اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - 09 April 2018
زنگنه:
وزیر نفت گفت: حل مشکل بنزین را نباید در پالایشگاه‌ها جستجو کرد بلکه باید در کارخانه‌های خودروسازی و نوسازی و بازسازی خودروها دید.
حل مشکل بنزین را باید در کارخانه‌های خودروسازی جستجو کردبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از خانه ملت،بیژن نامدار زنگنه  وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت تولید داخلی کشور در حوزه نفت در طول بیست و چند سال گذشته بسیار رشد کرده است، گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی در حوزه نفت در طی این دوره با ماقبل سال 76 قابل مقایسه نیست به گونه‌ای که در سال 76 نمی‌توانستیم یک متر لوله‌گذاری دریایی در حوزه نفت و گاز انجام دهیم اما امروز ظرفیت‌ها به گونه‌ای است که به راحتی روزی یک کیلومتر می‌توانیم لوله‌گذاری داخلی داشته باشیم.

وزیر نفت افزود: پیش از 20 سال گذشته ما نمی‌توانستیم پایه سکوهای عادی را در دریا بسازیم اما اکنون نه تنها چندین شرکت داخلی وجود دارند که این کارها را با کیفیت‌های خوب و بر مبنای استانداردهای بین‌المللی انجام می‌دهند بلکه حتی می‌توانیم عرشه‌های روی این سکوها را که یک تأسیسات پیچیده و دقیقی دارد در ایران بسازیم.

ماشین‌های دوار قلب پالایشگاه‌ها را می‌توانیم در ایران بسازیم
وی با بیان اینکه تجهیزات سنگین پالایشگاه‌ها و ماشین‌های دوار که قلب پالایشگاه‌ها است را می‌توانیم در ایران بسازیم، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از تجهیزات دیگر در حوزه نفت که در سر چاه‌ها و برای انتقال نفت و گاز به عنوان لوله نیاز داریم را می‌توانیم بسازیم که باید این ظرفیت‌ها به کار گرفته شود.

زنگنه با تأکید بر اینکه در قراردادهای جدید نفتی تمهیدات خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم، یادآور شد: با این اقدام هم از شرکت‌های داخلی حمایت می‌شود یعنی پیمانکارهای داخلی قراردادها را اجرایی می‌کنند و هم از تجهیزات ساخت داخل به اندازه کافی در شرایط استاندارد استفاده می‌شود.

منابع داخلی صنعت نفت کم است
وزیر نفت افزود: در قراردادهای دیگر که در سال جاری طراحی کردیم که ارزش آن 6 هزار دلار تمام اقدامات آن را به شرکت‌های ایرانی داده‌ایم و لیست و فهرستی از تجهیزاتی که الزاماً از داخل خریداری شود را در نظر گرفته‌ایم یعنی یکی از اهداف خود را  که در امضای قراردادها با شرکت‌های ایرانی دنبال می‌کنیم اساساً این موضوع است که اشتغال و تولید ایرانی را تحریک و فعال کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات این بوده که پروژه‌های جدید تعریف کنیم، ادامه داد: جریان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت باید فعال شود چرا که منابع داخلی صنعت نفت کم است لذا باید هم از بازار داخلی منابع جمع کنیم و هم اینکه از منابع خارجی چه به صورت فاینانس و چه به صورت قراردادهای جدید نفتی استفاده کنیم.

برای توسعه پتروشیمی‌ها باید از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرد
زنگنه با تاکید بر اینکه برای توسعه پتروشیمی‌ها باید از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرد، تصریح کرد: جریان خوبی در این راستا می‌تواند فعال شود و حجم بزرگی از اشتغال برای صنایع سنگین داخلی و پیمانکاران ساخت و نصب و اجرای این طرح‌های بزرگ ایجاد شود.

وزیر نفت با بیان اینکه طرح‌های زیادی برای بخش‌های بالادستی نفت داریم که برخی در مرحله نهایی و برخی در مراحل مختلف است که عمدتا قراردادهای توسعه میدان‌های نفتی و گازی مشترک هستند، افزود: اواخر سال گذشته دو قرارداد برای 4 میدان آبان، پایدار غرب، جفیر و سپهر با ارزش 3 میلیارد دلار امضا کردیم که این میدان‌ها تولید خوبی خواهند داشت.

در یک سال اخیر متوسط ظرفیت تولید نسبت به سال گذشته 15 میلیون لیتر افزایش یافته است

وی با اشاره به اینکه چند میدان نفتی و گازی شامل آزادگان، یادآوران، چنگوله، منصوری و آب‌تیمور در دست اقدام است، ادامه داد: تمام همت خود را در حال حاضر بر امضای قراردادها گذاشته‌ایم که حداقل این قراردادها زیر 4 سال به اهداف خود می‌رسند.

زنگنه با بیان اینکه در یک سال اخیر متوسط ظرفیت تولید نسبت به سال گذشته 15 میلیون لیتر افزایش یافته است، یادآور شد: تا 4 ماه آینده 12 میلیون لیتر به تولیدات کشور با افتتاح فاز 2 پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه می‌شود که امیدوارم تا پایان سال فاز سوم نیز در مدار قرار گیرد که تولید این پالایشگاه 36 میلیون لیتری بنزین به نتیجه می‌رسد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه حل مشکل بنزین را نباید در پالایشگاه‌ها جستجو کرد بلکه باید در کارخانه‌های خودروسازی و نوسازی و بازسازی خودروها دید، تصریح کرد: مصرف بنزین سالی 10 درصد بالا می رود و به تعدادی که خودروها اضافه می‌شود مصرف نیز افزایش می‌یابد. خودروهای جدید در متوسط مصرف با خودروهای قدیمی تفاوتی ندارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: