اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - 08 April 2018
فرمانده ناجا در نگاه یک؛
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه حدود 5 هزار و 400 نقطه حادثه خیز در کشور داریم، گفت: از این تعداد حدود سه هزار نقطه در جاده های اصلی و بیش از 2 هزار نقطه در جاده های فرعی وجود دارد.
وجود بیش از 5 هزار نقطه حادثه خیز در کشوربه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سردار حسین اشتری با حضور در نخستین برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما در سال جدید، درباره مهمترین اقدامات ناجا در سال 96 گفت: پارسال مناسب ها و حوادث گوناگونی رخ داد و نیروی انتظامی بر اساس وظایف خود در این رخدادها حضور داشت و انجام وظیفه کرد.

وی ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا را داشتیم و با وجود تهدیدات جریانات سلفی و تروریستی، نیروی انتظامی در تامین امنیت این انتخابات با کمک بسیج، سپاه و ارتش به وظیفه خود عمل کرد و بدون هیچ گونه حادثه خاصی این ایام را سپری کردیم.

 سردار اشتری افزود: حادثه تروریستی گروه تکفیری در حرم مطهر امام راحل خنثی شد و هر دو مهاجم به هلاکت رسیدند.

وی با اشاره به حدود دو و نیم میلیون زائر عتبات عالیات در سال گذشته گفت: از مبدا تا مقصد، زائران را همراهی کردیم و اقدامات ترافیکی و امنیتی را با حدود 30 هزار نیروی انتظامی به مدت یک ماه انجام دادیم.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی در زلزله کرمانشاه هم برای تامین امنیت و آرامش خاطر مردم منطقه زلزله زده حضور داشت.

سردار اشتری با اشاره به حوادث دی پارسال هم افزود: نیروی انتظامی با همه توان، اقتدار و هوشمندی در این حوادث حضور یافت و با هوشیاری مردم این توطئه بدون هیچ حاشیه ای خنثی و مدیریت شد.

وی گفت: نیروی انتظامی در دهه مبارک فجر پارسال هم با وجود تلاش دشمن برای ناامن سازی، امنیت کامل را به ویژه برای مراسم سالروز 22 بهمن برقرار کرد.

سردار اشتری افزود: نیروی انتظامی در حوادث پاسداران هم با همکاری بقیه دستگاه ها و با اقدامات هوشمندانه، آن را مدیریت کرد و فتنه را خنثی کرد.

وی اضافه کرد: نیروی انتظامی در چهارشنبه آخر سال هم به خوبی عمل کرد و مجروحان و تلفات، 30 درصد کمتر از پارسال بود و از 24 اسفند هم نیروی انتظامی برای خدمت رسانی ایام نوروز در آماده باش بود.

فرمانده نیروی انتظامی درباره اقدامات این نیرو در نوروز امسال هم گفت: قرارگاه نوروزی نیروی انتظامی از 24 اسفند 96 کار خود را آغاز کرد و تا 15 فروردین ادامه داد.

سردار اشتری با بیان اینکه موضوعات ترافیکی، امنیتی و انتظامی از جمله مأموریت های نیروی انتظامی در ایام نوروز بود،​ افزود: بر اساس آمارها امسال تردد خودروها 15 درصد در مقایسه با پارسال افزایش یافت.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون و 600 هزار خودرو به ناوگان خودرویی افزوده شد و سفرها از بعد از ظهر 23 اسفند 96 آغاز و سفرها دو روز اضافه تر شد.

سردار اشتری اضافه کرد: با توجه به این موضوعات، تصادفات خودرویی، کمتر بود اما در مقایسه با پارسال تصادفات در جاده های اصلی کاهش و در جاده های فرعی، افزایش یافته است و نسبت به پارسال 38 نفر بیشتر جان باختند که بیشتر در جاده های فرعی بود زیرا این جاده ها استاندارد نیست و پلیس و علائم راهنمایی و رانندگی در آن کمتر است.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت به ازای هر 10 هزار خودرو در دنیا، 7 و نیم و در آسیا 10 کشته در سال اتفاق می افتد که این رقم در کشورمان در سال 2013، هفت بود و امسال به 4 و هشت کشته رسیده است و هر سال این رقم در کشورمان کمتر می شود.

سردار اشتری با اشاره به اینکه سه عامل انسانی، زیرساخت های جاده ای و ایمنی خودرو در تعداد جان باختگان ناشی از تصادفات جاده ای موثر است، افزود: حدود 5 هزار و 400 نقطه حادثه خیز در کشور داریم و آن را به مسئولان مربوط اعلام کردیم البته این نقاط در حدود 9 سال گذشته بیش از 8 هزار نقطه بود.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود سه هزار نقطه در جاده های اصلی و بیش از 2 هزار نقطه در جاده های فرعی وجود دارد.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه ایمنی خودرو در کاهش تصادفات و تلفات موثر است، اضافه کرد: باید تلاش کنیم بر روی عوامل موثر در تصادفات کار کنیم و آن ها را بهبود ببخشیم.

سردار اشتری گفت: خودروها باید حداقل های استاندارد از جمله کیسه هوا و ایمنی ترمزها را رعایت کنند، سازمان استاندارد هم باید سختگیری های لازم را داشته باشد و مردم هم اشکالات خودروها را اطلاع دهند.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: پیرو فرمایش مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی حتما در پی استفاده از کالای ایرانی با کیفیت هستیم و دستورات لازم را در این باره صادر کردیم و اگر مشابه کالای مورد نیازمان را در داخل نداشته باشیم آن را از طریق وزارت دفاع خریداری می کنیم.

سردار اشتری اضافه کرد: بیش از 80 درصد خودروهای مورد استفاده نیروی انتظامی تولید داخل است.

فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: عمده نیازهای نیروی انتظامی از تولیدات داخلی تامین می شود مگر نیازهای خاص به ملزومات ویژه که در کشور شرایط تولید نداشته باشند.

وی ادامه داد: باید از حیث امنیتی در خدمت تولیدکنندگان داخلی باشیم و نگذاریم که هیچ نوع محصول قاچاق و نامعتبری به فعالیت آنها آسیب برساند.

اشتری تصریع کرد: تولیدکنندگان در هر کجای کشور نباید نگران موضوع امنیت جانی و مالی خود باشند، نیروی انتظامی هر گونه امنیتی را برای تولیدکنندگان داخلی در هر کجای کشور فراهم می کند.

وی گفت: نیروی انتظامی در کنار دیگر ارگانهای مسئول، وظیفه جلوگیری از ورود قاچاق کالا به کشور را عهده دار است. جلوگیری از ورود قاچاق سبب اشتغال و تولید و رونق کسب و کار می شود.

سردار اشتری از عدم وجود امکانات لازم و ضروری برای رصد به هنگام و دقیق مبادی غیررسمی و گلوگاههای مرزی خبر داد و افزود: برای کنترل دقیق تر در ایست بازرسی ها نیازمند دستگاه (ایکس ری) هستیم. دستگاه های ایکس ری در حد و توانی می خواهیم که بتوانیم خودروهای مردم را بدون توقف چک و نظارت کنیم. هزینه تامین دستگاه های ایکس ری یک صدم ضرر و زیان های حاصل از ورود قاچاق به کشور هم نیست. تامین ایکس ری، یک سرمایه گذاری است نه هزینه.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: دستگاه قضایی در روند تشکیل پرونده و شناسایی متخلفین امر قاچاق، با نیروی انتظامی همکاری خوبی دارد اما مشکل ما وقتی زیاد می شود که محموله های بزرگ قاچاق به کشور وارد می شود، عمده ای مطلع می شوند و به ما اعلام نمی کنند وگرنه در مواردی که مورد شناسایی نیروی انتظامی قرار می گیرد، تقریبا 80 درصد به نتیجه می رسد.

اشتری میزان کشفیات سال 96 نسبت به سال 95 را دو برابر اعلام کرد و ادامه داد: البته درصد بالایی از قاچاق را هم کشف نکرده ایم.

وی افزود: هر وقت به سمت دانه درشتهای قاچاق کالا می رویم توصیه ها به سمت نیروی انتظامی سرازیر می شود البته ما هم راه هایی را طی می کنیم که توصیه ها چندان موثر نباشد. اینگونه دفاع از متخلفین گاهی سبب می شود که پرونده های یک ماهه، یک سال جریان داشته باشند.

در حال حاضر ما پرونده هایی داریم که 3 سال باز است و هر بار مورد حمایت عده ای و یا سازمانی قرار می گیرد.

اشتری با بیان اینکه نیروی انتظامی در 95 درصد مرزها حضور دارد گفت: با اینکه برای تقویت مرزبانی، امسال از بودجه خوبی برخورداریم باز هم با کسری هایی مواجه ایم که در حال مرتفع شدن است.

وی تصریح کرد: در مورد مواد مخدر آمار سال گذشته بدست آمد حدود 700 تن بود که در مقابل سال 95، 14 درصد افزایش داشته است. هفتاد و هفت درصد کشفیات نیروی انتظامی در مرزهای شرقی حاصل می شود.

اشتری گفت: امریکا در تولید تریاک یکی از مشوقان اصلی افغانستان بوده و هست این نوع رفتار امریکا دست کمی از تروریستی ندارد زیرا مواد مخدر آثار مخربی در اجتماع به جا می گذارد، به نظر من بالاترین و بزرگترین تروریست امریکاست که از این طریق در حال از بین بردن جوانان منطقه و همه دنیا هستند.

فرمانده نیروی انتظامی کشور ادامه داد: نیروی انتظامی تنها ارگانی است که بالاترین آمار اقدامات ضد قاچاق مواد مخدر را به خود اختصاص داده و در این راه چند هزار شهید داده است. آنچه بیش از همه مورد نگرانی مردم در جامعه وجود خرده فروشان مواد مخدر در پارک های و اماکن عمومی است که البته قسمتی از مبارزات نیروی انتظامی بغیر از مرزها به این بخش مربوط می شود.

وی در خصوص جرائم شکل گرفته در فضای مجازی عملکرد پلیس فتا را خوب ارزیابی کرده و افزود: سال 96 نسبت به سال 95 جرائم فضای مجازی 48 درصد افزایش داشته است این در حالی است که کشفیات نیروی انتظامی و پلیس فتا هم 84 درصد افزایش یافته و جالب اینجاست که کشفیات ما نسبت به نرم جهانی 50 درصد بیشتر است.

اشتری گفت: تا زمانی که زیرساختهای اینترنتی بومی نداشته باشیم حتما در این فضا ضرر خواهیم کرد، باید به سمت اینترنت ملی و استفاده از پیام رسانهای داخلی برویم حدود 30 درصد جرائم گزارش شده در فضای مجازی به تلگرام مربوط می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: