اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - 18 March 2018
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛
سخنگوی قوه قضاییه گفت: برخورد با مفاسد دستگاه‌های حکومتی از اولویت‌های اصلی قوه قضاییه در سال آینده است.

مبارزه با فساد اولویت سال آینده دستگاه قضا

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما؛ سخنگوی قوه قضاییه امروز درجمع خبرنگاران در اصفهان گفت: برخورد با مفاسد دستگاه‌های حکومتی از جمله خود دستگاه قضا از اولویت‌های اصلی قوه قضاییه در سال آینده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، کمک به رونق اقتصادی، سرمایه گذاری و تولید و مبارزه با قاچاق را از اولویت‌های امسال و سال آینده دستگاه قضا برشمرد و افزود: قاچاق به تولید داخلی ضربه می‌زند و علاوه بر ایجاد بیکاری مفاسد اجتماعی را هم افزایش می‌دهد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه یکی دیگر از اولویت‌های دستگاه قضا درسال ۹۶ احیای حقوق عامه بود، افزود: دادستان‌ها در این زمینه فعال هستند و این دستگاه به دنبال طراحی دستورالعملی برای نظام‌مند شدن تشخیص معنا و تطبیق قانونی احیای حقوق عامه برای ورود دادستان‌ها است.

برخی دانه درشت‌های مفاسد اقتصادی و اختلاس، پرونده شان در دستگاه قضا بررسی شده است اما روند رسیدگی پرونده این افراد به دلیل ثروت، قدرت و اعمال نفوذ طولانی است و به دست آوردن مدرک علیه آن‌ها به راحتی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه کف بودجه برای عملکرد کامل قوه قضاییه در سال آینده بیش از ۲۳ هزارمیلیارد تومان برآورد شده است، گفت: در لایحه بودجه دولت هشت هزارمیلیارد تعیین و البته مجلس کمی به آن اضافه کرد.

وی با انتقاد از اینکه برخی می‌گویند دستگاه قضا با دانه درشت‌ها برخورد نمی کند، ادامه داد: در سال‌های اخیر پرونده‌های مفاسد اقتصادی، اختلاس و اختلال در نظام اقتصادی کشور بررسی و منجربه صدور حکم شده است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به نام برخی دانه درشت‌های مفاسد اقتصادی و اختلاس که پرونده شان در دستگاه قضا بررسی شده است، افزود: روند رسیدگی پرونده این افراد به دلیل ثروت، قدرت و اعمال نفوذ طولانی است و به دست آوردن مدرک علیه آن‌ها به راحتی نیست.

هیچ یک از کشاورزان معترض بازداشت نیستند

وی به موضوع آب هم اشاره کرد و آن را مساله‌ای کلان در سطح کشور دانست و افزود: زاینده رود بخش‌هایی از کشاورزی استان اصفهان را تامین می‌کرد که اکنون با خشکسالی و کاهش خروجی سد تعداد زیادی از کشاورزان این استان با مشکل روبرو شده اند.

سخنگوی قوه قضا با اشاره به اعتراض کشاورزان شرق اصفهان افزود: در حال حاضر هیچ یک از معترضان بازداشت نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به برگزاری نشست‌هایی متعدد در دستگاه قضا با موضوع آب و خشکسالی افزود: البته مسئولان استانی هم برای حل این مشکل پیگیر هستند.

فعالیت‌های ارزشمند بنیاد تعاون در راستای مفید بودن زندانیان

وی به فعالیت‌های ارزشمند بنیاد تعاون هم اشاره کرد و افزود: حرفه آموزی زندانیان، کاهش آسیب‌های زندان و تامین نیاز‌های مادی خانواده‌های آن‌ها را به دنبال دارد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: با نظارت بنیاد تعاون و سرمایه گذاری بخش خصوصی در زندان‌ها زندانیان برای خود، جامعه و آینده مفید واقع می‌شوند.

معاون اول قوه قضاییه کار قضا را حساس و سخت ارزیابی کرد و گفت: خیلی افراد ترس ورود به این دستگاه را دارند، چون باید بین حق و باطل قضاوت کنند.

کار دستگاه قضا؛ پیگیری و تعقیب و مجازات کلاهبرداران

محسنی اژه‌ای یکی از موارد شایع در جامعه را فعالیت شرکت‌های لیزینگی و هرمی و تعاونی‌ها عنوان کرد و گفت: بخشی از این کلاهبرداری‌ها به خاطر قصور مردم است که سرمایه خود را یا هدف کشب سودبالا به این شرکت‌ها می‌سپارند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: شاکیان توقع دارند قوه قضاییه سرمایه از دست رفته آن‌ها را پرداخت کند، اما کار دستگاه قضا پیگیری و تعقیب و مجازات کلاهبرداران است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخی که در این قوه محکوم می‌شوند پا را از انصاف فراتر می‌گذارند و طلبکار می‌شوند، گفت: برخی اوقات هم محکوم علیه و هم شاکی ناراضی هستند.

کسی که قانون را قبول ندارد مصداق دیکتاتور است

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اقدامات بقایی و مشایی هم گفت: این تحرکات همراهی با دشمن و جو دادن برای جلوگیری از رسیدگی به اتهامات این دو نفر است.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه کسی که قانون را قبول ندارد مصداق دیکتاتور است، افزود: این افراد برای بدنام کردن قوه قضاییه مرتکب جرائم ومفاسد مختلفی شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: قانون به من اجازه نمیدهد اتهام های رحیم مشایی را بگویم اما اتهام های وی متعدداست و باید رسیدگی شود و وی هم اکنون بازداشت است.

وی ادامه داد: البته قانون و دادگاه تکلیف این افراد را مشخص کرده است.

راه اندازی اردوگاه‌ها برای حل مشکلات زندان‌ها

حل مشکلات زندان‌ها با راه اندازی اردوگاه‌ها موضوع دیگری بود که اژه‌ای در این نشست آن را مطرح و گفت: دولت موظف بوده اردوگاه‌هایی برای انتقال متهمان مواد مخدر تشکیل دهد که تاکنون فقط چند اردوگاه ایجاد شده است که با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات زندان‌ها حل می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری با بیان اینکه دو قسم اموال نامشروع مثل اختلاس و رشوه و ثروت اندوزی براساس رانت اطلاعاتی و موقعیت حقوقی داریم  تاکید کرد:مسئله این است از کجا می شود فهمید فرد از رانت اطلاعاتی و موقعیتی ثروت اندوزی کرده است یا نه؟

محسنی اژه ای اضافه کرد: اوایل انقلاب قانونی مطرح بودکه  به "از کجا آورده ای" معروف بود و بیشتر مربوط به مقامات قبل از انقلاب بود که امروز باید این قانون با سازوکارهایی به روزرسانی و اجرا شود.

حادثه اسیدپاشی اصفهان

حادثه اسید پاشی اصفهان موضوع دیگری بود که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای به آن پرداخت و گفت: در این حادثه عده ای مصدوم شدند و پرونده تشکیل شد اما متاسفانه فردی دستگیر نشد.

وی اضافه کرد: دادگاه حکم غیابی برای پرداخت از بیت المال برای احقاق حق مصدومان صادرکرده است.

حمایت انگلستان از تفرقه افکنان

معاون اول قوه قضاییه در ادامه به دستگیری حسین شیرازی  اشاره کرد و گفت: یکی از فتنه انگیزی ها ایجاد اختلاف بین فرقه های مختلف است که دشمن خواهان آن است و این یکی از مصادیقی است که انگلیس دنبال و از این جریان هم حمایت های مختلف می کند.

محسنی اژه ای افزود: پلیس انگلیس هم باید پاسخگوی افراد حمله کننده به سفارت ایران باشد و هم تحت تعقیب قرار دهد.

رفع تصرف یک میلیون مترمربع از زمین های اصفهان

سخنگوی دستگاه قضا به رفع تصرف‌های اراضی ملی در استان اصفهان هم اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۱۱۲۳ هکتار زمین منابع طبیعی در این استان رفع تصرف و ۳۹۵ مورد ساخت و ساز غیر قانونی تخریب شده است.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: بیش از یک میلیون مترمربع از زمین‌های شهری استان اصفهان هم امسال رفع تصرف شده است.

تاکید بر تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضا

معاون اول  قوه قضاییه  در بخش دیگری از صحبت های خود در نشست خبری گفت: سراغ ندارم که قاضی خود را کامل و خدا بداند البته تکریم ارباب رجوع باید در قوه قضاییه ارتقا یابد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد:اگر کارمند و قاضی در دستگاه قضا فساد کرد با بیشترین درجه قانون با آن برخوردمی شود.

بررسی موضوع دوتابعیتی ها

معاون اول قوه قضاییه در خصوص دو تابعیتی ها هم افزود: قانون ما تابعیت غیر ایرانی را به رسمیت نمی شناسد و نباید در مسولیت های دولتی باشند.

اژه ای گفت: وزارت اطلاعات مدعی است در شرایط فعلی هیچ دو تابعیتی در سمت های دولتی نداریم که این ادعا در حال بررسی است.

صدور کیفر خواست برای اغتشاشگران

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه اشاره ای به اغتشاشات دی ماه کرد و گفت: دو دسته افراد در این حوادث دستگیر شدند که بخشی از آنها نارضایتی اقتصادی داشتند و دنبال سیاسی کاری نبودندکه مجازات های سنگین نمی شوند اما عده ای از دستگیر شدگان یا به منافقین و یا به سرویس های دشمن وصل بودند و عملا  علیه نظام فعالیت داشتند که با آنها برخوردقانونی لازم می شود.

اژه ای افزود: در تهران برای 175 نفر و استانها 287 نفر در خصوص حوادث دی ماه کیفر خواست صادر شده که هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده است.

طبیعی بودن آمار مرگ و میر در زندان ها

معاون اول قوه قضاییه در ادامه  گفت: با توجه به جمعیت زیاد زندانیان آمار مرگ ومیر در زندان ها طبیعی است و نشان از کوتاهی سازمان زندان ها نیست.

وی  تصریح کرد:عده ای هم که البته در زندان ها جزو  اقلیت هستند خودکشی می کنند که در تهران در این ماه های اخیر دو خودکشی داشتیم یکی سیدامامی و  دیگری فردی بنام قنبری بود.

حکم مهدی هاشمی منطبق با اتهامات وی است

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای درپاسخ به سوالی درخصوص چرایی اعلام نشدن از قبل اعدام مه آفرید خسروی و پرونده مهدی هاشمی گفت: مگر همه اعدام ها اعلام رسمی رسانه ای می شودو حکم مهدی هاشمی هم منطبق با اتهام های وی است.

سخنگوی دستگا قضا افزود: اساسا این که می گویند مهدی هاشمی 16برابر اختلاس "سه هزار میلیاردی" محکومیت داشته است حرف هیچ کس نبوده است و وی به 25سال حبس طبق اتهامات وارد شده محکوم شده


نام:
ایمیل:
* نظر: