌بینند که در طول کمتر از یک هفته آثار و نتایج آن متجلی خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته در رابطه با تحقیقات در راستای پیشران‌های هسته‌ای دستوری صادر کردم و امروز اولین دستاورد آن را شاهد بودیم، افزود: راه ما مشخص است. ما به فکر تهدید هیچ‌کس نبوده و نیستیم و قدرت ما حتی قدرت نظامی‌مان برای تجاوز به هیچ کشوری نیست.

 روحانی با بیان اینکه روابط ایران با همسایگان خود دوستانه خواهد بود، گفت: آن کسانی که سخنان نادرست می‌زنند، خواهند فهمید که این سخنان به نفع آنان نیست، چرا که ملت ایران، 40 سال است حکومت‌های مختلف را در آمریکا دیده و این دولت هم یکی از آنهاست.

رئیس جمهور خطاب به برخی از کشورهایی که دل به شعارها و تبلیغات آمریکا داده‌اند، گفت: به قدرت‌های اینچنینی تکیه نکنید و به ملت خود و ملت‌های منطقه تکیه کنید.

روحانی با بیان اینکه ما ملت بزرگی هستیم و همواره روی پای خودمان ایستاده ایم، گفت: سلاح و موشک ما برای دفاع از کشور است و برای دفاع از کشور هر نوع سلاحی لازم باشد، می‌سازیم تا در این منطقه ناامن، امنیت خود را حفظ کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه سلاح ایران، علیه همسایگان خود و برای تجاوز به کشورها نیست، اظهار داشت: ما می‌خواهیم همه ملت‌ها در منطقه در کنار هم قرار داشته باشند و مشکلات را حل و فصل کنند.

 روحانی با اشاره به اینکه مسیر ملت ایران در چارچوب مصلحت و امنیت ملی کشور، تعریف و ترسیم شده است، گفت: مطمئناً در آینده دستاوردهای هسته‌ای ما بیشتر، جایگاه ملت ایران در افکار عمومی جهان بالاتر و ملت ایران در مسیر پیشرفت گام‌های استوارتری برخواهد داشت.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ملت ایران، قطعاً از مشکلات عبور خواهد کرد، گفت: تلاش مستمر جوانان اندیشمند و عالم ما در راستای تحقق منافع ملی و پیشرفت کشور است و مفهوم پیشرفت فناوری و توسعه آن چیزی است که ملت ایران آن را ادامه خواهد داد.

پیش از سخنان رئیس جمهور،  علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گزارشی از دستاوردهای هسته ای کشور ارائه کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: