اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - 18 March 2018
جهانگیری در حاشیه جلسه هیات دولت تصریح کرد:
معاون اول رييس جمهور اصلي ترن نياز سرمايه گذاري در كشور را امنيت سرمايه گذاري دانست و گفت: امروز بايد براي رفع بيكاري بعنوان اصلي ترين مشكل كشور برنامه جدي تهيه كنيم كه مهمترين راهكار براي حل اين مشكل و ايجاد فرصت هاي شغلي افزايش سرمايه گذاري است.

مهمترين راهكار حل مشكل بيكاري افزايش سرمايه گذاري است

به گزارش عصرپرس: اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور، ظهر امروز (يكشنبه) در حاشيه آخرين جلسه هيات وزيران در سال 96 در گفتگو با خبرنگاران يكي از مهمترين چالش هاي پيش روي كشور را بيكاري دانست و اظهار داشت: امروز بايد براي رفع بيكاري بعنوان اصلي ترين مشكل كشور برنامه جدي تهيه كنيم كه مهمترين راهكار براي حل اين مشكل و ايجاد فرصت هاي شغلي افزايش سرمايه گذاري است.

معاون اول رييس جمهور افزود: بايد شرايطي ايجاد شود تا بخش خصوصي بتواند به راحتي در كشور سرمايه گذاري كند و منابع عمومي و دولتي و سپس منابع خارجي به سمت كشور سرازير شود و بايد توجه داشته باشيم كه سرمايه گذاران خارجي به وضعيت بخش خصوصي داخلي و نحوه برخورد دولت با بخش خصوصي نگاه مي كنند و اگر ببينند كه بخش خصوصي داخلي با خيال آسوده فعاليت مي كند، آنگاه نسبت به سرمايه گذاري در ايران ترغيب مي شوند.

وي با بيان اينكه ايران از ظرفيت ها و قابليت هاي فراواني برخوردار است كه مي توان منابع مالي خارجي را به سمت خود جذب كند، تصريح كرد: يكي ديگر از نيازهاي سرمايه گذاري در كشور تامين منابع مالي است كه در اين راستا نظام بانكي و بازار سرمايه بايد نقش قوي تر و جدي تري ايفا كنند كه البته براي تحقق اين اهداف برنامه ريزي شده است.

جهانگيري با اشاره به مصوبه امروز جلسه هيات وزيران براي استفاده از خط فاينانس 10 ميليارد دلاري از كشور چين، افزود: اين يعني منابع مالي خارجي در حال جذب شدن است و اگر فضاي بين المللي به سمت بهبود پيش رود ايران شايستگي دارد كه ده ها ميليارد دلار منابع مالي خارجي جذب كند.

معاون اول رييس جمهور وضعيت نامطلوب معيشتي مردم را از ديگر چالش هاي كشور برشمرد و با بيان اينكه درآمد مردم در سنوات گذشته به شدت كاهش يافته و قدرت خريد مردم ضعيف شده، خاطر نشان كرد: براي كمك به وضعيت معيشتي مردم نيازمند سياست هاي اصلاحي هستيم و بايد توجه بيشتري به طبقات ضعيف و حقوق بگير كشور داشته باشيم.

وي افزود: علي رغم تلاش دولت در سالهاي اخير مبني بر اينكه درآمد طبقات ضعيف و حقوق بگير متناسب و حتي بيش از ميزان تورم باشد، اما متأسفانه هنوز كاهش قدرت خريد مردم كه مربوط به سنوات گذشته است جبران نشده اما اين موضوع از ابتداي سال 97 با جديت بيشتري در دستور كار دولت خواهد بود.

جهانگيري با بيان اينكه دولت دوازدهم از ابتدا كار خود را تحت فشارهاي سياسي شديد آغاز كرد، اظهار داشت: در زمان لازم بايد از دولت دفاع كرد و هم بايد وضعيت دولت را با گذشته مقايسه كرد كه چگونه عمل مي شده است.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: دولت بايد در فضاي آرام كار كند تا بتواند چالش هاي پيش روي كشور را مرتفع سازد چرا كه كشور با چالش هاي بزرگي روبرو است و به تعبير اقتصاد دانان برخي از اين چالش ها به ابر چالش تبديل شده است

وي از مسئله كمبود منابع آب بعنوان يكي از ابرچالش هاي كشور نام برد و گفت: كمبود منابع آب امروز به يك مسئله سياسي ـ اجتماعي و در مواردي به مسئله امنيتي تبديل شده و مردم براي كمبود آب دست به حركت هاي اعتراضي مي زنند.

جهانگيري اضافه كرد: البته اين طور نيست كه دولت بتواند منابع آب خلق كند چرا كه منابع آب موجود در كشور مشخص است اما در هر صورت مسئله كمبود آب به موضوعي تبديل شده كه عموم مردم ايران بايد به آن توجه جدي داشته باشند.

معاون اول رييس جمهور آلودگي هوا را از ديگر مسائل كشور دانست و با اشاره به اينكه خيلي ها در گذشته به اين موضوع توجه نداشتند و مسائل زيست محيطي را يك موضوع فانتزي مي دانستند، تصريح كرد: امروز مسائل زيست محيطي و آلودگي هوا به يك مسئله جدي تبديل شده و اين مسئله در برخي كلان شهرها شكل جدي تري به خود گرفته و در استان هاي خوزستان و سيستان و بلوچستان، ريزگردها و طوفان شن مردم را به شدت آزار مي دهد.

وي ادامه داد: در ساير مسائل اقتصادي نيز مشكلاتي نظير نظام بانكي و بودجه دولت وجود دارد و در حوزه اجتماعي نيز چالش هاي بزرگي در كشور داريم كه برخي جامعه شناسان از آن بعنوان گسست اجتماعي ياد مي كنند.

جهانگيري ادامه داد: تا كي قرار است كه اختلاف بين نيروهاي انقلاب ادامه پيدا كند و فكري براي حل آن نشود. راهكار حل مسائل كشور راهكار سياسي است يعني امروز ديگر راهكارهاي تكنيكي چندان موثر نيست بلكه بايد با استفاده از راهكار سياسي يعني ايجاد انسجام و وحدت بدنبال حل مشكلات باشيم و همه نيروهاي كشور در يك راستا قرار گيرند كه در همين رابطه ساز و كاري تحت عنوان گفتگوي ملي مطرح شده است.

معاون اول رييس جمهور به موضوع حصر نيز اشاره و خاطر نشان كرد: خوشبختانه دستورات مهمي در اين خصوص صادر شده و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي در اين راستا در حال فعاليت است و بايد همه به مجموعه اي كه در اين زمينه فعاليت مي كنند كمك كنيم تا تصميماتي كه اتخاذ شده به نتيجه برسد.

وي با اشاره به تاكيد رييس جمهور مبني بر ضرورت ايجاد شادي و نشاط در جامعه گفت: بخشي از اين وظيفه بر عهده دستگاه هاي فرهنگي و بخصوص صدا و سيما است كه بايد با برنامه هاي شاد و اميدوار كننده، نشاط را در جامعه ترويج كند.

جهانگيري با اشاره به اتفاقات ناگوار طبيعي كه در سال 96 در كشور به وقوع پيوست، گفت: متاسفانه در سال 96 زلزله كرمانشاه و پس از آن زلزله كرمان مردم را آزرده خاطر كرد و حادثه كشتي سانچي و سقوط هواپيما نيز از اتفاقاتي بود كه بر غم و غصه مردم افزود.

معاون اول رييس جمهور افزود: همه دستگاه ها و بخصوص دستگاه هاي فرهنگي بايد تلاش كنند تا مردم فقط اخبار تلخ و ناگوار نداشته باشند بلكه اخبار خوشايند نيز در كشور منتشر شود و مردم مشاهده كنند كه هر روز در كشور مشكلي در حال برطرف شدن است.

وي اضافه كرد: متأسفانه برخي افراد گويا كارشان اين است كه حتي دستاوردها و اقدامات مثبت دولت و كشور را نيز زير سوال ببرند و تصور مي كنند كه اين گونه اقدامات مبارزه با رقيب است اما بايد بدانند كه اين رفتارها يك ملت را نگران مي كند و با زير سوال بردن و انكار دستاوردهاي صورت گرفته اميد به آينده كشور را از بين مي رود.

جهانگيري در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص برنامه كشور براي توان دفاعي افزود: آنچه به مصلحت كشور و در دكترين دفاعي كشور تنظيم و ترسيم شده در دست اجرا قرار دارد و دكترين دفاعي كشور اين است كه ايران از توانمندي خوبي براي دفاع برخوردار باشد و در اين خصوص با هيچ كس مذاكره نمي كند و تمام اقداماتي كه براي بالا بردن توان دفاعي لازم است را انجام خواهد داد.

معاون اول رييس جمهور خاطر نشان كرد: تجربه سالهاي گذشته نشان مي دهد كه در روزهاي سخت تنها هستيم و در دوران دفاع مقدس شهرهاي كشور زير موشك باران دشمن قرار داشت و مجبور بوديم براي تهيه يك موشك به كشورهاي ديگر مراجعه كنيم و هيچ كس حاضر نشد كه به ما كمك كند.

وي ادامه داد: خوشبختانه امروز با توانمندي متخصصين و دانشمندان كشور به دانش توليد سلاح و موشك دست يافته ايم البته تاريخ نشان داده كه ملت ايران به هيچ كشوري تجاوز نكرده و نخواهد كرد بلكه توانمندي نظامي و تسليحاتي را فقط براي دفاع از خود مي خواهد.

جهانگيري در ادامه در پاسخ به سوال ديگري در خصوص برجام و واكنش ايران در مقابل خروج احتمالي آمريكا از اين توافق بين المللي گفت: ما براي همه حالت هاي مختلف برنامه داريم و دولت از مدتي قبل براي اتفاقات مختلفي كه ممكن است در خصوص برجام رخ دهد و در مواجهه با سناريوهاي مختلف برنامه ريزي كرده و همه احتمالات را پيش بيني كرده ايم.

معاون اول رييس جمهور افزود: دستگاه هاي مختلف نيز برنامه هاي خود را براي سناريوهاي مختلف ارائه كرده اند و البته اميدوارم كه غربي ها و آمريكا اشتباه نكنند چرا كه برجام يك توافق مهم بين المللي است كه بايد ادامه پيدا كند.

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص برخي بازداشت هاي اخير افزود: من تا كنون از بازداشت هيچ كس خوشحال نشده ام البته قانون بايد در مورد همه اجرا شود و طبق قوانين عمل شود.

جهانگيري با تاكيد بر اينكه وقتي تصميمات و اقدامات به موقع انجام نشود آثار و آسيب هايش براي كشور بسيار زياد خواهد بود، گفت: اين تخلفات مربوط به سال ها قبل بوده و بارها در مورد اين تخلفات مطالب عنوان شده بود اما آنقدر در برخورد تعلل صورت گرفت كه الان به مسئله سياسي روز تبديل شده است.

معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: ما مسئوليت پيدا كرده ايم كه در زمان لازم تصميمات مقتضي و مناسب را اتخاذ كنيم و نبايد تصميمات و اقدامات به آينده موكول شود.

وي در بخش پاياني سخنان خود گفت: اميدوارم كه سال 97 با پيروزي هاي بيشتري براي مردم ايران همراه باشد و مسئولين كشور موفقيت هاي بيشتري براي رفع دغدغه هاي مردم داشته باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: